Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liturgie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liturgie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De liturgische handeling bij de afsnijding van en de wederopneming in de gemeente.
In de tweede vermaning wordt meegedeeld, dat van waarachtige bekeering nog niets is gebleken. Verder wordt bekend gemaakt, dat advies van de classis is ingewonnen.
De tweede vermaning geschiedt met vermelding van naam van den zondaar (zondares). Met lieflijke en ernstige vermaning wordt besloten.
De derde vermaning begint, in de formulieren voor afkondiging bij de Ger. Kerken, met de herinnering aan wat is geschied. Verder wordt bekend gemaakt, dat de schuldige onboetvaardig bleef, en dat de afsnijding op den a.s. rustdag zal geschieden, tenzij er nog boetvaardigheid openbaar zou worden bij den schuldige. Voor de laatste maal wordt de gemeente ernstig opgewekt voor de(n) onboetvaardige(n) broeder of zuster te bidden.
Dat de „vermaningen” plaats moeten hebben met eerbied en in ernst, spreekt vanzelf.
De kerk zal goed doen, wanneer zij zorgt voor goed formuleeringen om „de vermaningen”, bekend te maken.
De ban is diep ernstig. Tegen alle willekeur moet gewaakt. Alle oneerbiedigheid en liefdeloosheid moeten ook uit de gemeente geweerd blijven.
De ban is zoo geweldig ernstig. Calvijn sprak van de allerstrengste straf; hij noemde de excommunicatie den laatsten bliksem van de kerk. Deze mag alleen in nood worden gebruikt en de kerk moet met de kracht van Gods Woord tevreden zijn. (Inst. IV. 11, 5).
Het lijkt ons niet verkieslijk om op den dag van de viering van het heilig avondmaal de excommunicatio te doen plaats hebben. Twee formulieren moeten dan worden gelezen. Het komt ons voor, dat de excommunicatie beter op den sabbath vóór de viering van het heilig avondmaal te doen plaats hebben.
Het ligt voor de hand, dat de prediker, wanneer de afsnijding geschieden moet, rekening houdt met de tekstkeuze; hij zal ook gepaste verzen doen zingen. De gemeente moet in heel den dienst gevoelen, dat er iets ontroerends zal geschieden.
Na de prediking wordt het formulier bewogen gelezen. Daarop volgt het gebed.
De slotzang, die geheel aan de handeling moet aanpassen, worde staande door de gemeente gezongen. Gezongen kan worden: Ps. 79:4; 119:88; 95:4; Gebed des Heeren vs. 7.
Daarna moet de gemeente hem of haar, die afgesneden werd, niet vergeten..
De wederopname.
Nog zeldzamer dan het formulier van den ban, wordt dat der wederopname gebruikt.
Wanneer de dienaar geroepen wordt een preek gereed te maken, welke gehouden moet worden in den dienst, in welken een afgesneden lid weder in de gemeente wordt opgenomen, dan zal hij natuurlijk in overeenstemming met dit feit zijn tekst kiezen; b.v. Luk. 15:6, of 22-24. Ook nu moeten de psalmverzen geheel overeenstemmen niet wat in den dienst geschiedt.
Het eerste gedeelte van het formulier moet een week of veertien dagen vóór de wederopneming gelezen worden. De gemeente moet tijd hebben om, indien noodig, bezwaren in te brengen .
De aanhef van dit formulier is schoon.
Worden er geen bezwaren ingebracht, dan kan de wederopname op den bepaalden tijd geschieden.
De aanhef van het formulier herinnert ook aan de bediening van het heilig avondmaal. Het is wel te begrijpen, dat men er voorkeur aan geeft om op den dag van de bediening van het heilig avondmaal de wederopname te doen plaats hebben. Er ligt ook iets treffends in. Maar als de gemeente heel groot is en er veel tafels zijn, dan wordt zulk een dienst te druk. Dan is het beter om een- week tevoren de wederopname te doen geschieden op den dag der Avondmaalviering.
Bij de wederopname wordt dus na de predikatie, het formulier gelezen, behalve de aanhef, welke reeds gelezen werd. Het formulier moet worden gelezen in dankbaren toon.
De broeder of zuster luistert staande.
De inhoud van wat gevraagd wordt is zeer treffend om den eenvoud en de waarheid er van.
Na het Ja van hem of haar, die weer in de gemeente opgenomen werd, leest de dienaar verder de verklaring. Hij eindigt met de gemeente op te wekken den broeder of zuster te ontvangen.
Tenslotte zinge de gemeente, staande, een passenden psalm; b.v. 25:3; 32:1; 25:5; 116:9.
Dan volgt het dankgebed.
Ook de slotzang zij een uiting der vreugde, welke er bij ware bekeering is in den hemel en in de gemeente op aarde.

                                                             v.d.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1947

De Wekker | 4 Pagina's

Liturgie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1947

De Wekker | 4 Pagina's