Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wij nog niet afgezakt, wie dan?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wij nog niet afgezakt, wie dan?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Kerkelijke pers der Geref. Kerken is reeds eenigen tijd een fel debat gevoerd tusschen Heraut en Bazuin. Prof, Kuiper, die het eere-doctoraat ontving bij gelegenheid van de herdenking der Institutie van Calvijn in Parijs werd aangevallen door K.S. in „de Bazuin”, die uit die decoratie de conclusie trok. dat nu ook de Kamper-school recht had het doctoraal uit te reiken. Het debat werd volgens K.S, zelfs een „gekift”, terwijl Dr. Kuyper tenslotte schreef, dat hij niet verder op het geschrijf van „de Bazuin” zou ingaan. "De Bazuin" heeft wel blijdschap over die polemiek en schrijft zelfs:
„Want wij vonden het een bewijs er van, dat wij nog niet afgezakt waren tot het sectaristisch standpunt, zooals dat b.v. in de Christ. Geref. pers ons tegenstaat; fel critiseeren op wat buiten het eigen kringetje geschiedt, maar angstvallig zwijgen over bedenkelijkheden in eigen kring.”
Zie zoo, daarmede kan de Chr. Geref. pers het doen. Dat is twee vliegen in één klap. Een klap naar de Heraut, die het „gekift” afwijst en naar de Chr, Geref. pers inzonderheid „de Wekker”, die angstvallig zwijgt als „de Bazuin” allerlei hatelijkheden en ook soms onwaarheden den Chr. Gereformeerden in de schoenen wrijft. Zoo is „de Wekker” niet gaan polemiseeren tegen K.S. die er de Chr. Geref. Kerk van beschuldigde, dat twee van haar leeraren tot de N.S.B. behoorden. Ik heb, hoewel ik die beschuldigingen niet geloofde, gezwegen, dat volgens K.S. sectaristisch is, omdat alles, wat in eigen kringetje verkeerd is, wordt doodgezwegen door de Chr. Geref. pers. Maar ik heb bij dat zwijgen niet stil gezeten. Ik heb naarstig onderzocht, of die beschuldiging waar of valsch was. Nu is mij gebleken, dat zij valsch is. Beide predikanten hebben met de N.S.B. niets te maken. Zelfs is één van hen, om dien laster de kop in te drukken, lid geworden van de A.R. kiesvereeniging ter plaatse, waar hij woont. Is dit nu ook sectaristisch misschien, dat K.S. die beschuldiging nooit herroepen heeft en nu in eigen kring den boel op stelten zet.
De kerkeraad van ’s Gravenhage West heeft een verzoek gezonden aan curatoren der Theol. School te Kampen en aan die van de Vrije Universiteit om zoo het hun mogelijk is hun invloed aan te wenden tot ophouden van de polemiek, die sommigen met droefheid vervult. Dit is een knuppel geweest in het hoenderhok. „De Heraut” was blij met dit schrijven en besloot niet verder te polemiseeren, sommige kerkeraden betuigden met dat schrijven des Kerkeraads hunne instemming, doch ,.de Bazuin” en ook „de Wachter” vielen niet malsch dat kerkeraadsverzoek aan en verklaarden dat de Kerkeraad van den Haag-West zijn schrijven aan een verkeerd adres had gezonden, en dat zij verkeerd had gedaan met tot ophouden van de polemiek te adviseeren.
De Kerkeraad van den Haag-West, zoo wordt beweerd in „Wachter” en „Bazuin” had naar den regel van Mattheus 18 moeten handelen en de elkaar bestrijdende broeders persoonlijk moeten vermanen. Maar bij voorbaat heeft „de Bazuin” reeds geschreven, dat polemiek zoo nuttig is voor de kerken, en dan is er niet veel te vermanen naar Matth. 18 als men den strijd liever dan vrede kiest. Intusschen is het vuurtje van polemiek lustig gaan branden, en wordt tegelijkertijd wat brandend stroo geworpen naar de „sectaristische” persgewoonte der Chr. Geref. pers, terwijl aan Dr. Kuyper verweten wordt, dat hij geen nieuwe brandstof wil aandragen. Onder dit alles gaat men het Pinksterfeest tegemoet, maar het vuur der polemiek lijkt niet op de tongen van vuur op den dag des Pinksterfeestes te Jeruzalem. Geve Sion’s Koning op dat komend feest ons allen gebed in plaats van „gekift” en make Hij het in onze harten, hoe sectaristisch de Chr. Geref. pers ook genoemd worde: „En op den dag des Pinksterfeestes waren zij allen eendrachtelijk bijeen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juni 1935

De Wekker | 4 Pagina's

Wij nog niet afgezakt, wie dan?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juni 1935

De Wekker | 4 Pagina's