Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kerstzang van de adventspriester (Kerstmis)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kerstzang van de adventspriester (Kerstmis)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om zijn volk kennis der zaligheid te geven, in vergeving hunner zonden. Luk. 1:77

Zacharias: God heeft gedacht aan Zijn genade, Zijn trouw aan Isrel nooit gekrenkt.
Zacharias ontving bezoek op de dag van zijn dienst in het heilige. De engel Gabriël bracht de boodschap der verlossing. Zacharias heeft moeten zwijgen vanwege zijn ongeloof; hij heeft mogen zingen in geloof. Terstond, toen zijn hand schreef: Johannes, God is genadig, sprak hij, zong hij, loofde hij de HEERE, sprak hij goed van zijn God.
Kerstfeest, feest van de geboorte van Christus, kunnen wij alleen vieren in geloof. Wanneer wij maar verstaan: God is genadig, dan vieren wij feest, dan gaat onze mond open, dan worden wij ontbonden, dan is ons hart open en wordt onze tong los. Dan zingen wij van het heil, dat de aarde in het rond verheugt. De Geest des Heeren maakt monden open en tongen los.
Zacharias is gaan zingen. Geweldig is zijn lofzang. Geweldig is de Kerstzang van de priester. God heeft Zacharias bezocht; meer: God heeft Zijn volk bezocht; Hij heeft Zijn volk bezocht door de Messias te zenden. Zacharias gaat uit van het feit der vleeswording. Dat maakt zijn Kerstzang nog rijker.
De priester zingt hier.
In Lev. 4:20 lezen wij over het brandoffer dat tot verzoening van het volk moest worden gebracht. Er staat, nadat verteld is, wat met de var ten offer geschieden moest: en de priester zal voor hen verzoening doen en het zal hun vergeven worden. Zacharias kende deze woorden; hij wist wat verzoening en vergeving betekenen. Vaak had hij bij het altaar gestaan. Het offer werd geslacht; het bloed werd gesprengd op het altaar en verder uitgegoten bij het altaar. Om verzoening te doen voor het volk. Het woord verzoening houdt in bedekken, besprengen, vergeven, reiniging door uitwissen van de zonde. Dat alles kon alleen geschieden, wanneer er voldoening geschiedde door bloed.
En daar wijst het woord zeker allereerst op. En op grond van die verzoening is er vergeving. Zacharias heeft vaak van die vergeving gelezen, Lev. 4:20, v.v; Ps. 25:11; 103:3; Jer. 31:34. Maar nu zingt hij zijn Kerstzang; nu weet hij wat het zeggen wil dat de naam van Johannes betekent: God is genadig. Nu verstaat hij dat op de voorloper de Verlosser volgt, Wiens bloed reinigt van alle zonden. Nu exegetiseert hij, vol des Geestes zijnde, het woord van de engel Gabriël en lof zingt: om zijn volk kennis der zaligheid te geven in vergeving hunner zonden.
Welk een geweldige Kerstzang. God is genadig; wat het volk ontvangt is alleen gave Gods, gave in de Gave. De Heere geeft, geeft de onuitsprekelijke Gave. Hij geeft Jezus Christus. Christus, Die arm geworden is om ons rijk te maken; de grote Hogepriester, Die onze overtredingen vergeeft en Die Zijn bloed stort tot volle vergeving. Het bloed, dat Zacharias zag vloeien was niet genoeg tot vergeving der zonden. Christus, de grote Hogepriester der verzoening, heeft door de enige offerande de zonde teniet gedaan, Hebr. 9. Bij het altaar zal Zacharias vroeger over deze dingen hebben gepeinsd, nu blikt hij in de geheimen der verzoening en zingt er van. Dat is zijn Kerstfeest, het Kerstfeest van de adventspriester.
Om te geven! Ja, zing maar van die gave, Zacharias. Dat is Evanfgelieprediking. Kerstfeest zegt: o. Alle gij dorstigen, komt tot de wateren; komt, koopt, zonder geld! Alles is gave! Alles is te verkrijgen om niet.
En welk een gaven! Kennis van heil, van zaligheid, van de verlossing, welke is in de enige Verlosser, de enige Zaligmaker, Die door Zijn bloed van alle zonden reinigt. Deze kennis is geheiligde kennis, vrucht des Geestes, waardoor de waarheid wordt verstaan en de vrijmakende kracht der waarheid wordt ervaren. Deze kennis is een kennen met ervaring van de heilige zaken. Deze kennis is maar niet een aangeleerd lesje, maar bevindelijke kennis van de heilige gaven Gods. Kennis der zaligheid. Peins eens over het wéé, dat de zondaar bedreigt. Het wéé voor eeuwig. Dan is er nooit meer vergeving; dan knaagt de worm eeuwig en wordt het vuur nooit uitgeblust. En daartegenover staat het eeuwig wèl. Welk een heil, welk een zaligheid! Verzoend met God Drieënig; vrijgesproken van schuld en recht ten leven; gewassen door bloed des Lams en gereinigd door Gods Geest. Volle zaligheid ontvangen en eeuwige erfenis verkregen. De volle zaligheid is immers in de gekomen Verlosser, de Beloofde der vaderen, de meerdere Jozua, de Opgang uit de hoogte. In Hem is de vergeving der zonden.
