Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Wederdoopers IX Vervolg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Wederdoopers IX Vervolg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het „ja-maar-eerst-de-wet-evangelie.

Weet ge wat er dan eerst allemaal gebeuren moet? Allereerst moet ge dan besneden worden. Misschien hebben ze wel gezegd: kijk maar hier staat het in Mozes, tot wien God zelf gesproken heeft. En als ge dan eenmaal dat heerlijk teeken der besnijdenis in uw vleesch ontvangen hebt, dan zijt ge er nog niet. Nog lang niet. Er moet nog veel meer gebeuren. Eerst de Wet. Daarom moet ge ook dagen, maanden en jaren onderhouden. En dan zijt ge er nog niet, want de Heere heeft door Zijn knecht Mozes ook allerlei spijswetten gegeven en heel wat reinigingswetten. Die moet ge ook leeren onderhouden. En als ge dat alles door den Geest Gods geleerd hebt, dan moogt ge gelooven dat de Geest van Christus ook uw deel wordt en dat ge echte kinderen van Abraham, echte kinderen Gods geworden zijt. Toen zijn die pas bekeerde heidenen haast geweken van hem, die hen in de genade van Christus geroepen had en zij zijn overgebracht tot een ander evangelie (1 : 6). Hij moet het Evangelie, dat hij verkondigd had, verdedigen, vs. 10-12. Ook de echtheid van zijn apostelschap (1:20) werd ernstig in twijfel getrokken, zoo waren de Galaten op den dool geraakt. Uitzinnig noemt hen de apostel en betooverd (3:1). Zij keerden zich wederom tot de zwakke en arme eerste beginselen, die zij wederom van voren aan wilden dienen. Zij onderhouden dagen en maanden en tijden en jaren (4:9 en 10). Paulus vreest voor hen, dat hij niet eenigszins tevergeefs aan hen gearbeid heeft (4:11). Zoo was dat „ja-maar-eerst-de-wet-evangelie” van die Judaïstische dwaalleeraars er bij de Galaten ingegaan.
Ernstig bekommerd is hij over hen. Mijne kinderkens! die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge (4:19). Tot de grond toe hadden de dwaalleeraars het door Paulus opgebouwde afgebroken. Met zorg en liefde had hij mogen planten. Maar toen kwamen de Judaïsten er op af, met geen ander doel dan om die kleine en teere planten te vertrappen. Zij kwamen op voor het recht Gods, zeiden ze en dat klonk heel ernstig. Zij zeiden: eerst de Wet.
„Maar 't was niet die goede, heilige Wet, welke God aan Israël UIT GENADE had geschonken om ze heen te leiden naar Christus, doch 't was die Wet maar dan zooals zij tot onherkenbaar wordens toe verminkt was door allerlei spitsvondigheden,” leerringen, die geboden van menschen waren.
De Judaïsten misbruikten Gods Wet, want zij maakten er een onoverkomelijke barricade van tusschen den Heere Jezus Christus en den verloren zondaar.
Wat een onheil stichtte zulk een slechts-in-schijn-ernstige prediking, dit ja-maar-eerst-de-wet-evangelie. Dat is een ander evangelie dan Het Evangelie. Paulus heeft het dan ook met zulke predikers vervloekt, (zie Gal. 1:8 en 9).
De pas bekeerde Galaten werden danig op een dwaalspoor gebracht. Zij werden van kinderen der vrijen gemaakt tot zonen der slavin. Zij werden wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen, (zie 5:1).
In dat Judaïsten-evangelie (hoe vroom en ernstig en degelijk in schijn het ook mocht wezen) sprak een heel andere geest dan De Geest des Heeren, die in het Evangelie spreekt.
Dit gevaar dreigt nog in Gods gemeente. Laat niemand nu bij zichzelf denken: wat gaat ons dat nu in het jaar onzes Heeren 1947 eigenlijk nog aan? Want hij zou dit niet uit wijsheid zeggen.
Om dit artikel niet al te lang te maken, hoop ik volgende week aan te wijzen, dat wij ook in eigen kerkelijk leven zeer op onze hoede hebben te zijn voor die menschen, die onder vromen schijn Gods Gemeente trachten af te helpen van het Evangelie, van haar fundament, haar vastigheid.
Niet voor niets voorzegde de apostel Petrus: „gelijk ook onder u valsche leeraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren zullen”, (2 Petr. 2:1).

Wordt vervolgd.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1947

De Wekker | 4 Pagina's

De Wederdoopers IX Vervolg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 1947

De Wekker | 4 Pagina's