Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liturgie - X

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liturgie - X

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De liturgische handeling bij de huwelijksbevestiging.

X.

Wanneer de familie en het bruidspaar in het kerkgebouw de plaatsen voor hen bestemd hebben ingenomen, en de tijd voor den dienst is aangebroken, wordt de dienst geopend.
Votum en zegen worden uitgesproken. Een passend psalmvers wordt gezongen en een Schriftgedeelte gelezen overeenkomstig den dienst en den tekst. Na het aflezen van den tekst volgt het gebed. De tekst is vanzelf gekozen in verband met de huwelijksbevestiging. De prediker houdt nu geen toespraak naar aanleiding van den tekst, maar bedient het Woord Gods, brengt de tekstwaarheid, verklarend en toepassend.
Na het amen op de preek wordt gezongen en heeft de christelijke handreiking plaats.
Na deze handeling leest de dienaar het formulier. Hij staat nog altijd op den kansel.
Het bruidspaar moet niet direct bij het lezen gaan staan.
De liturg kan het formulier lezen tot waar het formulier begint: „Daarom, gij N.N. enz. Vóórdat de liturg dan verder leest, laat hij het bruidspaar opstaan.
Mogelijk lijkt ons ook, om het moment van de bevestiging sterker te laten uitkomen, dat, vóór de vragen gedaan worden, het bruidspaar nadert tot den knielbank. Dan kan, terwijl bruidegom en bruid naderen, een vers gezongen worden (b.v. Ps. 4 : 3 , waarvan 5 regels) en de dienaar kan daarna de vragen stellen. Hij zelf kan onder het zingen ook den kansel verlaten, maar noodig is dit niet.
Na het beantwoorden der vragen en de bevestiging wordt gezongen, en daalt de dienaar van den kansel (indien dit nog niet geschiedde) en doet hij de gehuwden knielen.
Worden de vragen gedaan terwijl het bruidspaar nog niet tot den knielbank genaderd is, dan volgt vanzelf na het beantwoorden der vragen de bevestiging. Bruidegom en bruid hebben de vragen beantwoord terwijl zij elkander de rechterhand der gemeenschap hebben gegeven.
Na deze bevestiging wordt de zegen des Heeren afgesmeekt.
Is het bruidspaar nog niet tot den knielbank genaderd, dan geschiede dit nu, onder het zingen van een vers, b.v. Ps. 100 : 1. De dienaar verlate dan ook den kansel.
Staande bij den knielbank doet de liturg, onder het zingen van een vers (b.v. Ps. 95 : 2a. en 3b; of 136 : 3; 134 : 2; 99 : 4a.) de gehuwden knielen.
Dan spreekt hij het gebed uit. Leest hij dit niet voor, dan bedenke hij wel den inhoud van dit gebed.
Na het amen op het gebed zingt de gemeente, staande, het geknielde bruidspaar toe.
Onder dit zingen kan de dienaar zijn handen boven de hoofden van het geknielde bruidspaar uitstrekken.
Na het zingen gaat de gemeente zitten.
De dienaar deed de geknielden opstaan; zij blijven bij den knielbank staan.
De liturg leest nu het slot van het formulier.
Met een kort, passend woord, worde nu de trouwbijbel overhandigd.
Uit dien Bijbel leze hij eerst Psalm 128.
Onder het zingen van een vers (b.v. Ps. 17 : 3a, even gewijzigd) keeren de gehuwden naar hun plaats en verwisselen nu van plaats. Het huwelijk is nu finaal bevestigd.
Na het zingen van een slotvers wordt gedankt en de zegen uitgesproken.
Verlaten de gehuwden eerst het kerkgebouw, dan kan dit geschieden onder orgelspel, of onder gezang. (Ps. 121).
De kerkehandeling heeft vollen zin.
De Javanen bidden: Vereenig Gij den man en de vrouw, zooals Gij het water met den dauw vereenigt. (Kruyf, 193).
Gods genade kan alleen vereenigen op de rechte wijze. Dan blijft de zegen niet uit. Wie bij de huwelijksbevestiging over Jer. 32 : 39 preekt, kan dit schoon doen uitkomen.
De liturg kan winst doen met schoone regels uit de huwelijkspoëzie. Wij herinneren aan het mooie gedeelte over man en vrouw in „De Schepping” van ten Kate.
De liturg doe wat in zijn vermogen is om de kerkelijke inzegening des huwelijks ernstig en plechtig te verrichten, (art. 70 — nieuw — D.K.O.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1947

De Wekker | 4 Pagina's

Liturgie - X

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 september 1947

De Wekker | 4 Pagina's