Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Pers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Genadeverbond contra Gereformeerde kerken en Gereformeerde gemeenten.
In „De waarheidsvriend”, Orgaan van den Gereformeerden Bond in de Herv. Kerk geeft Ds. Woelderink een slotartikel van zijn zoo belangrijke stukken over het „verbond Gods met den mensch”.
Hij bestrijdt, zoowel het standpunt der Gereformeerde Kerken, als dat der Gereformeerde Gemeenten. Wij zijn het met zijn Verbondsleer eens, en wij verheugen er ons over, dat door Ds. Woelderink zoo klaar het echte Schriftuurlijke standpunt wordt ingenomen, dat door onze Gereformeerde belijdenis op voetspoor van Calvijn steeds wordt gehandhaafd.
Wij doen niet mee aan veronderstellingen (Gereformeerde Kerken) noch aan subjectivisme (Gereformeerde Gemeenten), wanneer het den grond of de opnchting des verbonds raakt. Ziehier, hoe Ds. Woelderink in een slotbeschouwing beide richtingen toetst in „De Waarheidsvriend” H Mei 1936.
En juist daardoor is de verbondsleer bij onze menschen vaak verdacht geworden als niet in overeenstemming met onze belijdenisgeschriften, want zij zagen, hoe bij velen in de Gereformeerde Kerken het verbond tot een vormelijke grootheid werd. Wanneer men slechts rechtzinnig in belijdenis was en kerkelijk getrouw medeleefde, was het al goed. Dat was immers het beste bewijs, dat men wedergeboren was en dus in het verbond begrepen. Het verbond was geen levende bewogen geloof s- en liefdesbetrekking, maar een juridische verhouding, waarvan men de bewijzen overlegde, zooals men het bewijs van zijn Nederlanderschap overlegt of van zijn lidmaatschap van een of andere vereeniging. Zelfs gingen sommigen zoo ver, dat zij de verborgen omgang met God, gevonden door zielen, waarin Zijn vreeze woont, verwezen naar het rijk der valsche mystiek.
Zelfgenoegzame christenen werden daaruit geboren, die alles bezaten, wedergeboorte, geloof, bekeering, gehoorzaamheid; wat kon men meer van hen eischen? Zoo behoudt men het verbond als een soort huurcontract, maar raakt den God des verbonds kwijt.
De godsvrucht en het geloof worden van vormelijken aard, omdat men ze scheidt van de gemeenschap des geloofs met den levenden God.
Om der wille van deze vrucht, die, naar de practijk leert, niet enkel denkbeeldig is, waarschuwde ik voor die gedachte, die het verbond doet rusten op en in de wedergeboorte.
In de tweede plaats heb ik een waarschuwend woord willen doen hooren tegen het subjectivisme van ds. Kersten en de Gereformeerde Gemeenten, een subjectivisme, waarvoor onze gemeenten veel meer bloot liggen dan voor het eerste.
Ook hier laat men feitelijk het verbond rusten in de wedergeboorte, maar dan niet in een wedergeboorte, die men veronderstelt in de jonge kinderen reeds te liggen, maar in de wedergeboorte, waarin men zich bewust is tot verandering des levens gekomen te zijn, voorzoover men kan zeggen: God riep mij uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Met hen, die van den ouden Adam werden afgesneden en in den nieuwen Adam ingelijfd, richt God Zijn verbond op.
Tot bekeering en geloof moet men eerst gekomen zijn en anders staat men buiten ’t verbond.
Ook hier wordt de mensch dus weer naar zich zelf verwezen. Hij moet eerst met zich zelf klaar komen, met zijn bekeering en geloof, dan komt er een goede grondslag voor het verbond,
Laat ik nu maar zwijgen van degenen, die nooit met deze dingen klaar komen, die altijd in de duisternis blijven omtasten, omdat zij zulke geringe gedachten hebben van hun bekeering en geloof, zich zelf nooit anders kunnen zien dan als de slechtste christenen, die er misschien rondloopen. Aan het verbond komen deze menschen nooit toe, omdat de rechte grondslag, waarop het verbond volgens hen moet rusten, bij hen gemist wordt. Daarom gaan zij ongetroost hun weg.
Maar van deze menschen wil ik zwijgen, om te wijzen op hen, die dezen grondslag we] in zich zelf deelachtig worden, Het kan niet anders, of ook hier is zelfgenoegzaamheid de noodzakelijke vrucht. Van de beloften des verbonds keert men zich af naar den grondslag, waarop het verbond in hen rust, naar hun bekeering en inlijving in Christus. Men legt deze gedurig op tafel, om daarmede de bewijzen te toonen, dat men een bondeling is geworden.
Men behoudt het bondgenootschap, maar raakt den levenden God des verbonds kwijt.
Het is niet noodig uit de practijk aan te wijzen, hoe ook deze vrucht niet denkbeeldig is. Hoogmoedig en ongenaakbaar worden tal van deze christenen. Zonder ophouden zijn zij met elkander in strijd, wie van hen wel de meeste is in de genade, Men tracht elkander te overtroeven en wordt gedreven door een ziekelijke zucht om van anderen als ware christenen te worden erkend.
En dat alles, wijl men ook hier de mensch losmaakte van de verbondsbetrekking met God en hem zich zelf.nam als bekeerd, wedergeborene ,veranderd, doorgeleid.
De christen wordt hier iets met zijn bekeering en geloof, een belangrijk mensch in eigen oogen en de oogen van anderen. De heilige leering  maar geen doode heiligen, als in de Roomsche Kerk, maar levende is in deze kringen geen fantasie, werkelijkheid, en de heiligen laten maar al te gaarne deze vereering zich aanleunen
Zelfs is hieruit een Protestantse orde van rondreizende bedelmonniken; nonnen voortgekomen.

A.(Apeldoorn)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1936

De Wekker | 4 Pagina's

Uit de Pers

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 1936

De Wekker | 4 Pagina's