Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Antithese of Synthese.

Van de uitgever J. Boersma te Enschede ontvingen we een uitvoerig prospectus over een werk dat daar ter perse is onder bovenstaande titel van de hand van Ds. C. v. d. Waal. Volgens het uitvoerig prospectus wil dit werk een principiële bespreking geven van de huidige Oecumenische beweging zoals die in de Wereldraad van kerken belichaming vindt. En omdat deze invloed groot is wil de schrijver aantonen dat de symptomen van deze beweging ook het gereformeerde eif besmetten.
Uit het prospectus blijkt niet hoe de schrijver — die van het gezichtpunt der Vrijgemaakte kerk uit zijn boek schrijft — oordeelt over de I.C.C.C. die hij wel bespreekt volgens de inhoudsopgave.
Uiteraard kan dit een zeer belangrijk werk worden. Het zal 500 pagina's tellen.

KREMER.


Inleiding in de wijsbegeerte der wetsidee, door Ds. J. M. Spier. Uitgave van J. H. Kok te Kampen. Geb. ƒ 6,25. 4e druk.

Deze wijsbegeerte wil een stap vooruit zijn in het kentheoretisch denken. Het heidensch. Aristotelisch denken heeft te langen tijd zelfs het Gereformeerde denken beheerscht. Thans is er een wijsgeerige kring, die zich het etiquette eigent van de zuivere schriftuurlijke wijsbegeerte, die in haar wetskringen de totaliteit der wetenschap inkapselt en in de pistologie de wetskring heeft ontdekt, die de theologie een plaats geeft in dit wijsgeerig denken.
Wij kunnen waardeering hebben voor de poging om het wijsgeerig denken te brengen onder de tucht van 's Heeren Woord. Deze mannen van de wijsbegeerte van de wetsidee willen buigen voor de majesteit des Heeren Heeren en voor Zijn Woord. Daarom mogen wij deze poging niet miskennen vooral, wanneer zij de wapenen wil slijpen tegen een synthese-filosofie, waarin Heidensch denken en Christelijk geloof stuivertje wisselen. Of daarom haar oordeel tegenover dit Christelijk denken altijd even billijk is, en of haar dogmenhistorisch kennen altijd de -toets kan doorstaan zal niet aanstonds kunnen worden toegestemd.
Wanneer deze wijsbegeerte het gebied der Theologie binnen treedt, spreekt zij over een wetenschap, die een gansch eigensoortig karakter bezit, hetgeen te veel door deze wijsbegeerte uit het oog wordt verloren. Zij komt in de theologie met een eigen kijk, een eigen oordeel, met een zienswijze, die misschien wel wijsgeerig te handhaven is, maar theologisch niet te aanvaarden. Ik denk bijv. aan wat deze wijsbegeerte van de kerk betoogt. De Onzichtbare bestaat niet, dan alleen in den hemel, blz. 214.
De zichtbare kerk vindt men tn de Christelijke staat, de christelijke school en allerlei maatschappelijke verbanden.
Het kan wijsgeerig in de leer der dimensies beredeneerd worden, maar het is niet de taal der Gereformeerde theologie, die gehoord wordt.
Wie op deze manier over de onzichtbare kerk spreekt en filosofeert moge zich ernstig afvragen, of op deze wijze de mystieke factor geen groote schade lijdt.
Onze Gereformeerde theologie heeft de onzichtbare kerk ook gezocht in de harten van Gods kinderen. Het gaat daar om de geestelijke gestalte van de kerk op aarde. Het staat te vreezen, wanneer alles naar de zichtbare zijde wordt heengedrongen, wij al meer verarmen aan het mystieke leven der kerk. Ik heb lof voor de groote activiteit, waarmede deze wijsbegeerte een wetenschappelijke plaats zich zoekt te veroveren, maar ik kan mij niet vinden in haar theologische principia, die ik niet verantwoord vind voor het forum van de Gereformeerde confessie, ook al noemt zij zich „calvinistische wijsbegeerte".
Voor studiemateriaal en voor allen die lust hebben in wat wijsgeerig denken kan ik dit werk aanbevelen.

A. (Apeldoorn) S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1950

De Wekker | 4 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 december 1950

De Wekker | 4 Pagina's