Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mej. E. B. te B. vraagt hoe wij hebben te oordeelen over het Apostelschap van Matthias, wiens verkiezing ons in Hand. 1 wordt vermeld. Paulus was toch ook Apostel, welke is dan zijn verhouding tot het twaalftal der apostelen?
't Is niet de eerste maal dat deze vraag gedaan wordt. Zoolang er bijbellezers zijn is deze vraag gesteld, en zal ze ongetwijfeld ook gesteld worden. Antwoorden zijn er ook vele gegeven, maar aangezien de Schrift zelf niet een besliste uitspraak doet, is niet met absoluut afdoende zekerheid te zeggen: zoo is het! Om de vraagster, die de vraag namens een vereeniging ter plaatse doet niet geheel te leur te stellen wil ik enkele gedachten releveeren en dan de o.i. meest aannemelijke onderstreepen.
Sommigen hebben gemeend dat het apostelschap van Matthias niet voor echt te erkennen zou zijn. De Gemeente van Jeruzalem zou onder leiding der elf apostelen zeer eigenmachtig hebben gehandeld en zelf maar hebben aangevuld zonder te vragen of het aldus wel de wil des Heeren was. De Heere zelf zou dan, in de roeping van Paulus, weer recht gezet hebben wat de gemeente verkeerd gedaan had. Wij meenen zelfs eens ergens gelezen te hebben, dat iemand beweerde, dat het apostelschap van Matthias onwettig was, omdat men bij loting hem aangewezen had. Wie echter onbevooroordeeld Handel. 1 leest en iets van de heilige warmte waarmee Petrus spreekt, voelt, zal dit beweren moeilijk kunnen volhouden. Bovendien is nergens in de Schrift eenige afkeuring te lezen over wat ons in Handel. 1 beschreven is. Anderen meenen de oplossing gevonden te hebben in het beweren dat het apostolaat van Matthias slechts een tijdelijk karakter zou hebben gedragen. Toen Paulus kwam, zou de dag zijner aftreding gekomen zijn. Afgedacht nog van het feit, dat de schrift zulk een tijdelijk apostelschap niet kent, is de vermelding van den arbeid van Matthias, door den kerkvader Eusebius, reeds voldoende bewijs dat hij maar niet een tusschentijdsche vacature vervuld heeft, maar wel degelijk een blijvende plaats in den kring der Apostelen heeft ingenomen. Ook zijn er, die in het feit dat er twee apostelen, Matthias en Paulus, in de plaats van den eenen uitgevallen Judas zijn gekomen, een zekere symboliek hebben gezien.
Zij hebben een paralel gezocht tusschen het uitvallen van Jozef uit den kring der patriarchen, en den val van Judas uit den apostelkring. Jozefs plaats is door twee vervuld, Mannasse en Efraïm, zoo is ook de plaats van Judas door een tweetal vervuld geworden. Wat menschelijke zonde en duivelsche list tot schade en afbraak zocht te maken, is door den Heere tot rijkdom gesteld. Nog diepzinniger maakte men het, door te zeggen dat Judas in zijn val schaduwbeeld van Israëls verwerping was. Zijn val beteekent dan het einde van het Sinaïtisch verbond. In Paulus' verkiezing kwam echter uit dat die verwerping dienen moest, om het genadeverbond tot volle ontplooiing te brengen en de beloften te vervullen aan Abraham gedaan. Doch — zoo zegt iemand — nu gaf de Heere naast den Apostel der heidenen ook nog Matthias, ten bewijze dat zijn raad aangaande Jakobs nakroost met die verwerping nog niet is afgeloopen. Matthias wordt dan, in zijn verkiezing, de levende prediking dat de gemeente ook aan de Joden het Evangelie moet blijven verkondigen. Het is vernuftig gevonden, maar hoezeer de arbeid onder de Joden mijn hart heeft, dit „bewijs” voor de noodzakelijkheid van dien arbeid kan mij niet bekoren. En wie maar even bedenkt, dat Paulus zelf geen heiden was, en dus in dat opzicht geen type kan zijn, ziet de heele redeneering scheef zakken en vallen.
Om Paulus tot een wettig apostel te kunnen verklaren en ook tegelijk Matthias als zoodanig te kunnen handhaven, hebben anderen gezegd dat Paulus in de plaats van den gedooden Jakobus gekomen zou zijn. Deze gedachte kan ons niet bekoren. Allereerst al niet, omdat Paulus in de verdediging van zijn apostolaat daar niet van spreekt, maar ook niet, omdat wij dan bouwsteenen aandragen voor de Apostolische „leer” dat er opvolging van Apostelen zou moeten wezen bij den voortgang der kerk door de eeuwen. Het apostelambt is grondleggend voor alle andere ambten der kerk, maar wordt zelf niet voortgezet. Het was eenig en universeel.
Wij voor ons vinden ons het best in deze gedachte: Matthias' apostelschap is volkomen wettig, niets pleit daar tegen. Paulus is daarnaast de apostel met een bijzondere taak. Niet alleen om aan de heidenen het evangelie te prediken, zoo streng heeft Paulus, die altijd bij de Joden begon, wanneer er gelegenheid toe was, zijn taak niet begrensd gezien. Zijn taak is veelmeer geweest om de beteekenis van het apostolaat der twaalve tot meerder en breeder invloed te brengen. Prof. Bavinck zegt: „Paulus heeft door zijn apostolaat het apostolaat der twaalven niet beperkt of ondermijnd, maar het integendeel bevestigd en uitgebreid. Hij heeft in de heidenwereld voor het apostolaat der twaalven den weg gebaand.” Paulus was niet meer of minder dan de anderen, maar anders dan zij. In hem kwam op een zeer bijzondere wijze uit de heerlijkheid van den verhoogden koning der kerk in het kiezen van zijn instrumenten tot de verkondiging van zijn naam op de aarde.

KREMER.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 1934

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 augustus 1934

De Wekker | 4 Pagina's