Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Pinksterwonder en het profetisch woord (I)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Pinksterwonder en het profetisch woord (I)

Maar dit is het, Wat gesproken is door den profeet Joel. En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, ik zal uitgieten van Mijnen Geest op alle vleesch; en uwe zonen en dochters zullen profeteeren, en uwe jongelingen zullen gezichten zien, en uwe ouden zullen droomen droomen.Handelingen 2:16—17.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op Pinksterfeest beroept Petrus, de Pinksterprediker, zich op het Woord Gods.
Hij toont te staan op den meest hechten bodem. Hij grijpt naar het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord. Dit laat zich ook zoo goed verklaren. De Geest des Heeren doet hem spreken; welk zwaard zou de Geest hem nu anders in de handen geven dan Zijn eigen zwaard ? Hier is geen vrucht van koren en most, maar hier is vervulde profetie; hier is geschiedenis der werken Gods; hier is wat geschreven staat: „Maar dit is het. wat gesproken is door den profeet Joël.” De Geest des Heeren maakt den apostel niet los van het Woord. De Geest kan Zijn eigen werk niet verloochenen. De geestdrijverij, het pronken met eigen licht, alle gemoedelijke toestanden, in strijd met het Woord, zijn geen vrucht des Geestes. Wat ware bevinding is, wat werkelijk vrucht des Geestes is, is naar het Woord. Petrus verklaart het Pinksterwonder, maar niet uit eigen bevinding, doch uit het Woord; hij put niet uit de volheid van zijn gemoed, doch uit wat geschreven staat door den Heiligen Geest. Alleen het Woord verklaart en ontvouwt de heilige zaken recht. Dat Woord moet aan onze zielen toegepast worden. Dan zullen we de waarheid verstaan en de waarheid zal ons vrijmaken. Petrus grijpt in dezen strijd naar het zwaard des Geestes. En in zijn strijden met dit zwaard, in zijn preeken van den Christus schitteren de edelgesteenten des Woords in wonderschoone kleur. Dan blijkt de rijkdom des Woords en de heerlijkheid van den Christus schittert op bijzondere wijze. Wat op den Pinksterdag gezien wordt is vervulling van wat God beloofd, van wat Hij gesproken heeft. Het zal zijn in de laatste dagen, zegt GOD; dat, wat God gezegd heeft, werd nu vervuld. Vervuld werd wat door den profeet Joël gesproken werd. Joël profeteerde in donkere dagen ; het oordeel Gods drukte zwaar op land en volk, op mensch en dier. Rups en sprinkhaan, kever en kruidworm lieten niets over van het gewas des velds. De wijnstok verdorde en de vijgenboom stond flauw. De profeet trad op als voorbidder en de HEERE ontfermde Zich over het volk; de HEERE gaf regen en daardoor zegen. De HEERE beloofde meer te doen. HIJ zou van Zijn Geest uitstorten in het laatste der dagen. Dat laatste der dagen ziet op de Nieuw-Testamentische bedeeling, op de bedeeling des Geestes. De Oud-Testamentische bedeeling is dan voorbij. Christus heeft Zichzelf geofferd en toen Hij aan het Kruis stierf, scheurde het voorhangsel van den Tempel. Geen enkel offer behoefde meer gebracht te worden; Christus heeft alles volbracht. Er is nu een vrije toegang tot den Vader. Maar die toegang wordt alleen gekend (en we zullen alleen leeren naderen door dien toegang) door den eenen Geest, Die op den Pinksterdag is uitgestort (Efez. 2:18). Die Geest moet het volbrachte werk van Christus toepassen: Hij moet de verkoren Bruid bereiden om zonder vlek of rimpel den Vader voorgesteld te worden. Die Geest zou de HEERE uitstorten op alle vleesch en daarmee is heel het zendingswerk als een vruchtbaar werk verzekerd. De Heere zal jongeren en ouderen door Zijn Woord en Geest toebrengen; Hij zal, blanken en zwarten bearbeiden ten eeuwigen leven. Hij zal het doen; God zegt het. Dit is het wat geschied is: God giet Zijn Geest uit op vleesch. Met vleesch is heel het bestaan van den mensch geteekend en Geest zegt, wat het werk Gods inhoudt. Geest op vleesch, in vleesch, dat is het mensch vernederende en het God verheerlijkende; Geest op, in vleesch dat is het Evangelie van vrije genade.
Dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël; God zegt: Ik zal Mijn Geest uitgieten op alle vleesch. Dit „zegt God”, is de kracht der wederlegging. De bespotters moeten dit recht verstaan. Wee een ieder, die tegenover dit „zegt God” volhardt op het pad der zonde. Maar dit „zegt God” is ook de kracht der vertroosting. De Gemeente des Heeren moet weten en gedurig bepeinzen, dat zij de Goddelijke waarheid heeft. Zij is de Gemeente, die het onwankelbare Woord Gods ontvangen heeft. Wat zij heeft is datgene, wat God gezegd heeft en dus onveranderlijke waarheid. En dat Woord verklaart ons nu het heerlijk Pinksterfeit.
