Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tweeërlei kinderen des verbonds,door Ds. I. Kievit, uitgave van J. Bout te Huizen (N.H.) prijs ƒ 0.65, geb. ƒ 1.15.
Nu er tegenwoordig, vooral door
„De Saambinder”, vertolkend de leer der Gereformeerde Gemeenten, zooveel propaganda gemaakt wordt voor de leer van het eeuwig genade verbond, voor de stelling, dat Christus het Hoofd is van het genadeverbond, en dat het genadeverbond alleen opgericht is met de uitverkorenen, kan een werkje als van de hand van Ds. Kievit zijn nuttige werking doen.
Reeds op blz. 11 wordt tegen deze leer positie gekozen, als Ds. Kievit schrijft „Zoo is dan Christus in den raad des vredes Borg en Hoofd en in het genadeverbond Middelaar.”
Of op bladzijde 85 „het verbond der genade wordt opgericht met de geloovigen en hun zaad, die dus aangenomen worden tot kinderen doch daarom nog geen verkorenen zijn ten eeuwigen leven”. Zie dit zijn klanken, die de Chr. Ger. Kerk gaarne onderschrijft, omdat zij vertolken de Schriftuurlijke verbondsleer.
Fundeerend den Raad des Vredes of het verbond der verlossing wijst dit werkje het verband aan met het genadeverbond en laat dan zien, op het voetspoor van Calvijn, hoe wij van tweeërlei kinderen des verbonds hebben te spreken. Breed citeert de schrijver verschillende theologen van Calvijn en Olevianus aan tot na den tijd van Koelman. Opmerkelijk, dat Comrie niet wordt genoemd. Zou het hier niet op zijn plaats geweest zijn, om de sterk speculatieve verbondsleer van Comrie eens te toetsen aan de Heilige Schrift? Want Comrie moet van het verbond der verlossing of Raad des vredes niets hebben, terwijl Ds. Kievit in dit werkje duidelijk aantoont, dat het genadeverbond opkomt uit en rust in het verbond der verlossing als een onderhandeling van de drie personen in het goddelijke wezen tot het verlossingsplan met alles, wat daartoe behoort, blz. 10.
Het praatje van Comrie, dat Arminius de uitvinder is van dit verbond der verlossing, wordt alleen door „de Saambinder” gelooft en verbreid.
Ds. Kievit laat het ons hier wel anders en schriftuurlijker lezen.
Een breede plaats wordt gegeven aan verschillende uitspraken van Gods Woord, waarbij Calvijn dikwerf wordt geciteerd. Ons kan niet bekooren, wat Ds, Kievit schrijft over een algemeene en bijzondere verkiezing om op deze manier makkelijker het verband tusschen uitverkiezing en verbond te kunnen vast houden. Wij meenen dat zulk een onderscheiding hier niet noodig is, te meer, waar de geachte Schrijver geen genadeverbond van eeuwigheid en geen genadeverbond opgericht met de uitverkorenen kent.
Het stemt ons tot blijdschap, dat ook in Hervormd-Gereformeerde kringen de leer van het genadeverbond zulk een bespreking ontvangt, die ons meer Schriftuurlijk toespreekt, dan wat thans in de Gereformeerde gemeenten wordt geleerd en door „de Saambinder” wordt gepropageerd, Wij staan in onze verbondsleer dichter bij Ds. Kievit dan bij Ds. Kersten, en wij staan het allerdichtst bij de Heilige Schrift,
Dit werkje bevelen wij hartelijk aan bij eiken belangstellenden en waarheidslievenden lezer. Dit zoo lezenswaardig werkje heeft mij er alweer aan herinnerd, dat wij metonze verbondsleer terug moeten naar de Reformatie en naar Calvijn, en niet bij Comrie ter school moeten gaan.
Ds. Kievit heeft niet zonder reden zulk een breede plaats aan Calvijn gegeven. Zoo krijgen wij een verbondsleer, die door en door Schriftuurlijk is. Deze alleen kan de kerk ten zegen en Gode tot eere zijn. Moge het werkje van Ds. Kievit tot dien einde gezegend worden.


