Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidt en u zal gegeven worden.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidt en u zal gegeven worden.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„......want zie hij bidt.Hand. 9:11.

Wat is er in het heiligdom in de Rechtestraat te Damascus daar, waar Gods Geest Paulus bidden leert, wat is er in die drie dagen van worsteling omgegaan in Paulus ziel?
Hoe komt hij tot het licht van het blij geloven, dat opgaat als het bevrijdende licht van een stralenden zomermorgen over de nachtdonkerte van den omgeploegden akker van zijn schuldverslagen ziel?
Hier straalt de genade-rijkdom van den Grooten Koning, Die door de kracht van Zijn Geest, „wie in het stof ligt neergebogen”, ook weer opricht.
Want zie hij bidt! Dat is het eenvoudig antwoord van den Geest op ons nieuwsgierig vragen, naar hetgeen Paulus doorleefd heeft in deze dagen. Zoo gij door genade iets kent van het ware geheim van het bidden, dan verstaat ge, dat in die donkere uren der zielverbrijzeling onder God en der zielveroordeling voor God, er zoo veel van onszelf sterven moet en sterven gaat. Daar komt levensdiepgang in het heiligdom, waar wij God ontmoeten.
Daar leert de Farizeeër, die meende zoveel gebeden te hebben, voor het eerst het roepen uit de diepte, het ware bidden, met lang niet zulke welgekozen woorden als voorheen, maar als een schreeuw uit een verbroken hart, dat schuldig buigt voor God. Daar leert de Farizeeër, Paulus, de tollenaarsbede: „O God, wees mij, zondaar genadig.”
Waar zulk een bidder aanklopt aan Gods genadetroon, daar laat de Heere niet lang wachten. Daar geeft de Vader aan den weergekeerden verloren zoon uit de gelijkenis, als hij de oprechte schuldbelijdenis hoort uit den mond van zijn kind, aan hem niet eerst een lange proeftijd of wachtenstijd, neen, daar is de spontane vreugde der hartelijke welgemeende vergeving.
Zal God dan zulk een zondaar, als hij is, nog willen horen?
Is er dan bij dien groten Koning Jezus Christus, wiens naam hij gedwongen heeft te lasteren, voor hem nog vergeving?
Ja, Gode zij dank, zulk een roepen uit de diepte, zulk een gebed doet wonderen, dringt door in de troonzalen van den Almachtige en doet de hemelen zingen van vreugd!
Voor de wereld, die voorbij golft in de drukke handelsstraat te Damascus, heeft zulk een bidder, hebben gevouwen handen en gebogen knieën geen waarde. Maar in den hemel is uw adres, biddend hart, precies bekend. Reeds is de begenadigde Koning bezig zijn vredebode Ananias te zenden met het woord der verlossing.
Wat gebeurt er nu ? Wel, zouden we zeggen, nu komt Ananias met het Woord, dat verlossing predikt.
Neen, let daar goed op!
Zal zulk een verslagen hart den troost uit de boodschap der verlossing persoonlijk bevrijdend kunnen aanvaarden, dan moet er geloof zijn om dien rijkdom te aanvaarden.
Al is het waar, dat God in het uur der levendmaking het geloof plant, dit moet door de geloofsoefening komen tot de geloofsdaad om de ons niet geschonken rijkdom der genade Gods in Christus te aanvaarden en zich toe te eigenen. Het geloof wordt door de diepte der ontdekking heen geoefend in het werkzaam zijn met Gods belofte.
De beloften van den trouwen Bondsgod gaan nu lichtend stralen voor het betraande oog van den verslagen zondaar; die beloften, die, hoewel wij moeten erkennen ze onwaardig te zijn, nu een ankergrond der hoop worden.
In Paulus leven komt Gods belofte als een bemoediging en een heerlijke vertroosting. Daarmee wordt zijn ziel nog niet in de ruimte gesteld, maar de hoop herleeft naar Gods gebod, dat zijn Redder is zijn God.
Als een lichtstraal in de duisternis heeft de Heere hem een gezicht laten zien, dat een man met name Ananias komen zou en hem de handen opleggen, opdat hij weer ziende werd.
Ananias komt! Ananias dat is „de Heere is begenadig”.
Welk een wondere rijkdom, als de Heere het geloof, dat werkzaam is met Zijn trouwbeloften die persoonlijke mogelijkheid der zaligheid doet zien, en iets van den rijkdom van Gods genade doet schouwen.
