Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus Christus het eenig fundament - I

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus Christus het eenig fundament - I

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want niemand kan een ander fundament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.1 Kor. 3:11.

Naar het ons voorkomt, is er in het leven van den mensch geen zaak zoo gewichtig en zoo vol van heiligen ernst, dan de grond, waarop de sterveling zijn huis bouwt voor de eeuwigheid. Immers sterven kunnen we maar eenmaal, en als dan aan het einde van onze levensreis blijkt, dat ons huis der hope op een wankelbaren grond of op een zandgrond gebouwd is, hoe vreeselijk toch! Ach, wat is het te betreuren, dat de mensen in zijn onkunde en vervreemding van God zich gewoonlijk weinig of in het geheel niet om deze zaak bekommert. Ge kunt steden en dorpen platschieten, de aarde biedt U de materialen tot wederopbouw. De ziel des menschen echter, is zij eenmaal verworpen, blijft verloren voor eeuwig.
Wanneer ik nu het hoofdstuk van onzen tekst lees, dan zie ik Paulus, een apostel van Jezus Christus, zitten schrijven aan de Korinthische Gemeente. De liefde van Christus dringt hem, om zijn geliefde vrienden en vriendinnen, met wie hij één in geloof is, dringend te vermanen. Wat toch is de zaak?
Pautus vertoeft te Efeze. Daar ontvangt hij bezoek van vrienden uit Korinthe. Wanneer hij nu informeert naar den welstand der Gemeente, dan ontvangt hij inlichtingen, die hem met zorg vervuilen. De partijschap tiert er welig, met het gevolg, dat het lichaam van Christus verscheurd wordt. Zeker, wat het wezen aangaat, blijft de eenheid van Gods Volk wel bestendig in Christus Jezus, doch wat de openbaring naar buiten betreft, is de eenheid meer dan verre. Zoo was het ook te Korinthe. Het was daar precies als in onze dagen hier. Ieder heeft zijn partij, partijtje, enz. Zeg, waarde broeder, waar kerkt ge tegenwoordig? Wel, ik ga bij dominee…. A. ter kerk. Wat belieft? Bij dominee A.? Neen hoor, dat valt mij van U tegen. Ik kerk nooit anders, dan bij dominee….. B. Zoo was het ook in Korinthe. De één zei de: „Paulus is mijn man. Hoor ik goed, hetgeen U zegt? Paulus met zijn strenge dogmatische begrippen? Zeg, ge moest Apollos eens hooren. Alles, wat ge in den redenaar zoekt, vindt ge in hem vereenigd. Een derde zeide: „Ik houd mij het liefst bij Cefas”. En anderen, die afkeerig waren van menschennamen, hadden Christus tot een partijnaam verkoren. Ge begrijpt Paulus moest wel geen apostel van Jezus Christus zijn, indien hij over deze treurige verdeeldheid zou zwijgen. Wat Paulus wil, is de éénheid, gelijk Christus in Zijn Hoogepriesteriijk Gebed Joh. 17 : 20—22 heeft neergelegd. Door den Heiligen Geest gedreven, voorgelicht en bestuurd, zal hij die vleeschelijken, die jonge kinderen in Christus eens onderwijzen.
Geliefde vrienden in den Heere: Wie is Paulus, wie Apollos? Zijn zij Heeren van Gods wijngaard, of zijn zij slechts „tuinknechten”? Wie zijn door de Genade van Jezus Christus arbeiders op den akker des Heeren. Gelooft ge nu tot zaligheid in Paulus, Apollos of Cefas, dan toch komt ge zeker bedrogen uit. „Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven.” Zie dus van ons af, maar zie op God! Hij geeft alles, wat U een zekere hope voor de eeuwigheid geven kan. Niet dat ge een aanhanger van Paulus, Apollos of Cefas zijt, maakt U zalig; doch te weten, het eigendom van Christus te zijn, gekocht met Zijn dierbaar Bloed, verlost uit Satans macht, verzoend met God te zijn. Zie, dat is de eenige troost, beide in leven en sterven. Jezus Christus is het Fundament van God in Sion gelegd tot zaligheid. Direct na den val in het paradijs heeft God dit fundament gelegd tot zaligheid voor den verloren zondaar. En in der eeuwen loop, zelfs tot aan het einde der wereld, zal God de Vader Zijnen Zoon verheerlijken als den eenigen Weg, het eenig rantsoen, den eenigen Naam onder den hemel gegeven, waardoor wij moeten zalig worden.
