Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Melchizedek XI

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Melchizedek XI

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

IV. De goddelijke roeping van Melchizedek. (2)
Melchizedek was door goddelijke roeping, door rechtstreekse roeping, priester en koning. Wat dat priesterschap verder inhoudt en wat dat betekent in verband met den groten Hogepriester Jezus Christus, moet nog nader verklaard. Wij moeten echter eerst nog wijzen op enkele uitspraken in Gen. 14. Wij lezen in Gen. 14 : 19 en in vs. 20: En hij (Melchizedek) zegende hem (Abraham) en zeide: Gezegend zij Abraham Gode, den Allerhoogste, die hemel en aarde bezit; en gezegend zij de Allerhoogste God, die uwe vijanden in uw handen geleverd heeft.
Heel opmerkelijk is dat Melchizedek Abraham zegent en dan: Melchizedek zegent God, Wat betekent dit toch?
Allereerst zij opgemerkt dat het zegenen behoort tot het priesterwerk. Denk maar aan het opleggen van de hogepriesterlijke zegen op het volk. ijy hebben hier dus met het priesterambt van Melchizedek te doen. Om een en ander te verstaan, moeten wij allereerst letten op de betekenis van het woord zegen.
Het woord „zegen" is rijk van inhoud. De heidenen dachten dat er van een „zegen" een magische kracht uitging. Maar die gedachte moet natuurlijk geheel worden verworpen. Maar wanneer Melchizedek Abraham zegent, moeten wij wel denken aan kracht. Gods Woord heeft kracht; dat weten wij uit de Schrift. En wanneer God zegent, gaat er kracht van zijn zegenend woord uit. Spreekt Melchizedek als priester, dus in zijn ambt, namens God, en dan naar de wil van God, dan is zijn woord niet zonder kracht. Van dat woord gaat dus een werkende kracht uit en die kracht raakt Abrahams leven, gaat in het leven van Abraham in, zodat hij waarlijk zegen wegdraagt. En dit zegenen staat wel in verband met de overwinning, welke Abraham behaald heeft. Zegenen houdt ook in iemands wel-zijn bevorderen; eveneens het uitspreken van goede woorden. En wanneer een man als Melchizedek goede woorden spreekt, ontleent hij zijn zegenende kracht aan zijn gemeenschap met God, aan het spreken van het woord van zijn God. Zo spraken de profeten; zo zegende ook een Noach.
Allereerst moeten wij bij het woord zegenen altijd denken aan een verhouding. Wanneer de HEERE een zondaar zegent, dan spreekt daarin de verhouding van God tot die zondaar. Wanneer een mens het goede zegt van een ander mens, dan spreekt ook daarin een verhouding. Wanneer profeten des HEEREN b.v. spreken in opdracht van God, in gemeenschap met God, dan spreken zij de gedachten Gods uit over de medemens. Wanneer Noach Sem zegent, dan spreekt hij wat uit en hij doet het als profeet, in gemeenschap met God . Het woord zegenen wijst op een verhouding in ongunst, wijst op vloeken, vervloeken. Denk aan het bekende woord: „zegen God en sterf".
In Lev. 9 : 22 lezen we, dat Aäron het volk zegent. Hij doet dit met opgeheven handen. De woorden der zegenspreuk zijn, volgens Dr. Noordzij, geladen met goddelijke kracht, met kracht der ziel, welke van God afdaalde. (Lev. 108). De betekenis van het zegenen komt dan duidelijk uit. Aäron heeft de zegenspreuk gebruikt, welke we lezen in Num. 6 : 24—26. Zegenen, is het indragen van zegen, d.i. de macht, waaruit het volle leven opbloeit en die dus tot een rijkdom van levensdaden in staat stelt. (Noordzij, Num.; 84). Ook daaruit blijkt, dat wij bij zegenen niet louter aan woorden moeten denken. Men moet de woorden denken geladen met bepaalde kracht. Bij een mens komen ze voort uit zijn hart, d.i. uit de werkplaats, waar des mensen daden geboren worden; en die woorden worden ingedragen in het levenscentrum van een ander, met het gevolg, dat dit levenscentrum wordt gesterkt of verhinderd.
In de meest eigenlijke zin kan de Heere alleen zegenen. Hij is de levende, de volle Bron van alle goed. Doch Hij gebruikt zijn dienaren tot zegenen en bekwaamt hen daartoe. Hij wees Aäron de. woorden aan, welke hij moest gebruiken bij het zegenen van het volk. De vorm, waarin ze gegeven zijn, is prachtig en krachtig; die vorm bedoelt de zegen zo diep mogelijk in de gezegende te laten doordringen en doorwerken.
De drie zegenspreuken in Num. 6 bestaan, volgens de hebreeuwse tekst, achtereenvolgens uit 2 en 1, 3 en 2, 4 en 3 woorden, en vormen te zamen 3 en 5 en 7 woorden. De eerste spreuk bestaat uit 3 maal 5, de tweede uit 4 maal 5, en de derde uit 5 maal 5 lettertekens. „Hier is een gestadig zwellende zegenstroom".
De zegen wordt gelegd op Israël.
In de eerste zegen ligt de stuwkracht, de genadekracht, welke het volk behoeft om den HEERE te dienen; tevens de belofte van Gods weldaden voor heel het leven, dus van de levensvolheid. En het behoeden wijst op het beschermen tegen alle machten, welke die levensvolheid willen aantasten.
De tweede zegenspreuk zegt, dat de HEERE zijn aangezicht niet verbergt, maar doet lichten in zijn genadegunst. Zo blijkt nog sterker, dat de HEERE in welgevallen op het volk ziet.
De derde spreuk wijst op „liefhebben, zich in liefde geven met al den rijkdom van zijn wezen. De rijke vrucht er van is vrede". En vrede spreekt van heling, van verzoening.
Op deze wijze moet de priester de Naam des HEEREN op het volk leggen, en daalt uit de volheid van God de in Hem wonende zegen neer. Maar ook hier moeten wij nooit aan magische werking denken. (Vgl. Noordzij; Num. 108, 109).
L.H. van der Meiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1952

De Wekker | 4 Pagina's

Melchizedek XI

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 januari 1952

De Wekker | 4 Pagina's