Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Promotierecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Promotierecht

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de Gereformeerde Kerken wordt nu voor de zooveelste maal de strijd aangebonden voor het promotierecht. d.w.z. om aan de Theologische school te Kampen het recht te verleenen den doctoralen graad uit te reiken. Reeds vóór wat jaren schreven wij, dat deze strijd met nieuwe vinnigheid zal worden gevoerd, omdat er in de smidse thans een man aan den blaasbalg staat, die niet zal ophouden dit vuur aan te wakkeren.
Thans zal de Synode, die te Sneek samenkomt. weer over deze kwestie hebben te oordeelen. Prof. Grosheide schrijft er over in het Noord-Hollandsch kerkblad van 16 Juni. Hij zegt o.m.:

En in de tweede plaats vragen we, wordt hier de goede orde in acht genomen? Moet niet eerst worden uitgemaakt, dat het verwerven van den doctoralen graad noodzakelijk is voor den a.s. dienaar des Woords. en eerst daarna het promotierecht aan de Theologische School toegekend? In het beding lezen we, dat de Synode oordeelt te moeten handhaven, het beginsel, dat de kerk geroepen is een eigen inrichting tot opleiding harer leeraren te hebben, tenminste wat de godgeleerde vorming betreft. Niet minder, maar ook niet meer. Men mag er niet afdoen, maar ook niet toedoen, want een overeenkomst van twee draagt nu eenmaal het kenmerk, dat ieder het meest neemt, wat hij kan krijgen.

Daarom vragen we: dient niet eerst te worden uitgesproken, dat het verleenen van een doctoralen graad behoort tot de opleiding der leeraren? Doet men dat niet, dan is er schending van het Beding, en loopt men de kans, dat er, evenals op de Synode van Arnhem 1902, een zich niet conformeerende minderheid is.

Inderdaad is hetgeen hier Prof. Gros- f heide schrijft naar het beginsel der Theologie als wetenschap, dat de Gereformeerde Kerken nu eenmaal hebben aanvaard door aan de Vrije Universiteit zulk een groote plaats in haar kerkelijk leven te geven. De tweeërlei opleiding is niet een dualiteit, maar een dualisme. Het promotierecht d.i. de wetenschap, is niet het domein der Kerken, zoo heeft Dr. Kuyper per steeds ons voorgehouden, en zijn magistraal werk "Encyclopaedie der Heilige godgeleerdheid” kan dit bevestigen. Wij zullen daarover in de naaste toekomst wel meer hooren. De mannen van Amsterdam staan gereed den aanval te doen. Let er maar op!

SARI MARIJS.
Ja, ik heb dat liedje meermalen gehoord . in den kring van een troep wat al te brooddonkene soldaten. Ik zeg niet, dat het zonde is! Men moet niet alles tot „zonde” willen maken. Maar daar is ook een Christelijk decorum.
Wordt het soms niet te veel vergeten? Ik dacht daaraan, toen ik het verslag van den Theologischen Schooldag te Kampen las. Aan den Schooldag gaat altijd vooraf een Reünistenavond, waarin oude kennissen elkander vinden. Die . avond werd begonnen met ps. 122 en geëindigd met het zingen van het Te Deum laudamus en ps. 116 — nu zal ik voor de weldaan, die ik genoot.
Nu geef ik het woord van het verslag:

„We zingen ps. 122:2, even later het Fideslied. Als Dr, S. O. Los zoo van uit Kaapstad de zaal betreedt, en de voorzitter hem overrompelt .met de mededeeling, dat hij 7 minuten krijgt om over Zuid-Afrika te vertellen, gaat het applaus I plotseling over in het geestdriftige , lied van Sari Marijs. ”

Geestdriftig!
Er is ook een Dyonisius-bruising, niet onbekend in de tegenwoordige Mythe- leer. Allicht is er nog een gedeelte onder ons Gereformeerde volk, dat het jammer vindt zuiden dingen in een hoogstand verslag te lezen.

KENTERING?
Wat men tegenwoordig uit het Rusland hoort zou doen vermoeden, dat daar een kleine kentering ontstaat naar rechts. Reeds verluidde, dat in Rusland al meer wordt afgezien om met het zwaard te vervolgen, maar dat de wetenschap zal hebben aan te toonen, dat godsdienst illusie is.
Dat is de Auflarungsgedachte uit de 18e eeuw. Zoover de wetenschap spreekt i bestaat er geen geloof, en de wetenschap 1 bewijst(?) immers, dat er geen God bestaat. Het is het liberalistisch beginsel: bouw maar scholen, godsdienst is bijzaak. Allicht staat dit alles ook in verband met de politieke constellatie, die in de laatste tijden zoo sterk verandert, Engeland bedelt aan de poort van het Kremlin. Het godsdienstige Engeland dingt naar de hand van een, die haat en nijd uitvlamt, tegen al wat godsdienst is. En Rusland zelf?

Wij lazen in de Pers:
De Russische minister van buitenlandsche zaken Molotow heeft aan de Sovjet-gezanten in het buitenland de opdracht gegeven, dat al onderhoudt Rusland geen diplomatieke betrekkingen met het Vaticaan, voortaan toch de Russische gezanten in de hoofdsteden, waar pauselijke nuntii zijn, met hen in den -weg der diplomatieke hoffelijkheid moeten verkeeren”.

Zou ook hier iets doorschemeren, van wat Johannes in de Openbaring bedoelde met de teekening van „de vrouw en het beest”? De vrouw — de valsche kerk en — het beest — de goddelooze staatsmacht.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1939

De Wekker | 4 Pagina's

Promotierecht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 juni 1939

De Wekker | 4 Pagina's