O, Paulus de trouwe Verbondsgod vergeet U, den ontrouwen verbondsbreker, niet. Al uw ontrouw doet ’s Heeren trouw te niet! Het onmogelijke is mogelijk bij God. Hij heeft vijanden lief! Zó lief, dat er in het bloed van Jezus Christus vergeving is ook voor den grootste der zondaren.
Zulk een geloof, dat zich pleitend werpt op en vastklemt aan Gods beloften in Christus, dat alle grond uit zichzelf verliest, maar den enigen grond buiten zichzelf in Jezus Christus leert vinden, zulk een geloof hoort de verkondiging der verzoening uit den mond van Gods dienstknecht, die het Woord des Heeren tot hem spreekt.
Hier kan het geloof bij de vervulling van Gods belofte niet anders dan zich laten vallen met al zijn beschuldiging en veroordeling in de genadehanden van den bereidwilligen genade-Koning, Jezus Christus, in de volle wetenschap: mij is barmhartigheid geschied!
Dan komt de Heere zijn zwakheden mede te hulp door in het uitwendig teeken van het sacrament Zijn trouwbeloften te betekenen en te verzegelen. Dan gaat straks Paulus onder in het waterbad d.i. sterven, om met Hem, zijn Koning, op te staan in een nieuw leven.
Want zie, hij bidt.
Hij bidt in de worsteling van het geloof een gebed, waarin hij belijdt de grootheid van zijn schuld, maar dat niet alleen, waarin hij pleitend aangrijpt de beloften Gods, die in Jezus Christos ja en amen zijn.
Wat betekenen Gods beloften, die er zoo rijk betekend en verzegeld liggen in Uw leven?
Zeker, ze zeggen U niets, als gij nog genoeg hebt aan uzelf. Als het goud der genade, dat in Christus lichtend straalt, voor u geen begeerlijks heeft, omdat ge in uzelf nog zoo rijk en verrijkt zijt. Maar al die schijn zal eens jammerlijk vergaan. Bekeer u dan tot Hem, Die nog kloppend staat aan uw levenspoort, met het welmenend aanbod van al de rijkdommen zijner genade.
Laat Gods belofte niet ijdel zijn in Uw leven!
Want zeggen Gods beloften U wel iets, gij, die, zij het dan langs andere wegen en niet in dezelfde omstandigheden, toch niet durft ontkennen, dat ge in het heiligdom der Godsontmoeting met een Paulus voor den Heere, den Gods uws levens, hebt geknield.
Zijt ge werkzaam geworden met de trouwbeloften van den God des Verbonds, Die ze ook in uw leven heeft willen laten betekenen en verzegelen? Zeker, Gods Geest zal den rijken en heerlijken inhoud dier beloften moeten toepassen aan uw begerige, hongerige en dorstige ziel.
Maar is het waarlijk in uw leven zoo ver, dat er honger is?
Nu, dan weet gij zeer goed uit de hongerperiode, die achter u ligt, dat ge toen wel zeer goed elke aan u eens gedane belofte, dat ge nog wel wat eten kondt krijgen, onthieldt en er veel, zeer veel, heel lange en moeilijke tochten voor over hadt, om dat, wat u beloofd was, soms met gevaar van uw leven te gaan halen.
Blijkt nu ook zoo de oprechtheid van onzen geestelijken honger naar den Heere en naar den rijkdom van zijn overvloedige genade uit een biddend vragen en een aanhoudend pleiten op des Heeren beloften?
Voor het oprecht geloof, dat de kleinheid en onwaardigheid in zichzelf al dieper en beschamender leert kennen, wordt des Heeren trouw, worden zijn beloftenissen, die nimmer haar vervulling missen, zóó groot, wordt de grote inhoud van al Gods beloften: Jezus Christus zóó rijk, dat ze niet na kunnen laten trachten, al was het dan maar de zoom van zijn kleed, aan te raken.
Dezulken worden niet, neen nooit beschaamd!
Bidt en U zal gegeven worden.
Als de Alwetende, Die in het verborgen ziet, ook van uw leven kan zeggen: „want zie, hij bidt”, zoo is Zijn vredebode reeds op weg, ja zoo spreekt Hij ook tot U van rijken troost en vree.

Gelooft dan, en gij zult bevestigd worden.

Hilversum

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1946

De Wekker | 4 Pagina's

Bidt en u zal gegeven worden.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1946

De Wekker | 4 Pagina's