Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Wederdoopers V

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Wederdoopers V

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet minder dan de Roomsche Kerk dit gedaan heeft, hebben de wederdoopers het Woord gedegradeerd, het aan de veruitwendiging prijs gegeven, een scheiding gemaakt tusschen Woord en Geest En die doopersche scheiding van Woord en Geest heeft ook onder ons zijn nawerking. Al is het minstens tien tot twaalf jaar geleden, nog levendig herinner ik me een bepaald catechisatie-uur, waarin in de te behandelen leerstof met groote ernst naar voren kwam de liefdevolle vermaning en verplichting tot een nieuwe gehoorzaamheid. U herinnert zich wel ons doopsformulier. Met sterke liefdedrang mochten we uit en naar het Woord Gods de leerlingen vermanen tot den waarachtigen dienst des Heeren, tot geloof en bekeering, er op wijzend hoe de Heere zelf hen daartoe riep, genadiglijk riep in Zijn Woord. Maar een van de leerlingen reageerde daarop met ongeveer de volgende woorden: „och dominee, dat is maar de uitwendige roeping: daar hebben we niets aan; de Heere zal er met Zijn Geest aan te pas moeten komen.”
Ik geef dat hier even door om de funeste gevolgen van de doopersche scheiding tusschen Woord en Geest te laten zien. Men degradeert en devalueert het Woord Gods. Men stelt het Woord los van den Geest. Het is maar het Woord. Het is maar uitwendig. Het is maar de uitwendige roeping.
Nu is het niet onverklaarbaar, hoe men op het Gereformeerde erf tot deze zoo uiterst gevaarlijke gedachte van „maar het uitwendige Woord” gekomen is. Hier is namelijk een reactie waar te nemen tegen de Luthersche leerontwikkeling op dit punt. De Lutherschen toch kwamen tot wat ge zoudt kunnen noemen, vereenzelviging van Woord en Geest. Zooals de Zoon vleesch geworden is, zoo ongeveer is de Luthersche gedachte, is de Heilige Geest Schrift geworden. Terecht heeft zich de Geref, theologie tegen deze zeer eenzijdige dogmatische ontwikkeling der Lutherschen verzet. Maar zij is daarbij zelf niet geheel vrij gebleven van een andere eenzijdigheid, waardoor men zonder er zelf erg in te hebben, toch afbreuk doet aan de beteekenis van het Woord Gods. Deze eenzijdigheid onzerzijds kan misschien het best weergegeven worden met de woorden: „niet het Woord, maar de Heilige Geest doet het”.
Laat er u toch goed van doordringen van hoe groote beteekenis het is, dat we Woord en Geest in de juiste verhouding zien. De Heilige Geest werkt door of door middel van het Woord. Maar het is niet juist het Woord nu het instrument te noemen, waardoor de Heilige Geest werkt. Waarom niet? Omdat het Woord heel wat anders, wat meer is dan een instrument des Geestes. Laten we ons toch leeren door de Schrift, die ons zegt, dat het Woord Gods levend en krachtig is, zie Hebr. 4:12. Het Woord is niet, zooals de wederdoopers leerden, een doode letter, „maar het uitwendige Woord”. Neen, er is tusschen het Woord en den Geest een levensverband. Het Woord is niet maar een dood instrument, maar het is het getuigenis van den Heiligen Geest. Daarom heet het in Openbaringen 2 en 3 van en in die aan de zeven gemeenten geschreven brieven telkens weer: die ooren heeft, die hoore wat de Geest tot de Gemeenten zegt. En daarom zegt Paulus in 2 Cor. 3:8 dat de prediking van het Evangelie is de bediening des Geestes.
Ook in Hebr, 10:15 wordt het geschreven Woord Gods het getuigenis des Heiligen Geestes genoemd. Heel het Woord is het getuigenis van den Geest van Christus, ook reeds onder het oude Verbond, onder de bediening der Wet. De Geest van Christus was in de oude profeten, ook in Mozes (zie hiervoor 1 Petr. 1:11).
Het Woord het getuigenis van den Heiligen Geest. Wie dat Woord verwerpt, wederstaat den Heiligen Geest. Wie dat Woord veracht, doet den H. Geest smaadheid aan als den Geest der genade (Hebr. 10:29).
Dit juist maakt het verkeeren onder het Woord zulk een hoogst ernstige en verantwoordelijke zaak. Niemand die onder het Woord Gods verkeert, heeft recht of reden om te denken, veel minder om te zeggen: de H. Geest laat zich aan mij niet gelegen liggen. Door heel het Woord heen ruischt het: heden zoo gij Mijn stem hoort, verhardt uw harten niet. Dit is het getuigenis van den H. Geest. Hebr. 3:7.
Nooit mogen wij Woord en Geest vereenzelvigen.
Maar ook nimmer mogen wij het Woord denken zonder den H. Geest.
Dit laatste moet ge niet misverstaan, niet zoo, alsof het Woord des Heeren altijd wederbarend, altijd zaligend werkzaam zou zijn; maar zoo, dat het Woord nooit is „maar het uitwendige Woord”, „maar een doode letter”. Het is altijd en overal HET WOORD GODS, levend en krachtig, het getuigenis van den H. Geest.
Het werkt altijd, verbreekt het en vernedert het niet, dan verhardt het den zondaar. Het is een reuke des levens ten leven of een reuke des doods ten doode. Wat een kwaad heeft de gedachte „maar het uitwendige Woord” al gedaan.
Daarom moeten we tegen die doopersche gedachte ernstig waarschuwen, want zij werkt geestelijk-moordend. Het Woord is niet een grootheid op zichzelf, maar het getuigenis des H. Geestes. Waak tegen het doopersche kwaad ten deze, want dit is een miskenning van het Woord des Heeren en daarom tegelijkertijd een wederstaan van den Heiligen Geest. Een zekere scheiding en tegenstelling zien tusschen het Woord en Geest, dat is een van de grondtrekken der oude wederdoopers. En helaas moeten we constateeren, dat nog in vele kerkelijke kringen de rechte verhouding tusschen 's Heeren Woord en Geest niet gekend, maar jammerlijk miskend wordt, hopeloos scheef getrokken. En dat is voor de rechte prediking en het vruchtbaar verstaan van het Evangelie zeer schadelijk.

(Wordt vervolgd.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1947

De Wekker | 4 Pagina's

De Wederdoopers V

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1947

De Wekker | 4 Pagina's