Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toelichting op de kerkorde (CLXIII)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toelichting op de kerkorde (CLXIII)

Kerkorde (163)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is niet noodzakelijk om breed op de kerkrechtelijke beginselen van het independentisme in te gaan, maar toch moet er iets van worden gezegd.
Uitgangspunt van het independentistisch systeem is niet de plaatselijke kerk, maar elke groep, congregatie, van gelovigen, die zich kerkelijk organiseert. Vandaar ook de naam congregationalisme. Dit standpunt is naar gereformeerde opvatting onjuist, omdat het beheerst wordt door het individualisme. De congregaties komen uitsluitend tot stand door de willekeur der leden. En ieder kan zich aansluiten bij de congregatie, die hij zelf verkiest. Zo zijn alle historische en geografische bindingen doorbroken en is feitelijk de plaatselijke kerk opgelost in een aantal congregaties, die in feite niet anders dan conventikels zijn. In Engeland verwierp men, terecht, de Anglicaanse kerkhiërarchie, die tegen-Schriftuurlijk samenbond, maar men stelde er voor in de plaats de tyrannieke macht van het individualisme, dat revolutionair ontbond.
Volgens het independentistische systeem berust het kerkelijk gezag bij de gemeente en wel by de leden der gemeente individueel. Hiermede is het onderscheid tussen de regeerders en de leden der gemeente opgeheven en feitelijk het beginsel van de volkssouvereiniteit op kerkelijk gebied ingevoerd. De gemeente, bij uitspraak van de meerderheid, regeert. De kerkeraad is slechts het uitvoerend orgaan van de wil van de meerderheid der gemeente.
Wel kent men ambtsdragers, die krachtens goddelijke ordinantie door de gemeente geroepen worden, maar van een zelfstandig ambtelijk gezag is geen sprake. De geldigheid van de besluiten der ambtsdragers hangt aan de toestemming der gemeente. Van een besluit der ambtsdragers kan men dan ook niet in beroep komen bij een classis, maar alleen bij de gemeente, wier besluit bindend is. Hiermede is in feite het ambt weggevallen.
Bij het independentistisch stelsel is het onderscheid tussen leer- en regeerouderlingen weggenomen. Er zijn slechts twee ambten, nl. dat van ouderling en dat van diaken. Alle ouderlingen moeten geschikt zijn om te leren, d.i. te prediken.
Van een kerkverband met bindend gezag wil het independentisme niet weten. Dit vraagt voor ons doel een wat bredere bespreking. Elke plaatselijke congregatie, of laat ons gemakshalve zeggen: gemeente, of kerk, is een volledige kerk en in eigen kring volkomen independent. Hieraan is de naam van het stelsel zelfs ontleend. Nu is het goed en volkomen in de lijn der Schrift, wanneer het independentisme de autonomie van de plaatselijke kerk leert. Maar het independentisme overdrijft deze autonomie door te zeggen, dat de meerdere vergaderingen geen macht hebben. Wel mogen de verschillende kerken samenkomen in conferenties, maar de besluiten van deze conferenties (meerdere vergaderingen) hebben slechts de betekenis van adviezen. Een en ander is duidelijk uitgedrukt in The Platform of Church polity. In 1658 hielden de Engelse independenten een conferentie in het Savoy-paleis te Londen. Hier werd de Savoy-declaration opgesteld, die eigenlijk niets anders is dan een copie van de Westminster-confessie van 1647 met enkele wijzigingen. Aan deze Declaration is een Platform toegevoegd. Hierin worden de independentistische inzichten ten aanzien van de kerkinrichting tot uiting gebracht. Wat de meerdere vergaderingen betreft, zijn vooral de artikelen 26 en 27 van The Platform van belang. In art. 26 wordt gezegd, dat het naar de geest van Christus is, dat de kerken in gevallen van geschil over de leer of de administratie in meerdere vergaderingen samenkomen om de zaak te overwegen en adviezen te geven en die ter kennis van al de kerken te brengen, maar deze synoden, zo wordt uitdrukkelijk gestipuleerd, hebben geen enkele kerkelijke macht of jurisdictie over de kerken of personen.
In art. 27 wordt gezegd, dat er wel bij gelegenheden synoden mogen worden gehouden, maar vaste synoden zijn niet door Christus ingesteld. Synoden zijn niet door Christus in een verhouding van subordinatie tot elkaar gebracht. Een generale synode heeft dus niets te zeggen over een provinciale synode en deze niets over een classis en een classis niets over een kerkeraad.
In verband met het vorige staat, dat de independenten niets willen weten van algemeen geldende belijdenissen met kerkelijk gezag. ledere gemeente is vrij om haar eigen belijdenis op te stellen, natuurlijk in onderwerping aan de Heilige Schrift, alsmede haar eigen kerkorde en liturgie. Geen enkele kerk kan een andere dwingen een bepaalde confessie te aanvaarden. De independentistische synoden aanvaardden volkomen vrijwillig de Westminsterse Confessie en bevalen deze aan de kerken aan, maar zij misten de bevoegdheid deze aan de kerken op te leggen. De kerken behielden de vrijheid deze aanbevelingen der synode te verwerpen of aan te nemen. Opgemerkt dient in dit verband nog, dat de leeruitspraken van de independentistische synoden niet de naam van confessie dragen doch van declaration.
Er ware nog meer te zeggen van de kerkrechtelijke opvattingen der independenten (strijd voor gewetensvrijheid, burgerlijk huwelijk, verhouding kerk en staat), maar we laten het hierbij.

A. (Apeldoorn) H.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1955

De Wekker | 4 Pagina's

Toelichting op de kerkorde (CLXIII)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1955

De Wekker | 4 Pagina's