Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lezen en verstaan

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lezen en verstaan

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel is een heel rijk boek, want hij is Gods Woord. Gelukkig wordt die Bijbel in ons Vaderland nog gelezen. Door Gods genade is er nog een overblijfsel, dat de Bijbel biddend leest. Wie zijn Bijbel leest, telkens weer leest, zal steeds meer rijkdom ontdekken; hij zal ook steeds meer verstaan, dat hij zoo weinig van den inhoud des Bijbels verstaat. Vast staat, dat wij zonder de leiding van den Heiligen Geest en zonder Zijn verlichting geen deel van den Bijbel recht verstaan; die verlichting des Geestes is onmisbaar. Die verlichting en toepassing des Geestes sluiten het gebruik der middelen niet uit. De Heere gebruikt menschen, om de Schrift te verklaren. Wij herinneren u aan het treffende voorbeeld uit Hand. der Apostelen, hoofdstuk acht. De geschiedenis van den Kamerling is bekend. Hij leest in den Bijbel, als hij naar zijn land reist. God zendt Filippus tot hem. Deze Filippus vraagt hem: „Verstaat gij ook hetgeen gij leest?” Die vraag laat aan duidelijkheid niets te wenschen over. Wij lezen den Bijbel zoo vaak zonder hem te verstaan. Heel weinig moeite wordt ook gedaan om hem te verstaan. Niet zoo heel veel Bijbellezers zijn er, die uit den Statenbijbel lezen en gebruik maken van de Kantteekening. De Kamerling erkende zijn onkunde en beleed voorlichting noodig te hebben. Hij was niet te hoogmoedig om dit heel eerlijk uit te spreken. Hoe zou hij het kunnen, als er iemand gevonden wordt, die hem den weg wijst? Gij hoort in dit woord des kamerlings ziel hijgen van verlangen en hij bidt Filippus op den wagen plaats te nemen en de Schrift te verklaren. Die Kamerling heeft het kernachtig gezegd: Hij heeft een wegwijzer noodig om in de Schrift in te komen, om de Schrift te verstaan, om er in rond geleid te worden en verklaring van de geheimen te ontvangen. Filippus werd voor den Kamerling zulk een gids. Filippus heeft den biddenden, ootmoedigen hoorder den rijkdom der Schrift verklaard en hij heeft dit gedaan met rijken zegen. De Heilige Geest werkte middellijk. Zoo doet hij ook door de bediening des Woords. Laten de Dienaren des Woords toch gidsen zijn voor de gemeente des Heeren. De Schrift heeft verklaring noodig en het volk, dat begenadigd is, als de kamerling, zal behoeftig en biddend zich zetten onder den gids.Laat de Dienaar des Woords dan ook goed verstaan, hoe ongelukkig het volk des Heeren kerkt, als de gids geen wegwijzer is. Kamerlingen leeren dan Jezus niet kennen.
De Schrift moet verklaard worden. Wij vinden ook een leerzaam voorbeeld in Neh. 8 : 9. Dat Schriftwoord luidt aldus: „En zij lazen in het boek, in de wet Gods, duidelijk; en den zin verklarende, zoo maakten zij, dat men het verstond in het lezen”. Overluid werd er gelezen in het Boek, in de wet Gods. Er werd duidelijk gelezen. De vorm van het werkwoord, hier gebruikt, beteekent „duidelijk”; het werkwoord zelf -wijst op het geven van een verklaring. Zij lazen hardop in het Boek en deden het duidelijk, dat wil zeggen, zij gaven een verklaring van den inhoud, zoodat die werd verstaan. Dat blijkt ook duidelijk uit het volgende. Zij gaven den zin te verstaan, dat wil zeggen: Zij gaven inzicht in, verstand van den inhoud. Zij gaven zulk een verklaring, dat de inhoud recht werd verstaan, dat de hoorders inzicht kregen in de waarheid. Zij waren dus goede wegwijzers. Het laatste gedeelte wijst ook op inzicht geven; op iets doen, waardoor men inzicht krijgt. De hoorders werden onderwezen en door dat onderricht verkreeg men inzicht. Zij lazen (overluid) in het Boek, in de wet Gods, duidelijk (verklarende); zij gaven inzicht en maakten, dat men verstond in het lezen. De vrucht van dit werk zal niet uitgebleven zijn. Natuurlijk heeft niemand j het rechte, diepe, het geheiligde inzicht ontvangen zonder de werking des Heiligen Geestes. Maar dat onslaat geen voorganger, geen dienaar des Woords van zijn roeping.
In de Heilige Schrift zijn vele plaatsen, die zwaar zijn om te verstaan en niet veel plaatsen zijn er, die geen enkele toelichting behoeven. Wij willen nu en dan, onder het opschrift: „Lezen en verstaan”, enkele teksten toelichten. Ieder begrijpe wel, dat deze rubriek geen vragenbus is. Wij schrijven, als wij tijd hebben en, als, naar onze meening, niet iets anders moet voorgaan. Wij hopen ook in dezen zin gids te mogen zijn. Bovenal hopen wij, dat ook het geschrevene door den Heiligen Geest gezegend mag worden, gelijk die Geest het door Filippus gesproken woord zegende voor den Kamerling.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1939

De Wekker | 4 Pagina's

Lezen en verstaan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 september 1939

De Wekker | 4 Pagina's