Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Joodsche wereld (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Joodsche wereld (1)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is groote beroering in de Joodsche wereld.
Eigenlijk is er ten allen tijde roering in de Joodsche wereld geweest, en daarvoor zouden zeer veel oorzaken zijn aan te wijzen.
Wij zouden kunnen wijzen op de eerste oorzaak, nl. God, die het volk der Joden bezoekt om hun Messias-verwerping, we zouden kunnen wijzen op een tweede oorzaak nl. de Joden zelf, die nu eenmaal van huis uit een roerig volkje kunnen genoemd. Maar dat bedoel ik nu niet met het opschrift boven dit artikeltje, Ik denk op ‘t oogenblik aan Duitschland, waar den Joden het leven ondragelijk wordt gemaakt en aan het nu bij Duitschland ingelijfde Oostenrijk.
In Oostenrijk hadden de Joden tot voor korten tijd geen enkele achteruitzetting of vervolging te duchten; toon- en tooneel-kunstenaars hadden een eereplaats in de uitgaande wereld van Weenen, duizenden Joodsche dokters en advocaten en financiers vonden er hun winstgevende werkkring. Door de aansluiting van Oostenrijk bij Duitschland, of liever door Duitschlands’ inslok-politiek, toegepast op het militair zwakke Oostenrijk, zijn de duizenden en nog eens duizenden Joden aldaar in een allermoeilijkst parket gekomen. Duitschland, dat de Joden met zoo ruw geweld bejegent in zijn eigen land, zal ze in het geanexeerde gebied zeker niet anders bejegenen. De couranten berichten ons al, hoe te Weenen alle advocaten van de lijst zijn geschrapt, die van Joodschen bloede zijn, en dat in het regeeringslichaam elke Jood wordt uitgebannen.
Nieuwe zorg voor dit zoo arrogante en tegelijk intelligente volk; nieuwe oorzaak van een exodus naar andere landen en werelddeelen. Best mogelijk, dat ook ons kleine landje de stroom der emigreerende Joden weer ziet toenemen.
Zullen we het met leede oogen aanzien, dat vooral in onze groote steden weer vele Joodsche families komen en daar tot levensonderhoud en -werkgelegenheid zoeken en vinden? Vooral in een stad als Amsterdam, waar veel Joden wonen en ook veel buitenlandsche Joden-vluchtelingen zijn, ontmoet men nog al een menschen, die dat toch niet goed kunnen hebben, dat al die Joden hier maar toegelaten worden en meeëten uit de staatsruif”. Ten eerste is het overdreven en zelfs onwaar om te spreken van „meeëten uit de staatsruif” en vervolgens getuigt zulk zeggen van niets anders dan van z.g. broodnijd.
Wel zal hooge en lage regeering moeten toezien, dat de Joden zich niet indringen in ons maatschappelijk leven op zulk een manier, dat tenslotte eigen landgenooten plaats moeten maken voor Joodsche vreemdelingen. Zooals we weten houdt onze regeering dan ook een oogje in het zeil.
Dit neemt nochtans niet weg, dat Joden ook menschen, schepselen Gods zijn en dat inzonderheid de internationalen zin van het christendom altijd bevrijding en verwerping van het z.g. anti-semitisme predikt. Dat anti-semitisme zit den mensch anders diep in het bloed en komt al heel spoedig aan ‘t woord als Joodsche medemenschen onze maatschappelijke concurrenten worden.
In Duitschland is dat maar al te duidelijk gebleken. Het werpt absoluut een slecht licht op het Duitsche volk, dat het tegenwoordige Duitschland het klassieke land van het anti-Semitisme is geworden; en dat de z.g. Duitsche Christenen in onderscheiding van de christenen uit de z.g. Belijdenis-beweging zoo voetstoots de bekende Ariër-paragraaf konden aanvaarden (geen bekeerde Joden op kansel en catheder en in consistorie) is een zeker bewijs, dat die Duitsche christenen op voetspoor van den heer Rosenberg meer heidensch dan christelijk denken. Als dan ook niet spoedig de oogen der Christenen in Duitschland voor de zonde van het anti-semitisme opengaan, dan zal er van dat z.g. Duitsch christendom niets meer van Christus overblijven.
Er zijn in Duitschland altijd wel beste, zelfs orthodoxe theologen geweest, die weinig gevoelden voor de Joden en zelfs meenden God een handje te moeten helpen in het tuchtigen der Messias-verwerpende Joden, maar de overtuiging won in deze eeuw toch al meer en meer veld, vooral in de Gereformeerde kringen in Duitschland, dat dit standpunt onschriftuurlk en onhoudbaar is.
De fascistisch of liever Rosenbergiaansch georiënteerde Duitsche christenen, die voor zichzelf Christus’ verzoenend bloed niet meer noodig hebben en ‘t liefst met Rosenberg in Jezus „de voorname oproerling van Nazareth” zien, toonen duidelijk, dat Esau Jakob de erfenis niet gunt en dat Herodus nog immer voortgaat zoekende het kindeke Jezus te dooden. God geve de christenen in Europa, dus ook in ons vaderland medelijden in ‘t hart als ook hier de stroom van buitenlandsche Joden mocht heenvloeien, maar dan bovenal in dien zin, dat dit gevoel van medelijden mag voortvloeien uit het besef van onze christenroeping ook tegenover den Jood. Zijn de Joden de beminden om der vaderen wil, mij dunkt, dan heeft met name de mensch, die deelt in het heil, dat uit Hem is, die uit de Joden is, tegenover den Jood een dure roeping, zoowel op maatschappelijk als geestelijk gebied.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1938

De Wekker | 4 Pagina's

De Joodsche wereld (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 maart 1938

De Wekker | 4 Pagina's