Geloofsrust
De Heere is mijn Herder. Ps. 23:1a.
Hoe bekend was David, de dichter van Ps. 23, met de uitrusting en het werk van den herder in Palestina. Hij was immers zelf een herder der schapen geweest. Hij wist dat de herder aan den lederen gordel o.a. ook droeg een slinger met een tasch, waarin zich de steentjes bevonden, die hij naar de schapen slingerde. Deze slinger met de steentjes vervulden in het Oosten dezelfde taak als de herdershond bij ons verricht. Zij dienen dus, om de kudde bijeen te houden en het afgedoolde schaap weer terug te brengen. In het slingeren van de steen, waren de herders buitengewoon ontwikkeld. Nooit zou een steen het schaap raken. Altijd viel die vóór of naast het dier neder. En dat juist aan den kant, vanwaar het moest weggeschrikt worden.
Hoe bekend David was met het gebruik van den slinger, leert ons de geschiedenis van den dood van Goliath. En hoe geoefend de herders waren in het gebruik van den slinger zegt ons de mededeeling der Schrift, dat onder de kinderen Benjamins zeven honderd mannen waren, die een steen konden slingeren op een haar.
De Heere zendt Zijn kinderen tegenheden en beproevingen. Hoevele heeft David daarvan doorgemaakt. Het schaap is geneigd van den Heere af te dwalen en om te dolen.
Bovendien blijft Gods volk een zondig en ellendig volk in zichzelf, dat in de heiligmaking maar zeer gebrekkig is.
En daardoor komen de kastijdingen des Heeren, gelijk David dit ervaren heeft. De Goede Herder gebruikt ook de slingersteenen. Maar zie, dat doet Hij niet om te verderven. Niet om Zijn kind doodelijk te treffen, gelijk bij Goliath is geschied. Maar om het terug te brengen van zonde — en doolwegen. Welk een geloofsrust als dan het hart mag zeggen: „Die Heere is mijn Herder, Die in Zijn trouw en zorg mij door de slingersteenen wil terug brengen tot Hem”.
Zalig is het in de beproevingen de goedertieren hand des Heeren te ervaren.
David wist ook dat de herder aan zijn gordel een geducht wapen droeg. Dat was een ontzagwekkend verdedigingswapen. Het was een dikke knuppel om zichzelf en de kudde tegen de aanvallen te verdedigen. Deze knuppel is een knods en wordt in vs. 4 een stok genoemd.
Daar zegt David van: „Uw stok of knuppel vertroost mij”.
Deze stok was gewoonlijk vervaardigd van eikenhout. Hij was ongeveer twee voet lang en heeft een ronden kop, die met een groot aantal ijzeren spijkers is beslagen. In de handen van een geoefend man is deze stok een doodelijk wapen. Aan het andere einde is een gat geboord waardoor een touwenstrik is gehaald. Hiermede hangt hij aan den gordel. Maar die strik doet de herder ook om zijn rechterpols om met dit wapen al de vijanden tegen te treden. Deze knods is dus een wapen om de kudde te beveiligen voor de wilde dieren. Deze waren menigvuldig in de plaatsen waar de herder met de kudde was gelegerd. De weiden toch waren altijd de eenzame, onomheinde heuvelen in de woestijn, waar de schapen steeds aan dubbel gevaar waren blootgesteld. Dat was het gevaar door het wild gedierte. Maar tevens door de roovers. De grauwe, naakte, rotsachtige woestijnen hebben alom overvloed van holen en schuilhoeken, waar zich het wild gedierte of de roover kon verbergen.
Gewoonlijk droeg de herder de knods overdag aan den riem. Maar des nachts houdt hij hem in de hand om klaar te staan de kudde te beveiligen.
De Heere is mijn Herder. Zie, David weet ook en heeft het ervaren hoe de Heere de Zijnen bewaart. Had hij niet een vervolger, Saul? En daarbij nog vele anderen, die het op zijn leven toelegden?
Waar de genade intrek neemt in het hart, daar staan ook de vijanden op. Het is een driehoofdige vijand, de wereld, de satan en ons eigen vleesch. En elk van hen heeft een machtig leger onder zijn bevel. Den ganschen levensweg heeft Gods kind met deze machten te worstelen. Zij bestrijden Gods volk. Zij vechten het aan, soms in een krachtig bondgenootschap.
Zij verzoeken en verleiden, zij vleien en zij fluisteren, zij houden niet op ons aan te vechten!
Maar nu, welk een troost! De Heere is de Machtige en de Getrouwe, Die de Zijnen bewaart. In den duisteren nacht, als het gevaar het grootst is, staat Hij gereed met Zijn Almachtige kracht. Welk een troost als het hart mag zeggen: „de Heere is mijn Herder”. David wist ook dat de herder een staf gebruikte. Deze was ongeveer zes voet lang. Soms had die staf een gebogen handvat, maar meestal was het een sterke rechte stok. Daarmede werden de schapen geleid, van gevaren terug gebracht en voor afdwalen behoed of bij onwilligheid met een tik tot de orde geroepen.
De Heere leidt Zijn volk door de staf van Zijn Woord. O, hoe had David dit ondervonden. Wat heeft hij veel aan des Heeren Woord gehad in zijn moeilijk leven. Denk maar aan Ps. 119. Gods Woord wordt voor Gods volk het leidend beginsel. De Heere heiligt het aan het hart, zoodat het ontdekkend en vertroostend, leidend en bewarend, vermanend en bestraffend, zich in het hart laat hooren.
Welk een troost als Gods Woord ons een levend woord is geworden dat ons door den Heiligen Geest wederbaart en vrijspreekt van schuld en straf, dat ons wordt tot een licht op het pad.
Welk een geloofsrust ligt er in dit rijke tekstwoord. David zegt niet: ”de Heere is „een” Herder”; zelfs niet: „Hij is „de” Herder”. Maar: „de Heere is „mijn” Herder. Dat is Hij alleen door Jezus, Die Zijn leven voor Zijne schapen heeft gegeven.
O, dat wij toch den Heere zoeken, om onder Zijn staf geleid te worden. Maar dat ook allen, die den Heere vreezen, geoefend mogen worden in deze geloofsrust.
De Heere is „mijn” Herder in nood en gevaar, in schuldbewustzijn en aanvechting, in leed en smart en ook straks in het dal van de schaduw des doods.
Zie dat is rust, sterkte, blijdschap, troost en vrede voor dit moeilijke leven en de eeuwigheid.
Hoogeveen. ZUIDERSMA.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 augustus 1949
De Wekker | 4 Pagina's