Pinksteren is dus, dat geschied is, dat God in het laatst der dagen zijn Geest heeft uitgestort. Christus heeft alles volbracht. Hij heeft den dood verslonden tot overwinning. De dag van zijn sterven was een dag van overgang. Die dag was geen dag uitgang, van het einde aller dingen, maar een dag van overgang en doorgang. Hij ging nu met al de schuld en zonden der Zijnen beladen den dood in.
De dag van zijn opstanding was ook een dag van doorgang en overgang.
Hij stond op, doch al de zonden en heel de schuld Zijns volks bleef in het graf. Alles is volbracht. Hij is ten hemel gevaren en ook deze dag was een dag van overgang, Christus gaat voort om Zijn werk toe te passen, doch Zijn verwerven van de zaligheid is volbracht. Dit toepassen geschiedt door Zijn Woord en Geest. Ook dit geschiedde onder het Oude Testament niet anders. Maar toen Joëls profetie vervuld werd, kwam de Heilige Geest op aarde om in de Gemeente van Christus te wonen en te werken. Hij kwam als de andere Trooster (de Parakleet). Christus is de Voorspraak, de Trooster de Parakleet van Zijn volk bij den Vader; de Heilige Geest is de andere Parakleet, de Zaakbezorger van God bij Zijn volk. En nu moet Hij in deze Nieuw-Testamentische bedeeling die gemeente bearbeiden tot het „Abba Vader”, dat wil zeggen: de de levende Gemeente moet leeren verstaan en beleven, dat zij niet meer onder voogden en verzorgers staat, maar vrij is. Hoe weinig wordt dit verstaan. Hoe weinig wordt de rijke vertroosting van het Pinksterfeest genoten.
Al is dus alles door Christus verworven, de weldaden moeten door den Geest worden toegepast. Wij mogen niet uit het oog verliezen, dat de Kerk, het lichaam van Christus één is en dat de Heilige Geest in dat heele Lichaam woont, zóó, dat elk deel, ook het kleinste in dien Geest deelt. Maar dat moet ons niet leiden tot de valsche leer van een veronderstellen, dat wij het ook zijn. Onze Heidelbergsche Catechismus spreekt van een levend lidmaat der kerk. Wij moeten zelf het leven bezitten en dit weten op grond van wat God zegt; wij moeten dit kennen in het echte geloof.
Er moet dus een „geschieden” van Gods werk in ons plaats hebben, zullen wij grond hebben om te gelooven, dat wij den Pinkster-Geest zelf bezitten. Dan zullen wij, met Petrus staan en levende getuigen zijn.
Och of al het volk des HEEREN profeten ware, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave. Och, dat op, in menig vleesch, de Geest des HEEREN mocht worden uitgegoten.
Van nature missen wij den Heiligen Geest. Daarom openbaren wij niet anders dan werken des vleesches. Dat is het bestaan van den onherboren mensch, ook al is hij gedoopt en bondeling. Wij zijn van nature blind en doen de lusten des vleesches en wandelen naar het vleesch. De kleine kinderen in ons midden kunnen dit ook goed nagaan. Let maar eens op kinderen, wat gij begeert. Is uw jonge hartje vervuld met gedachten over uwe zonden en met gedachten over den Heere Jezus? Gaat uw jonge hart naar den Heiland van zondaren uit? Begeert gij, zegt het zelf nu eens, zeer hartelijk om in de wegen des Heeren te wandelen en gevoelt ge in uw hart, dat al uw lust en uw hoogste verlangen uitgaat naar den Heere en naar Zijn wet? Gevoelt ge, dat ge voor God niet bestaan kunt en maakt ge reeds op kinderlijke wijze misbaar over uwe zonden? Ach, hoevelen moeten zeggen: dit is voor mij geheel vreemde taal. Denk nu echter niet, dat het voor kinderen onmogelijk is om den Heere te zoeken. De Bijbel geeft ook voorbeelden van den Heere vreezen van der jeugd aan. En dat de Heilige Schrift dit zoo afzonderlijk vermeldt, zegt toch zeker wel iets; zegt zeker ook dit, dat niet een ieder dit „jonkheidsjuweel” in zijn jeugd bezit. En wanneer ge nu, kinderen, moet zeggen, dat ge deze heilige dingen mist, verstaat dan toch, dat Pinksteren ook u zooveel te zeggen heeft. De HEERE heeft gezegd.... let op het zeggen Gods ook hier.... : Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen (Jes. 44:3). Ge moogt op die belofte pleiten, kinderen en ook wij, ouders. O, mocht er eens een eendrachtelijk smeeken zijn om den Geest des Heeren in ons zaad. Doet uw mond wijd open, kinderen en gij zult niet beschaamd uitkomen, want God heeft gesproken. Rust niet, aleer ge den Geest des HEEREN bezit en daardoor den zegen des Heeren wegdraagt. O alleen zij zijn welgelukzalig, die in deze weldaden deelen. En als gij, kinderen, den Geest des Heeren ontvangen hebt, dan zult ge Zijn lof vertellen; dan wordt ook uw stem in het heerlijk Pinksterkoor beluisterd en vertelt ook gij de groote werken Gods.

Apeldoorn, L.H. vd. Meiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1940

De Wekker | 4 Pagina's

Het Pinksterwonder en het profetisch woord (I)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1940

De Wekker | 4 Pagina's