Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Groep-beweging (13)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Groep-beweging (13)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het „Deelen”.
De groep betrekt het deelen niet slechts op zonden jegens God en den naaste bedreven, maar omrede alle zonden volgens haar tevens indirect zonden jegens den naaste zijn, past zij het deelen evenzeer op alles, wat zonde is, toe. Natuurlijk kan men hier de vraag opwerpen: „bestaan er dan geen gevallen, waarin juist dit deelen beslist nuttig, ja noodzakelijk kan zijn? Onomwonden antwoord ik van „ja”. Welke echte pastor heeft ‘t wel niet meegemaakt, dat bijvoorbeeld een jong mensch met een zeer bezwaard gemoed bij hem kwam en klaagde over zonde, over twijfel, over onevenwichtigheid, en ik weet niet al wat.
En toch…… de diagnose kon door den pastor niet gesteld; de jongeman had nog wat anders op zijn hart, iets concreets, en juist met dat concrete wist hij geen raad! In elk een geval kan het noodig zijn, dat die eene bepaalde, leelijke, afzichtelijke zonde eens eerlijk opgebiecht wordt. |Dat geeft den bezwaarde eenige verlichting, al mag men van die verlichting nooit zonde-vergeving of bevrijding maken. Maar bovenal krijgt de zielearts zoo een inzicht in het motief, in de geaardheid, in het eigendommelijke der bepaalde zonde en kan daarnaar ook wijzen op het eenige medicijn tegen het kwaad. Zijn zielsbemoeienis zal zich niet in algemeenheden . verliezen, doch zich specialiseeren op het eigensoortig karakter van een bepaalde zonde. Daarom behoeft de pastor nog niet de lijn der Freudiaansche psychoanalyse op te gaan.
Er behoeft nog geen veroppervlakkiging van het schuldbesef plaats te hebben;in tegendeel er kan in zulke gevallen met nadruk gewezen op het God onteerende van bepaalde zonde, op de onmogelijkheid om vanwege onze totaal verdorven natuur in eigen kracht van de zonde af te komen, maar tegelijkertijd op Hem, Die onze zonde en onze zonden op het hout gedragen heeft. Zoo wordt het medicamenten probatum onder vier oogen toegediend. Toch moeten dit m.i. uitzonderingsgevallen blijven. Voor dit werk is groote vertrouwelijkheid, serene teederheid noodig, waarbij nooit of te immer van de zielszorg een soort geestelijke techniek gemaakt mag worden.
Gevoelt degene, wiens zielszorg wordt ingeroepen, dat hem de tact voor deze uitzonderingsgevallen zelfs ontbreekt (wat nog heelemaal geen bewijs van ongodvruchtigheid is) Iaat hij zich dan wachten op dit terrein, want hier kan heel gemakkelijk iets „stukgemaakt” worden, wat niet meer te heelen is. En wat de met een of ander tobbenden zondaar betreft, ‘t is toch de rijkste troost, dat, wat men zijn lieve vader, moeder, en vrouw niet kan vertellen, dat mag men aan Hem zeggen. Die het allang weet en toch alleen redden kan.
Vatte dus de groepbeweging het deelen op als iets uitzonderlijks, als iets, dat maar in uiterste nood, in zeer speciale gevallen mocht voorkomen, dan zou wel niemand onzer daar bezwaar tegen hebben, naar ik denk.
Maar zoo bedoelt de groep het niet. Ze spreekt van een deelen als doorgevoerde techniek, als algemeen toegepaste methode in de zielszorg.
Ze gaat zelfs verder dan het spreken onder vier oogen, al bedoelt ze dat ook.
In 1933 schreef Katharina Roper in „The Church Times” van 6 Oct. in verband met een house-party, het volgende: Des avonds werden we onderricht in de beginselen der groep omtrent volkomen leven, volkomen onbaatzuchtigheid, enz. en dan „getuigden” we en „deelden” we, na een pauze voor het souper, tot elf uur of later. Eerst gaf het mij een heet en onbehagelijk gevoel om daar menschen zoo publiek hun zonden te hooren belijden, maar weldra verdween alle preutschheid, en werd het buitengewoon interessant; doch dit werd op zijn beurt weer gevolgd door verveling, toen ‘t bleek, dat er toch eigenlijk zoo droevig weinig „origineele” zonde is.
Het moet toegestemd, dat het in de groep-beweging in ons land wel een beetje anders toegaat. Wij, gesloten Hollanders, laten nu eenmaal niet zoo gemakkelijk in onze ziel lezen, vooral niet in een grooten kring.
Toch is ook hier het „deelen” het groote element in de beweging.|
Verwar dat deelen niet met het vertellen, van wat God zijn kind doet ondervinden, zooals dat oudtijds op de gezelschappen voorkwam.
Nog niet zoo lang geleden zei eens iemand tegen mij, die een house-party had meegemaakt: dominee, u moest eens weten, welk een warm gemeenschapsgevoel er van zulk een house-party uitstraalt, in onze kerkelijke kringen spreekt men zoo in ‘t geheel niet over zijn geestelijke ervaring”. Dat men in onze kringen zelfs op den dag des Heeren, vlak na de preek, nooit eens spreekt, over wat God deed ondervinden, getuigt m.i. niet voor die kringen. Ik weet ‘t wel, men is zoo in onze kringen gelukkig niet overal. Toch zien we ‘t met bezorgdheid aan, als de kerk-menschen het wel hebben over allerlei nonsens, ook nog wel wat weten te praten over kerkelijke vraagstukken, maar als het zal moeten gaan over het verborgen leven met God, zie, dan staat de wagen stil.
Deze veruitwendiging, vergeesteloosheid van onzen godsdienst is voor een Buchmaniaan nu niet zoo aanprijzenswaard dunkt mij!
Alleen…… het spreken over dingen, die vooral voorheen op de gezelschappen aan de orde waren, is toch nog lang niet te vereenzelvigen met de methode van „deelen” en „doorgeven” op de houseparty.
Uit betrouwbare mededeelingen is mij wel gebleken, dat de groep-menschen dergelijke gezelschappen evenmin zouden verkiezen als onze kerkelijke samenkomsten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1936

De Wekker | 4 Pagina's

De Groep-beweging (13)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 april 1936

De Wekker | 4 Pagina's