Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Groep-beweging (9)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Groep-beweging (9)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer men de geschriften van deze beweging nauwkeurig raadpleegt en leest, wat zij blijkbaar onder 't geleid worden door Gods Geest verstaat, dan krijgt men zoo den indruk, dat de waarachtige diepte van het onder God gebogen leven eens christens, dus de praktijk der godzaligheid, wel genoemd, maar daarom nog niet bedoeld wordt. Ja, er worden in deze geschriften veel mooie dingen gezegd en subtiele ontledingen gegeven van het zichzelf verloochenend leven, maar 't schijnt toch zoo alles om te kunnen gaan buiten Christus, den grooten Leidsman.
Voorzeker zijn Naam wordt genoemd, telkenmale, maar de levensband aan dezen Leidsman, gelegd en bewaard door den Geest hoort men in deze geschriften zoo flauw kloppen.
In verband met de z.g. leiding staat ook de stille tijd bij bovengenoemde beweging. Is dat een zich afzonderen tot meditatie, overdenking, tot zelfbeproeving of zooiets? Zoo leest ge het in het kostelijk, maar ook onder ons kerkelijk publiek schier niet meer gelezen boekske van a Brakel „de trappen des geestelijken levens".
De oude Brakel dringt er zeer sterk op aan toch elken dag eenige oogenblikken aan dergelijke „oefeningen" te wijden, en ook des Zaterdags een tijd van voorbereiding voor den Zondag te houden. Dat de Buchmanbeweging onder stillen tijd iets heel anders verstaat toont u het volgende.
In „Alleen voor zondaars", zegt Russell op bldz. 107 iets omtrent zulk een stillen tijd op een studenten-conferentie. „Toen Ken Twitchel "stillen tijd" aankondigden, grepen alle studenten hun potlood en aanteekenboek „stemden af" om naar God te luisteren. Dit beteekende geen eenvoudige overdenking, die Christus of de H. Geest tot uitgangspunt had, maar meer dan dat; een luisteren naar bepaalde opdrachten, dienstbaar gemaakt aan de noo-den van het oogenblik". Indien die stille tijd nog maar besteed was aan eenvoudige overdenking omtrent Christus, maar dat is de groepbeweging te gewoon, te eenvoudig, te laag bij den vloer. Liever luistert men in den stillen tijd naar die mooie en interessante dingen, die uit des menschen gedacht en leven en uit het onderbewuste opstijgen en tot een ongedachte en interessante activiteit leiden, dan dat men het zielsoor als een arm, verloren zondaar aan de deur der Schrift te luisteren legt. In de praktijk der godzaligheid van de bijbelheiligen bespeurt men zoo niets van een zekere techniek of kunstleer, ook niets van dat opzettelijk gewild doen, dat een zeker cachet van vroomheid moet aanbrengen.
Zeker, zij kenden het zich opzettelijk afzonderen, Daniël drie tijden des daags, maar dat was een zich alleen afzonderen, dat was een stillen tijd op de knieën, belijdenis doende: „Wij en onze vaders hebben gezondig!”
Zulk een stillen tijd zal de meeste groep-menschen wel te conservatief, te enghartig zijn; hun dadendrang breekt door zulke staketsels heen. Wachten op wat de Geest ons te zeggen heeft, liefst met potlood en blocnote voor zich om dadelijk te kunnen opschrijven, uit vrees de leiding des Gees-tes uit de herinnering te vergeten, is m.i. zelfs nog een beleediging voor de leiding des Geestes,
Werkelijk, als de Geest ons in de waarheid Gods leidt, vergeten we 't niet, zelfs over maanden en jaren niet. Maar juist wat maar lukraak in mijn gedachten komt, dat raak ik kwijt, daarvoor moet ik noodzakelijk schrijfgereedschap hebben wil ik het onthouden en ten uitvoer brengen. Een allermisselijkst geknoei en verwringing, van wat onder Gods kinderen het luisteren naar den Heere genoemd wordt. Dat menschen, die de praktijk der godzaligheid maar zoo'n beetje van hooren zeggen hebben, of die als totaal onwetenden onder de eerste indrukken van een christelijk leven komen, in dergelijke leiding nog iets goeds en navolgenswaardigs zien, ja, dat kan ik mij indenken. De aan God en zijn woord ontwende menigte, onvoldaan bij 't platvoersche materialisme, stukgeslagen in de ruwe stormen van het 200 moeilijk leven, laat zich voorloopig met dergelijk surrogaat wel weer tevreden stellen.
Maar zij, die Gods Woord waarlijk als een kracht Gods tot zaligheid lee-ren kennen, van welke kerk, kring en belijdenis dan ook, wenden zich onbevredigd van dat „licht getimmerte” af, en zeggen liever met den ouderwetse hen dichter: D'oogen houdt mijn stil gemoed, opwaarts om op God te letten. Hij, Die trouw is zal mijn voet, voeren uit der boozen netten.” Dat velen der beweging het op hun manier oprecht meenen valt niet te ontkennen; dat op zichzelf de idee van den z.g. stillen tijd nog niet verkeerd is geef ik direct toe.
Om echter in de techniek van de stille tijd, zooals de groep aanbeveelt en tot methode maakt, het aangewezen middel tot een Gode gewijd leven te zien, is iets waarvoor ik zeker ten eenenmale blind ben. Dat wij naar het woord van Ds. Both. „met den bijbel in de hand een leven kunnen gaan leiden, dat praktisch een leven naar eigen goeddunken is,” beaam ik ten volle.
Maar dat kunnen we ook met een potlood in de hand en een blocnote voor ons. Zonder twijfel noemt de Schrift, het geleid worden door den Geest het absoluut kenmerk van het kindschap Gods, doch dat geleid worden gaat toch en hooger en dieper, dan het platvloerse heden oppervlakkige zien te onthouden, van wat men op een daarvoor bestemden tijd alzoo denkt en meent gewaar te worden. De instelling van den stillen tijd dient om het onevenwichtige weg te nemen uit het leven van vele belijders; ik vrees dat de onevenwichtigheid hier door de onevenwichtigheid bedokterd wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1936

De Wekker | 4 Pagina's

De Groep-beweging (9)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1936

De Wekker | 4 Pagina's