Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag en Antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag en Antwoord

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

B. te A. vraagt waarvoor de gaven, die door de gasten aan het H. Avondmaal geofferd worden, moeten worden besteed, voor de kerk of de diaconie.
Het is mij niet gebleken, dat er ten deze ooit een kerkelijke bepaling gemaakt is. Juist dit niet voorkomen van een bepaling in deze aangelegenheid is. sprekend. Immers, dat wijst er op, dat de kerk het altijd gezien heeft als een recht van den kerkeraad om aan deze gelden een bestemming te geven. Het is dus zuiver een aangelegenheid van den plaatselijken kérkeraad.
Al is er nu geen kerkelijke bepaling, er is wel een kerkelijke traditie in dezen. Het is veelal gewoonte geweest de avondmaalsgaven te bestemmen voor de armen. Daarin ligt ook een schoone gedachte.
Denkelijk speelt hier ook, wat wij uit de Schrift eenigermate kunnen opmaken en uit de historie nog beter weten van de oude Christelijke Kerk, een rol.
Uit  1 Kor. 11:20 env. v. blijkt ons, dat er in de gemeente van Korinthe een gewoonte bestond om de zgn. maaltijd des Heeren te houden. Hiermede is niet het H. Avondmaal bedoeld. Dit was een samenkomen der gemeente op bepaalde tijden of misschien ook wel dagelijks om gemeenschappelijk den avondmaaltijd te houden. De welgestelden brachten dan wat meer mee, zoodat ook de broeder, die gebrek had, daar verzadigd zou worden. Aan het eind van zulk een maaltijd werd dan soms het H. Avondmaal bediend. Deze opzichzelf prachtige gewoonte was in Korinthe, ontaard. Er was geen echte gemeenschapsoefening meer. Vandaar het berispend schrijven van den Apostel.
Armen en Avondmaal worden hier echter al in één lijn gezien.
Als ideaal moet dan ook gesteld, dat de gaven der gasten bestemd worden voor de
diaconie.
Dit om meer dan één reden. Allereerst is dit het meest in overeenstemming met het Avondmaal zelf. Dit toch is de liefdemaaltijd des Heeren. Daar geeft Hij zichzelf te genieten aan Zijn volk, dat Zijn dood als hun leven daar verkondigt. Daardoor worden de genegenheden huns harten opgewekt tot dankbare wederliefde. Een liefde die zich richt op den Heere zelf, maar niet minder ook tot de Broeders en Zusters en niet het minst tof de behoeftigen onder hen. Zoo vloeit de nardus der liefde uit. Daarbij draagt het offeren voor de armen der gemeente altijd een ander karakter dan voor de behoeften der kerk. Het geven voor de kerk is een plicht. Op de gemeente rust de plicht tot het dragen van al de lasten der gemeentelijke huishouding. In den strikten zin des Woords kunnen dit geen liefdegaven genoemd worden, al zal het waar zijn, dat de liefde deze last gemakkelijk doet dragen.
Echte liefdeoffers worden voor de armen gegeven.
Er kunnen natuurlijk bizondere omstandigheden zijn, waarvoor de kerkeraad meent aan de avondmaalsgaven een andere bestemming te moeten geven. Vergis ik mij niet, dan is 't onder ons veelal zoo, dat de avondmaalsgaven bestemd zijn voor de kerkelijke behoeften. Dit is uit de omstandigheden geboren. Daarbij is door den kerkeraad geen enkele goddelijke of kerkelijke uitspraak overtreden. Dat was zijn recht. Toch zal men er naar moeten streven, dat dit niet immer zoo blijve. De meest begeerlijke oplossing zou zijn dat de behoeften der kerk gedekt werden door vrijwillige vaste bijdragen en dan er in de samenkomsten der gemeente alleen liefde gaven werden ingezameld ter voorziening in den nood der armen.
Men drijve deze dingen echter niet. Een verstandig beleid, dat het juiste doel voor oogen houdt, zal hier veel weten te bereiken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1943

De Wekker | 4 Pagina's

Vraag en Antwoord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 maart 1943

De Wekker | 4 Pagina's