Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wonderteeken of Wereldmacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wonderteeken of Wereldmacht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De toekomst brengt ons duurzamen vrede of volkomen vernietiging.
Zoo sprak kort geleden de president van Amerika.
Greep dit woord u niet aan?
Vrede onder de volken of vernietiging van die volken. Is het of...... hier te rechtvaardigen?
Is een derde niet mogelijk?
Duurzame vrede is niet te verwachten, volgens de H. Schrift. En volkomen vernietiging is juist, als we denken aan het oordeel over de wereld.
Maar dan moeten wij het zoo verstaan: er zal duurzame vrede zijn voor de burgers van het Rijk Gods, doch dat is in deze bedeeling niet te verwachten. En er zal volkomen ondergang zijn voor allen, die den Koning des vredes niet leeren kennen.
Wij gaan naar het einde; dat beteekent: de wereld gaat voorbij. Daarmee gaat ontzaglijk veel onder.
Allen gaan onder, die tot deze wereld behooren.
Moeten wij bij deze gedachte niet huiveren?
Gewis, tenzij we niet tot het wereldrijk behooren, maar hemelburgers werden.
Als we alleen denken aan de vernietiging door atoombommen en andere verderfelijke krachten, dan heeft het leven schier geen zin meer. Vooral voor de jongeren is het leven dan wanhopig. Midden in de geweldige wereldcrisis staan zij dan zonder uitzicht, zonder houvast en vasten grond.
Wat staat ons te wachten?
Wij trachten vergeefs de sluiers op te lichten.
Wij staren ons doodmoe in de duisternis.
Wij dreigen weg te zinken in de woeste golven, wier zuigkracht ontzettend is.
Wij vreezen fijn geknepen te worden in den greep van den vijand.
Wij grijpen onder al de benauwende wolken en bij die dreigende kolken naar reddingsmiddelen en vinden ze niet. Wij hunkeren naar licht en de nacht wordt steeds zwarter.
Is er dan geen redding, geen licht, geen heil?
Wij vragen ook nu: Wachter, wat is er van den nacht: Welk een dag wordt aan de kim verwacht?
O, zeg mij, is er licht, licht in den nacht?
Deed het Kerstfeest het licht der vertroosting dagen?
Wij hoorden de kerstklokken weer luiden, maar was dit vorm, of symbool van de hoogste werkelijkheid?
Och wat is alles arm, dood, wanhopig, zoo ik......
Zoo ik niet had geloofd, dat in dit leven,
Mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou......

Neen, geen zwart pessimisme drukke ons neer; geen wanhoop benauwe ons; geen stormen des tijds mogen ons doen wankelen in het geloof; geen listen des satans ons verlokken
de oude paden te verlaten; geen aanvallen uit d e hel moeten ons doen sidderen of doen twijfelen aan de waarheid Gods; geen zorg en nood ons verleiden om onze hulp te verwachten van den mensch, hoe groot, hoe sterk hij ook moge schijnen. Ons vertrouwen moet blijven op den HEERE en onze hulp zij van Hem alleen. In de gemeenschap met Hem zullen we, ook al stormt het op onze levenszee, kunnen zingen:
God is mijn Licht, mijn Heil, wien zou ik vreezen; Hij is de HEERE, Die hulp verschaft in nood!
Daarom, hoe donker ook het pad moge: zijn, wacht op oen HEERE en gij zult niet beschaamd worden.
Houden deze dingen verband met bovenstaand onderwerp ?
Die vraag moet duidelijk beantwoord worden; daartoe moeten we letten op het machtige Schriftgedeelte, dat spreekt van wonderteeken en wereldmacht.
Wij bedoelen, Jesaja 7.
De koningen Resin van Syrië, en Pekah van Israël, rukte in den Syrisch-Efraïmietischen oorlog op tegen Juda. Juda voerde onder Achaz een pro-Assyrische politiek. Resin en Pekah wilden Juda veroveren en zóó dwingen aan die politiek een einde te maken en zich tegen Assyrie te keeren. De stryd liep op een mislukking uit.
Het koninklijke huis van Juda, het huis van David, dat bedreigd wordt, wordt ontroerd, als het hoort, dat de verbonden legers in Efraim klaar staan om op te trekken. Nu weten we wel, dat de beloften Gods onwankelbaar zijn, ook voor het huis van David, maar dat heft de moeilijkheid van den strijd niet op. Ook voor Gods volk zijn de beloften ja en amen, in Jezus Christus, maar hoe bang kan het zijn voor het volk dat hier op aarde vele bestrijders heeft.
Merk nu op, hoe de getrouwe God des verbonds aan zijne beloften gedenkt en den ontrouwen Achaz nog laat bemoedigen en waarschuwen. Jesaja moet met zijn zoon, die den wonderen naam draagt van Sjear Jasjoeb (een rest bekeert zich), en verband houdt met de prediking van Jesaja tot Achaz gaan. Jesaja zal Achaz vinden bij de bovenste vijver in de nabijheid van het vollersveld.
Blijkbaar wilde hij de watervoorziening inspecteeren. Achaz moet zich rustig houden, niet sidderen, maar vertrouwen op den HEERE. De koningen Resin en Pekah zijn als een paar uitgebrande houten; zij vermogen niets meer.
Letten we er wel op, dat de HEERE in Jesaja tot Achaz komt. Hij zal moeten kiezen tusschen een vertrouwen op den Heere of een steunen op de macht van Assyrie; tusschen gericht en belofte. Want blijft hij steunen op Assyrie, dan verwerpt hij den Heere en heeft niet anders dan een ontzaglijk gericht over zichzelf en zijn volk te wachten.
Kiezen tusschen vertrouwen op den Heere of een steunen op vleesch; tusschen gericht en belofte.
Dit geldt ook ons in dezen tijd.
Het booze plan van Resin en Pekah zal niet gelukken. Een ieder zal binnen eigen grenzen blijven. Resin zal vallen en Efraim zal verbroken worden. De nauwkeurige bepaling van 65 jaar dient om Achaz te overtuigen en te waarschuwen. Het slot op cap. 7 : 1—9 luidt:
Indien gij niet gelooft, gij zult niet bevestigd worden. In het hebreeuwsch is een prachtige woordspeling: tha aminoe, theeameenoe. Beide woorden stammen van een zelfden wortel; een wortel, waar ook ons woord amen van afstamt.
De toegezegde redding moet Achaz bewegen tot geloof. In den weg van het geloof blijft zijn rijk bestaan, anders gaat het onder.
Merkt ge hoe het licht al gaat dagen ?
Ziet ge reeds den horizon des heils?
Maar de Heere buigt zich nog lager tot Achaz.

Al rijker wordt de heilsopenbaring en duidelijker zal uitkomen, wat ons onderwerp beteekent.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1946

De Wekker | 4 Pagina's

Wonderteeken of Wereldmacht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 maart 1946

De Wekker | 4 Pagina's