Het leven van onzeToradja’s, door C. van der Zaal, uitgave van D. J. van Brummen te Dordrecht, prijs f 0.75.
Wij hebben U.K.K., wij hebben onzen Zendingskalender, wij hebben onze Zendingsdagen, maar zulk een boekje hebben wij nog niet. Daar is tot hiertoe zoo goed als niets verschenen over ons zendingsterrein.
Wij praten elkander zoo’n beetje na, wij doen allen op zendingsdagen alsof maar wij kennen ons terrein niet, en wij kennen de Toradja’s niet.
Hier hebben wij nu een schrijver, die niet iets vertelt van „hooren zeggen”, maar die kan zeggen, wat mijne oogen gezien, en wat mijne handen getast hebben.
Versierd met prachtige foto’s, niet minder dan 24 in getal, vertelt Ds. v. d. Zaal U van den godsdienst, van den landbouw van de bewoning, van de echtscheidingen van het begraven, van o zooveel, dat de aandacht van den lezer(es) spant en blijft boeien. En dan dat mooie doel, dat hier voor zit. Ds. v. d. Zaal stelt het batig saldo ten dienste van de Zending. Ik onderschrijf gaarne het woord van Ds. Janssen, die in dit mooie boekje een goed voorwoord schreef, als hij daar zegt „Laat ik er nog bij mogen vermelden, dat, indien er een batig saldo komt, doordat er veel exemplaren verkocht worden, dit ook de zending ten goede komt. Moge dit een vriendelijke, maar tevens dringende aanbeveling zijn, voor ieder, die belang in het zendingswerk onzer kerk stelt, dit boekje aan te schaffen.”
De uitgever heeft alles gedaan om het geheel zoo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Laat ons volk nu eens toonen door het koopen van dit boekje, dat het meeleeft . in onze zending, en dat het belang stelt in het volk, dat Gods Voorzienigheid ons wees om daar onzen zendingsarbeid te beginnen. Er is niemand, die spijt zal hebben zich dit boekje te hebben aangeschaft.
Het zou meer dan jammer zijn, als zulk een uitgave met duizend exemplaren aan het eind was. Ik heb meer dan twee duizend zendingsbusjes uit staan, en dat is ongeveer de maatstaf voor deze uitgave.
Aan onze Kerk de eer.


Een kind is ons geboren, door Ds. W. Ramaker te Kampen. Burgwal 79.
Het is schoone Evangelisatielectuur. Het zijn lage prijzen: 50 ex. f 3.— 100 ex. f 5.— 200 ex. f 7.— En bij grootere hoeveelheden nog al minder.
Adres „Chr. Geref. Lectuurstichting „Paulus” Burgwal 79, Kampen.

Een prachtig Evangelisatie-middel, Ziedaar wat de actieve Ds. Ramaker bedoelt met dit geschriftje, dat hij als „Kerstboodschap” aandient.
De echt schriftuurlijke toon treft ons van het begin tot het einde, hetgeen niet altijd van dergelijke „kerstboodschappen” kan gezegd.
In zijn prospectus schrijft Ds. Ramaker „dit kerstboekje is voor velerlei doeleinden geschikt om langs de huizen te verspreiden door Uw commissie of vereeniging. Ook om in de ziekenhuizen te verspreiden, waar juist met het kerstfeest zulk een behoefte aan lectuur bestaat. Grijp deze gelegenheid in Gods kracht aan de kerstboodschap te brengen aan Uw mede-zondaren.”
Ik heb aan dit warme woord niets toe te voegen, dan alleen de hartewensch, dat deze uitgave slage en ten zege zij voor vele


Naar Bethlehem in 1936, door Ds. J. C. Koningsberger, uitgave van Bosch & Keuning te Baarn, prijs ƒ 0.45.
Een boekje van literaire schoonheid wordt ons hier geboden. Ingeleid door gedichten als van Vondel en van Revius en aan het eind „kerstgedachten” woorden van Augustinus en Ambrosius, e.a. geeft de schrijver een stille en boeiende teekening van den Christus in al den nood van dezen modernen tijd. Maar bij al het schoone, dat ik hier heb gevonden, heb ik toch te weinig gelezen: Hij is om onze overtredingen verwond, en om ze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. Voor de artistieke uitvoering van dit boekje niets dan lof.


Ned, Godsd. Genootschap, de Lichtdrager, Stadhouderskade 137 Amsterdam.Wij ontvingen voor de komende feestdagen:
1. Onder eeuwigheidslicht”verzen voor dagen van strijd en beproeving” 2e druk. Een mooi boekje vol van schoone lyriek, prijs f 0.35.
2. Kerstgedachten, door Roel Houwink.
Een goed bedoeld boekje, maar dat niet veel beseft van wat de kerk is, en dat te zeer de individueele vroomheid uitspeelt tegenover de kerk. Prijs ƒ 0.10.
Dekomst vanChristus.
De titel is veel te ruim voor een boekje, als dit, waarin enkele teksten worden aangehaald met een toepasselijk woordje, f 0.30.
Alleen met God.
Een boekje, dat spreekt over den „stillen tijd”, over levensconcentratie en levenskennis, maar dat nog verre is van de Asafsstemming, toen hij in het heiligdom leerde „ik ben een groot beest bij U”. (prijs f 0.05.)
Beloften van Christus.
Teksten uit de Heilige Schrift, maar dan zeker niet uit onze Staten-vertaling, daarom doen deze schriftaanhalingen wat vreemd aan. Prijs ƒ 0.15.
Wij kunnen deoorlog uitbannen, door Dr. J. J. van der Leeuw, uitgave van Anreas Blitz te Amsterdam, prijs f 0.25.
Een geschrift zonder eenige christelijke tendenz. Een geschrift met een historischidealistische opzet, dat ons overtuigen wil, hoe alleen in wereld-autoriteit met wereldpolitie, internationaal Gerechtshof en Tribunaal ons den weg is geboden om aan het monster van den oorlog te ontkomen. Goed bedoeld, maar al duidelijker wordt, dat geen goede bedoelingen, maar satanische driften de wereld beheerschen.
De eenige oplossing in het internationaal conflict „bekeert U tot Mij, spreekt de Heere”, wordt hier al te zeer vergeten.


Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1936

De Wekker | 4 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1936

De Wekker | 4 Pagina's