Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vraag en Antwoord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vraag en Antwoord

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ver. te V. vraagt: Op welken datum heeft Jezus met zijn discipelen het paaschfeest gevierd?
Met deze vraag is een oude, en inderdaad niet gemakkelijke kwestie, aangeroerd, die wel geen waarde heeft voor de beteekenis van het verzoenend lijden en sterven van Christus, maar wel moeilijkheden biedt bij het lezen der verschillende evangeliën. Immers de voorstelling, die de drie eerste evangelisten Matth., Mark. en Luk. geven, wijkt af van die we bij Joh. vinden.
Over den dag van Jezus’ sterven zijn hun berichten eensluidend. Allen zeggen, dat Jezus op den sabbath. Zaterdag dus, in het graf heeft gerust. Op Vrijdag is dus het sterven geschied en den avond daarvoor, Donderdag, heeft de Heiland met zijn; jongeren het pascha genoten.
De moeilijkheid komt echter, wanneer we willen bepalen, welke datum dit was. Was het Donderdag de 14e of de 13e Nisan? Men weet, dat de 14e Nisan de eigenlijke datum was voor het slachten en eten van het paaschlam.
Daaromtrent nu schijnen de berichten niet eensluidend. Bij de drie eerste Ev. vinden we de voorstelling alsof die bewuste Donderdag de 14e Nisan was, de dag dus, waarop heel Jeruzalem het paaschmaal gebruikte.
Lezen we echter Joh. 18 : 28 en 19 : 14, danj krijgen we sterk den indruk, dat de dag der kruisinging des Heeren de dag was, aan den avond waarvan het pascha nog gegeten moest worden. Dan zou Jezus met zijn jongeren het dus den avond te voren genuttigd hebben.
Verschillende pogingen zijn vóór en ná aangewend om dit verschil op te lossen op aannemelijke wijze. Ik zal die hier niet alle releveeren. Ik noem een enkele.
Sommigen willen dat de maaltijd, die Jezus met de discipelen hield niet het eigenlijke paaschmaal geweest is. Wel een soort vóórmaaltijd, die voorbereide voor het eigenlijke paaschfeest Immers zoo zegt men, op het eigenlijke paaschmaal volgde een dag die bijzonder, als eerste dag van het zevendaagsche feest, den Heere gewijd was. Daarop werd dan geen arbeid verricht. Nu zien we juist bij de eerste evangelisten op dien dag heel veel gebeuren. Ook door de Joden wordt allerlei verricht, dat men op een bijzonderen rustdag niet zou doen. Het schijnt een gewone dag en geen bijzonder geheiligde. Ook Judas krijgt aan de bewuste maaltijd opdracht, naar de overige discipelen meenen, om wat te koopen voor het feest (het eigenlijke). Tegen deze opvatting pleit dat deze maaltijd toch het pascha genoemd wordt.
Anderen, willen eenzelfde zeggen van Joh. 18 : 28. Daar zou ook niet het eigenlijke pascha bedoeld zijn maar een beteekenisvolle maaltijd, die den avond na het eigenlijke paschagehouden werd. Men tracht dit uit de gebruiken van dien tijd te kunnen afleiden.
Weer anderen denken aan een verschil in tijdrekening. Zoo zou er verschil geweest zijn tusschen de Galilëers en Farizeeën in de bepaling van den 14en Nisan in verband met de schijngestalten van de maan. Het schijnt dat dit ook nog wel voorkomt met de vaststelling van de data voor de Mohammedaansche feesten in Indië b.v.
Nog anderen denken aan een partij-conflict tusschen Farizeeën en Sadduceeën. Van daar zou er tweeërlei praktijk zijn geweest, de een hield de oude — zoo dan ook Jezus en de zijnen — de andere de nieuwe datum. Op deze laatste zou Johannes dan wijzen omdat hij van het standpunt dier partij spreekt im 18 : 28.
Het meest aannemelijk komt mij nog voor de opvatting, die dit verschil ziet in verband met het feit dat in het sterfjaar des Heeren het eigenlijke pascha op Vrijdag viel. Dit nu bracht bezwaren met het slachten en toebereiden van het paaschlam. Er resten dan maar enkele uren eer de sabbath inviel. En de sabbath moest boven alles heilig gehouden worden. Daarom werd er gelegenheid gegeven om het paaschlam daags tevoren in den tempel te doen slachten, terwijl het dan verder vrijstond om het des Donderdags ook te nuttigen of dit Vrijdags te doen. Jezus zou dan aan den vóóravond het eigenlijke pascha met zijn jongeren gehouden hebben en dan op den 14en Nisan, den eigenlijken paaschdatum, aan het kruis gestorven zijn als het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. De evangelist Johannes, die door heel zijn evangelie heen, het volle licht op Christus als het Lam Gods laat vallen, zou dit dan het duidelijkst doen uitkomen terwijl de andere Evv. meer de historische volgorde der gebeurtenissen geven. Graag geef ik tenslotte het oordeel van een ter zake zeer kundig man als Prof. Greydanus. Hij schrijft in zijn Commentaar op het Ev. v. Lukas, nadat hij verschillende meeningen heeft gereleveerd: "Volkomen bevredigt geen, dezer verklaringen. Men kan zoowel tegen de eene, als tegen de andere, bezwaren inbrengen zij het al van verschillend gewicht. Over de algeheele instemming tusschen de Synoptici en Johannes inzake dit punt blijkt het volle licht nog niet opgegaan te zijn.”
W. Kremer
 

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1944

De Wekker | 8 Pagina's

Vraag en Antwoord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1944

De Wekker | 8 Pagina's