Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rondom het kerkelijk erf

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rondom het kerkelijk erf

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

S.S.R. en prof. Van Niftrik!
Het is aan alles te merken, dat over heel de linie de strijd opkomt, die de doorbraak is van het nieuw modernisme. Ge kunt dat zien in de nieuwe beweging in de Herv. Kerk, waarover Ds. Kremer in ons Blad zijn lezenswaardige artikelen schrijft. Ge kunt dit vinden in den wereldraad van kerken en den internationalen Zendingsraad. Ge kunt dit ontdekken in het oecumenisch streven om beginselen weg te doezelen en belangen te laten praedomineeren.
Ge hebt het ook in de S.S.R.
Deze is de Vereeniging van Studenten van Gereformeerd belijden aan onze openbare Universiteiten. (Societas Studiosorum Reformatorum).
Het nieuw Modernisme heeft zijn begeerige oogen ook naar dezen tuin gericht en het is prof. van Niftrik, die zal trachten dien hof over te leveren aan de „nieuwe koers".
Maar S.S.R. heeft een positieve houding aangenomen en met groote meerderheid van stemmen heeft zij een waardig „neen" laten hooren.
Allen, die de Gereformeerde belijdenis liefhebben, moeten zich hierover hartelijk verblijden en wij mogen er den Heere voor danken, dat er nog jonge menschen zijn, die niet naar het zoet gefluit van den vogelaar luisteren willen.
Houdt standt Commilitones, amici, in dezen al meer U opgedrongen strijd.
Weet, dat heel de Gereformeerde Gezindheid van Nederland achter U staat.
Bovenal weet, dat de strijd niet Uwer, maar des Heeren is.
Het gaat immers om niets anders, dan om Gods eeuwig Woord en om den Christus der Schriften.

Ba-Ra-wat is dat?
Het is niet „ja", het is niet „neen", het is niet „waarheid" en het is niet „leugen", het is niet „ja" en „neen" tegelijk, maar het is een derde. Het is „ja" in het „neen", en het is „neen" in het „ja". Ra ra wat is dat?
Lees nu eens, wat prof van Niftrik schrijft in zijn boek „Een beroerder Israëls" en het „ra-ra" wordt U raar. U kunt daar lezen:
„Op het oogenblik, dat wij gevaar loopen ons dogmatisch te verstijven en te verstarren op het standpunt — massief en positief — dat de Bijbel Gods Woord is in dezen zin, dat elke letter en elke komma geïnspireerd moet heeten, moeten wij herinnerd worden aan het Neen, dat dit ja doorkruist en zonder hetwelk het ongebroken Ja leidt tot afgoderij en beeldendienst — moeten wij herinnerd worden aan het feit, dat de Bijbel is een menschelijk boek. En als wij gevaar loopen ons dogmatisch te verstijven en te verstarren op het „standpunt", dat de Bijbel alleen maar is een menschelijk document van menschelijke religiositeit moeten wij herinnerd worden aan het Neen, dat dit Ja doorkruist: de Bijbel is Gods Woord. Nu moet gij dit niet zoo opvatten, dat het eene waar is, en het andere ook waar is, — maar zoo, dat het eene in het andere en het andere alleen in en mèt het eene waar is. Zoo keert zich de dialectische theologie èn tegen de positiviteit der orthodoxie èn tegen het humanisme der vrijzinnigheid en veroorzaakt een doorbraak in de oude verstarde tegenstellingen".
Tot zoover van Niftrik.
Wat wij aan de vrijzinnigheid hebben, dat weet iedereen.
Wat wij aan zulk een mengsel hebben weet misschien de duivel het beste.

Die liegt.
Liegen is altijd leelijk. Het is het portret van den duivel. Als echter liegen vroom liegen wordt is het nog leelijker, en nog duivelscher.
Op het Uniecongres der S. S. R. van Donderdagavond 9 Maart zijn scherpe woorden gericht aan het adres van de „doorbraak" of beter „inbraak" menschen. Ik wil U laten lezen, wat ik vond in „Polemios" een blad, waarin de stem der studenten klinkt uit S.S.R. Daarin wordt gezegd:
„En nu denk ik terug aan die Donderdagavond 9 Maart jl. toen op het Uniecongres der S.S.R. na het referaat van Dr. A.W.C. van Veelen, Calvinisten uit onderscheidene kerken confessioneel slag hebben geleverd met de overtuigd Barthiaanse woordvoerder uit Amsterdam, de heer G.H. Wolfensberger, die als leerling van Barth en Prof. Van Niftrik (gelijk hij zich aandiende), hoewel hij naar Barthiaansche strategie weer begon met de opmerking, dat hij ook critiek op Barth had (maar welke hooren wij nooit van zulke „critici") toch maar inbrak met zijn ongereformeerde leeringen in deze gereformeerde vereeniging, zoodat de Réunisten (dergelijke pikante taal niet iederen dag vernemend) begrepen: het is erg, dat dit mogelijk is geworden binnen S.S.R. Welnu, zoo ooit dan heeft die avond heel de Unie getuige kunnen zijn van een wederzijds hoogstaand debat, maar een debat, waarin een interkerkelijken strijd werd gestreden tegen de Barthiaansche wolf in het schaapskleed (genaamd de overtuiging: ik sta ook volkomen op Schrift en belijdenis) maar dan toch een strijd, waarbij van Barthiaansche zijde gemikt werd op hel hart van ons gereformeerde volk.
Ik ben blij, dat toen óók prof. Zuidema is opgestaan en na de pauze heeft gezegd, waar het op stond door op te merken, dat, wat de volgelingen van Barth met hun verfilosofeerde en dialectische Schriftopvatting deden, niets anders inhield dan het scheiden van de Christus der Schriften van de Schriften van Christus en ik ben blij, dat prof. Zuidema ter waarschuwing over zulke verkondigers dat glasheldere, maar ook glasharde woord heeft gesproken: „Die liegt".
Ook ik ben blij, dat prof. Zuidema zoo helder en zoo duidelijk ons volk waarschuwt. Hoe meer de oorlog aan het relativisme in Kerk en politiek wordt verklaard, hoe beter. Al dat heen en weer praten van een „derde" tusschen waarheid en leugen, tussen Modernisme en fundamentalisme, tusschen Partij van den Arbeid en Anti Revolutionair, tusschen rechts en links, tusschen ja en neen, is uit den duivel, die ter kerk gaat.
En toch dreigen wij - (en onder die „wij" tel ik ook Gereformeerden) in dat gevaarlijke klimaat te komen. Ge moet maar eens letten op den Nederlandschen Zendingsraad en den Internationalen Zendingsraad, wier zuigkracht niet gering is ook in Gereformeerde kringen. De zending is hier een barometer. Wij hebben nog voor kort op een gecombineerde vergadering deze kwestie met den Gereformeerden Zendingsbond besproken.
Inderdaad — wij leven in een verwarde tijd.
De doorbraak en de inbraak zitten op de loer.
Apeldoorn
J.J. van der Schuit

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1950

De Wekker | 4 Pagina's

Rondom het kerkelijk erf

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1950

De Wekker | 4 Pagina's