Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pastorale brieven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pastorale brieven

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarde Vriend!
Hebben we een vorige maal gehoord (gelezen) hoe de ernst van dood, oordeel en eeuwigheid werd aangezegd in de dagen der Scheiding, thans vernemen we hoe daartegenover door Ds. Gezelle Meerburg de welgemeende nodiging Gods om het naar verderf te ontvlieden evenzeer werd vertolkt. Zo behoort het ook. Er zijn te allen tijde predikers geweest, die wèl de ernst van het oordeel aanzeiden, maar niet in diezelfde mate nu ook verkondigen, dat onze dood wel Gods recht, maar ons leven en behoudenis Gods lust is, ja Gods lust; zie b.v. Ezech. 33:11. M.a.w., zij maakten dan wel ernst met ons en onze zieletoestand, maar feitelijk geen ernst met God, en Diens welgemeende roepstem en nodiging tot behoud.
En toch, als dit laatste in de prediking zou ontbreken, dan is 't maar een half ernstige dominee. Dan is het mij, alsof ik de Heere uit de hemel zou horen roepen: maar bazuinblazer, waarom neemt ge nu ook niet de bazuin aan de mond, om eens wat goeds, veel en eeuwig goeds van Mij te verkondigen.
Gezelle Meerburg verstond ten deze de roeping en opdracht wél van een getrouw gezant.
Hoor slechts. Hij zegt: „Er is misschien iemand in deze vergadering die bij zichzelven zegt, dat ik al te ruim ben in de prediking van Christus, dat ik spreek als een voorstander, van de algemeene genade, als zulk een die gelooft, dat Christus voor alle menschen gestorven is. Zich voor alle menschen heeft overgegeven. Wij antwoorden: Zeg mij voor wien in deze vergadering Christus Zich niet heeft overgegeven, en ik zal hem Christus niet prediken, ik zal niet voor hem bidden, gelijk ik voor de duivelen niet bidden zal. Ik geloof een eeuwige, vrijmachtige, onvoorwaardelijke verkiezing, . . . . maar ik geloof ook evenzeer, dat wij aan allen zonder onderscheid den Heere Christus moeten prediken. Hem aan allen door die prediking moeten aanbieden, allen tot geloof en bekeering met alle mogelijke drangredenen moeten vermanen; . . . . niemand zal ooit kunnen zeggen, dat hij uit kracht van Gods besluit verloren gaat, maar omdat hij het leven niet gewild heeft!"
„Men heeft", zo gaat Ds. Gezelle Meerburg voort, „mij wel eens gezegd, dat wij den dooden zondaar alleen moeten voorstellen, hoe ellendig hij is en wat hij te wachten heeft, maar hem niet op Christus wijzen moesten. Doch indien dit onze regel moest zijn, dan zouden wij hem niets meer zeggen, dewijl hij dan ook het eerste niet hooren kan. Neen, zoo zou er aan duivelen gepredikt moeten worden, niet aan menschen."
Kostelijk gezegd, o eenzijdige verkiezingpredikers zonder Gods lokstem te laten horen, neem deze woorden van vader Gezelle Meerburg maar eens goed ter harte. Al dat gepraat over: wij kunnen niet horen, want we zijn doof en dood enz., betekent op zulke lippen niet veel anders dan een miskenning van de Christus en van de H. Geest. Want gewis en zeker is het waar, dat een dove niet horen kan, maar prachtig correct zegt Ds. Gezelle Meerburg: dan kan een dove ook niet horen als ge hem zegt, dat hij doof is. Dan is alle gesprek nutteloos en overtollig werk. En feitelijk een mens vastzetten in het zadel van een lijdelijke godsdienst, en feitelijk een versterking van het ongeloof, dat onze harten vervult. Het is een belediging van de nodigende Christus, die zondaren, verdoemelijke doven en doden toch roept en nodigt.
En men vergat, dat het God de H. Geest nu eenmaal behaagt, om door middel van dat roepen doven het gehoor te geven en blinden de ogen te openen.
Het is geheel op de lijn van de bekende, godzalige Engelse prediker Love, die er van zegt in een preek over Ps. 42, dat juist door dat roepen als middel de H. Geest de oren doet horen.
Vergelijk hiermee maar eens, wat bij het graf van Lazarus geschiedde. De Heere Jezus riep over dat graf uit: Lazarus kom uit! En nu denk ik aan een woord van Dr. Kuyper Sr., die eens zei, handelend over de wedergeboorte: hoe kan nu een dode en dove horen; die daarom de onmiddellijke wedergeboorteleer aanprees. Dat was m.i. mis. Immers Lazarus lag daar ook als een lijk, en toch riep Jezus: Kom uit. En het was door dit roepen heen, omdat het een roepen Gods was, dat door dit roepen het lijk Lazarus een opstaande Lazarus werd.
Houden wij predikers ons dan maar aan de oorspronkelijke opdracht, die verzegeld ligt in Christus' eigen woorden: de doden zullen horen de stem des Zoons Gods.
In deze zelfde geest nu preekten ook mannen als Ds. Scholte, Brummelkmnp, enz.
We vinden in al die geschriften en preken van de Vaders der Afscheiding in hoofdzaak en in feite één en dezelfde lijn. Wel was er verschil van accent. En een man als b.v. Budding is niet zo maar te vergelijken met b.v. Ledeboer; en Scholten en De Cock vertonen ook varianten. Maar 't kwam bij allen toch neer en uit op een bevindelijke kennis van de drie stukken van de Catechismus: kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid. En dat onze Catechismus daaronder niet een louter verstandelijke kennis verstaat, maar wel terdege een ook inwendige bevindelijke kennis, dat verklaart ons Ursinus, een der opstellers, zelf in zijn bekend Schatboek, verklaring van de Catechismus.
Met hartelijke zegenbede en groeten, als steeds
Uw U toeg. Vr. en Br. in Chr.
G. Wisse.
Doorn, 28 Augustus 1956.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 augustus 1956

De Wekker | 4 Pagina's

Pastorale brieven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 augustus 1956

De Wekker | 4 Pagina's