Zacharias had vaak bij het altaar gestaan; hij kende het woord verzoening, maar hij kende ook het woord vergeving, een vergeving welke door God geschiedt. En nu zingt hij van die vergeving, want het is Kerstfeest in zijn ziel. Hij weet nu wat die vergeving inhoudt. De zonden worden weggenomen, weggeworpen, geheel uit het gezicht verwijderd. De vergeving is volkomen. De vergeving van alle zonden; van de afkeer van God, van het staan met de rug naar God; al de gevolgen van het afgekeerd zijn van God; al de zonden in haar bestaan en voortbestaan. Ja, Zacharias, nu verstaat gij beter: Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven!
De oorzaak van alle ellende is de zonde. Doordat de mens zich van God afkeerde is hij dood in de misdaden en zonden, ligt hij onder de slavenmacht van satan, hel en dood. Zal de mens verlost worden, dan moet die zonde weggenomen worden. Dan moet het Kruis worden geplant en moet de Borg Zich offeren. Jezus kwam. Johannes ging voor Zijn aangezicht heen. Johannes zingt zijn klaaglied, roept op tot berouw, tot droefheid naar God, tot droefheid over de zonden, tot bekering. Johannes roept op tot erkentenis van de zonden door hen, die de zonde als zonde tegen God leerden kennen. Dan volgt de schuldbelijdenis: ik heb gedaan dat kwaad was in Uw oog! Dan komt de verloren zoon tot zichzelf en belijdt hij schuld. In die weg openbaart de Heere de zaligheid, de Zaligmaker. In Hem is de vergeving, door Zijn bloed, Ef. 1:7. De Heere vergeeft in die weg de zonde, alle zonden. Gave Gods. De Heere geeft de kennis der zaligheid. Gave van Hem. De vergeving der zonde door het bloed van Christus is de kern der zaligheid. De wortel van alle heil is in Christus, de grote Hogepriester, de Wortel Davids. Hij is de Vloekdrager, Die de Zijnen van de vloek verlost. Johannes mag dienen om tot dit heil te komen. Het Kerstevangelie wordt vol, dankbaar, blij gepreekt, opdat zondaren in dit heil leren delen.
Zacharias, de adventspriester, zong van dit heil. Levi treedt hier terug voor de meerdere Melchizedek. Rijk is zijn Kerstfeest geweest.
Wij staan achter Bethlehem. Wij hebben het woord der verzoening en leven onder de bediening des Geestes. De bediening der letter doodt. Johannes roept op tot verootmoediging, tot schuldbelijdenis en wijst dan op het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Zijn wij gekomen tot de geheiligde kennis van deze dingen? Wie als Zacharias zingt, weet dat het bloed van stieren en bokken onze zonden niet wegneemt; die verstaat dat wij bij het oud-testamentische altaar niet kunnen leven; dat de priesterdienst van Levi niet zaligt en God niet kan voldoen. Die ziet zijn schuld open, die blikt in de kloof van zijn zonde, die begint te verstaan de noodzaak der voldoening, want hij leert verstaan dat de rechtvaardige God voldoening eist. Maar die leert ook kennen de grote Hogepriester der verzoening; die leert bidden: o, God, wees verzoend, mij de zondaar. Met Johannes krijgen wij te doen en Jezus leren wij kennen. Dan ontvangen wij kennis der zaligheid, kennis der vleeswording, kennis der verlossing in de vergeving der zonden. Dan vieren wij Kerstfeest door echt te verstaan het priesterlijk karakter van de verlossing, waar Zacharias van zong.
In tollenaarsgestalte belijden en bidden wij dan.
Met Zacharias zingen wij dan.
Hebben wij ook wij kennis van deze weldaden? Is ons zingen vrucht van het heel diep blikken in het priesterwerk van de gekomen.Zaligmaker? Zing dan, begenadigde zondaar, zing dan vrij: Dus wordt des Heeren volk geleid, door 't licht dat nu ontstoken is tot kennis van de zaligheid, in hunne schuldvergiffenis,
Welzalig, zo deze lofzang een persoonlijke is, door Gods Geest geleerd.

L.H. v.d. Meiden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1954

De Wekker | 4 Pagina's

De kerstzang van de adventspriester (Kerstmis)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 1954

De Wekker | 4 Pagina's