Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reizen op de rustdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reizen op de rustdag

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn heel wat vragen gedaan in betrekking tot het vieren van de sabbat. En de vragenreeks is nog steeds te beluisteren. Al die vragen staan ook in nauw verband met die éne vraag: moeten wij het vierde gebod rekenen onder de schaduwdienst? Wij zullen niet uitgebreid op die kwestie ingaan. Wij geloven, nog altijd dat het vierde gebod ook zijn kracht heeft in het Nieuwe Testament. De vraag over het vieren op de zevende dag of op de eerste der week, is al even bekend. Wie op het organisch verband van het Oude en het Nieuwe Verbond let en op wat het Nieuwe Testament verder ons laat lezen, is die vraag ook niet zo moeilijk te beantwoorden.
Waar wij nu iets over willen schrijven is over de vraag of wij op de sabbat gebruik mogen maken van allerlei vervoermiddelen. Over het algemeen hebben onze vaderen de stelling geponeerd dat werken van barmhartigheid en die van noodzakelijkheid geoorloofd zijn. Maar tegenwoordig denken velen over deze dingen anders. Velen maken van de rustdag een uitgaansdag en daardoor vaak, zoals onze vaderen zeiden, een zondedag.
Nader beperkt zeggen anderen: wanneer de werken staan in verband met de dienst des Heeren, dan zijn ze geoorloofd. Het kan o.a. voorkomen dat een hoorcommissie uitgezonden moet worden en dat deze commissie op de Zondag op reis gaat. Een hoorcommissie bestaat uit enkele kerkeraadsleden, die elders een predikant gaan beluisteren, opdat in een bestaande vacature zal worden voorzien. Gaat de hoorcommissie op Zaterdag op reis, dan moet zij 's nachts ergens logies hebben. Zelfs twee nachten, wanneer men op Zondag niet reist. Men wil zich niet bekend maken, dus logeert men in een hotel. Die kerkeraadsleden zijn dan van Zaterdag n.m. tot Maandag v.m. van huis. Dat kost veel tijd en een hotel is duur. Lang niet altijd hebben de commissieleden zelf een auto. Dus, wil men alles op Zondag doen, moet men reizen per bus en trein; of alleen per trein op de rustdag. Is dat reizen met de trein geoorloofd op de sabbat?
Er zijn natuurlijk nog meer voorbeelden te noemen. Wanneer een predikant elders preken moet, mag hij dan op Zondagmorgen per trein vertrekken en na de tweede dienst met de trein huiswaarts keren? Sommigen hebben in het geheel er geen bezwaar tegen. Zij zeggen: het geldt de dienst des Heeren? Meer voorbeelden noemen wij maar niet.
Het spreekt wel van zelf dat wij de rustdag niet moeten maken tot een uitgaansdag. Daartegen waarschuwt de inhoud der Schrift duidelijk genoeg. Dat uitgaan op de sabbat is zeker geen heiligen van de rustdag. Het is niet overbodig dit in deze vacantietijd even te herinneren. Het is zo verleidelijk in de vacantie, vooral wanneer men in het. buitenland is, de sabbat, of een gedeelte van de sabbat te gebruiken om uit te gaan. Daartegen moet ernstig worden gewaakt. Laten wij niet vergeten dat het sabbatsgebod in het buitenland evenzeer geldt als thuis.
Naarmate het gewoonte wordt eenmaal naar de kerk te gaan, wordt het gebruikelijk om het overige gedeelte van de sabbat te gebruiken om het vlees te dienen. Dat geschiedt dan onder de leus: je kunt God ook dienen in de schepping. Arm zijn dergelijke argumenten.
Naar wij geloven moeten wij het sabbatsgebod heilig houden. Dat wil zeggen dat wij dus op de sabbat ook geen openbare vervoermiddelen moeten gebruiken. Immers laten wij dan anderen voor ons werken; die mensen moeten hun dagelijks werk doen. Zij hebben geen gelegenheid om naar de kerk te gaan; zij kunnen geen sabbat vieren, indien zij dat nog zouden begeren. Daarom keuren wij het reizen op de sabbat door middel van openbare vervoermiddelen volstrekt af. Het valt natuurlijk niet mee om telkens zo lang van huis te moeten, maar wie het sabbatsgebod wil heiligen moet het gebod gehoorzamen. Wij weten wel dat de heiliging meer inhoudt dan het dagelijks werk te laten rusten, maar dat laatste moet toch zeker geschieden om de rustdag te kunnen heiligen.
Tegenwoordig kunnen zij, die ver van een kerkgebouw wonen, door middel van eigen auto gemakkelijk het kerkgebouw bereiken. Trein en tram zijn niet nodig voor hen. Anderen kunnen soms met een broeder meerijden. Laat men in elk geval alles in het werk stellen dat het gebruik van tram en trein wordt nagelaten. Wat alleen gebruikt wordt voor de dienst Gods is een geoorloofde zaak. Denk maar aan al het werk van de priesters in de tabernakel onder het Oude Verbond. Aan het heiligen van de sabbat is nog altijd de zegen Gods verbonden. En de Heere wordt er in verheerlijkt,

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1955

De Wekker | 4 Pagina's

Reizen op de rustdag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1955

De Wekker | 4 Pagina's