Ik kan mij heel goed indenken, dat velen Hem den rug toekeeren en voortaan bij Paulus niet meer kerken. Waarom zou ons fundament óók niet goed zijn? Wie geeft hem het recht onze hope voor nietig en ons geloof voor onhoudbaar te verklaren? Wie hem daartoe het recht geeft? Wel, God zelf. Het fundament, dat Paulus predikte, was door God zelf gelegd. Al het andere kan den Heere niet behagen, niet bevredigen. Het is menschenwerk. God wordt alleen in Zijn eigen Werk verheerlijkt. De Eeuwige heeft Zichzelven gegeven in Christus Jezus. Buiten Christus is er van verzoening met God geen sprake. Ach, wat is het te betreuren, dat men uit onkunde Christus als het eenige Fundament verwerpt. Ach, wat heeft de mensch er al niet voor in de plaats gesteld. Niet het minst geschiedt zulks in den tijd, waarin wij leven. Christus-belijders zijn er overvloedig, maar Christus-belevers in den waren zin des Woords weinig. Kijk eens in de wereld rondom U! Een tikje godsdienst, nu ja, dat kan de wereld nog wel verdragen. Ook bij het wereldschgezinde godsdienstig publiek zingt men: „Neem de wereld, geef mij Jezus; wereldvreugd gaat ras voorbij.” Helaas! Men beseft niet den inhoud van hetgeen men zingt. Want, als het er op aan komt, die mooie wereld met haar vermaak op zoo vele terreinen en onder zoo velerlei vormen en verschijnselen, om Jezus wil te verloochenen, neen, dat is meer dan men kan en wil. Men wil twee heeren dienen, hetgeen door Christus, den Mond der Waarheid, geoordeeld is (Matth. 6:24): „Niemand kan twee heeren dienen; want, of hij zal den eenen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den eenen aanhangen en den anderen verachten: gij kunt niet God dienen en den mammon.” Godsdienst en wereld-dienst staan tegenover elkander als „leven” en „dood”.
Jezus Christus het eenige Fundament. Hoe staat het daarmede op kerkelijk, godsdienstig terrein? Ach, wat een miskenning! De één heeft zijn kerk, een ander zijn sekte, een derde zijn godsdienstige richting en geestelijke strooming, waarop hij bouwt voor de eeuwigheid. Veel, zeer veel ware hier te noemen en te onderscheiden. Weet ge wat de oude trouwe Heidelberger Catechismus er van zegt in Zondag 11 vraag en antwoord 30? Lees maar eens: „Gelooven dan die ook aan den eenigen Zaligmaker Jezus, die hunne zaligheid en welvaart bij de heiligen, bij zichzelven, of ergens elders zoeken?” Het antwoord luidt: „neen zij; maar zij verloochenen met de daad den eenigen Heiland Jezus, ofschoon zij met den mond in Hem roemen: want van tweeën één: of Jezus moet geen volkomen Zaligmaker zijn, òf die dezen Zaligmaker met waar geloof aannemen, moeten alles in Hem hebben, dat tot hunne zaligheid van noode is."
Laat ons waakzaam zijn en geen fundament van doode werken leggen naast Jezus. Kinderen Gods, wat is Uw eenig fundament tot zaligheid? Jezus Christus en Dien gekruisigd. De volkomene borg-gerechtigheid door Zijn dadelijke en lijdelijke gehoorzaamheid aangebracht. Heerlijk nietwaar? Waarom dan een steunen op gestalten, teere gebeden, op bevindingen, op toezeggingen, beloften en wat niet al meer? Op den weg is nog niet thuis. Beloften zijn de Belover niet.
Niemand kan een ander fundament leggen, dan hetgeen door God gelegd is, hetwelk is Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het Eeuwige Leven. Op dit fundament bouwen Gods getrouwe dienaren en vestigen alle kin-de ren Gods hun hoop. Het is door God zelf uit vrije liefde gelegd. Daarop kan de Kerk des Heeren gerust bouwen, wetende, dat haar huis de stormen kan trotseeren.

(Slot volgt).

Delft, Riekel

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1935

De Wekker | 4 Pagina's

Jezus Christus het eenig fundament - I

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1935

De Wekker | 4 Pagina's