Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerst-verduistering.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerst-verduistering.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het lijkt een dissonant om in het Kerst-nr. van ons blad een artikel te schrijven over het onderwerp „Kerstverduistering". We zijn immers zo gewoon om Kerstfeest het lichtfeest te noemen. In allerlei toonaarden is dit thema bezongen, beschreven en bepreekt. Klopt het dan om te schrijven over Kerst-verduistering?
Het zal duidelijk zijn dat deze „verduistering" niet ligt in het Kerstfeit als zodanig. Integendeel. Het licht is opgegaan om nooit meer onder te gaan. Dit is geen geïsoleerd gebeuren in Gods plan met en daden in deze wereld. De einden der eeuwen komen integendeel in het zicht, wanneer Christus komt in het vlees. Hij is gekomen in het vlees om weder te komen op de wolken. Zijn eerste komst roept om Zijn tweede komst.
De Kerstverduistering nu, die we in dit artikel op het oog hebben, maakt zich juist schuldig aan een apart stellen van het feit van Christus' geboorte zonder het verband met het grote geheel van Zijn werk te zien. Er wordt dan zelfs bijzonder veel aandacht gegeven aan het feit en de daad van Zijn geboorte. Men laat een scherp licht hier op vallen. Maar omdat men het Kerstgebeuren niet plaatst in het door de Drieënige God Zelf gestelde kader, maakt men zich ondanks het vele licht schuldig aan Kerstverduistering.
Op meer dan één wijze is deze verduistering vandaag zeker aan de orde.
Allereerst denken we aan de politieke situatie op het Kerstfeest van dit jaar. Het Hongaarse gebeuren, de spanningen rond het Suez-kanaal, de gespannen toestanden in Israël en Syrië — om niet meer te noemen en niet dieper in dit nummer op de zaak in te gaan — zijn de droeve omlijsting van het Kerstfeest 1956.
En nu komt de Kerstverduistering: dan horen we weemoedige klachten en jammerlijke uitroepen en er wordt een beroep gedaan op medelijden en medeleven, er worden parallellen getrokken tussen de Hongaarse opgejaagde vluchtelingen en Jozef en Maria, die ook op reis waren en men probeert zich te warmen aan het stille licht, dat straalt uit de kribbe en men zegt dat dit diepmenselijke van de Kerstnacht ons mensen in dit jaar bijzonder aanspreekt. De redacties van de neutrale bladen menen het dan erg mooi gemaakt te hebben. Maar men heeft het hele Kerstfeit ontzaglijk verduisterd. O zeker — Christus daalde in de Kerstnacht in de nood van een verloren en hulpeloos Adamsgeslacht. Als zodanig is er een actuele Kerstboodschap voor een mensheid in nood. Maar dan ook de goede, de levende Kerstboodschap. De boodschap van Hèm, Die indalen moest in deze nood, omdat wij zover weg waren, zodat Hij alleen op deze wijze kan redden en zaligen. De boodschap van Hem, Die als een hulpeloos kind geboren werd, maar die volgens Openbaring 12 een mannelijk zaad is „die al de heidenen zou hoeden met een ijzeren roede" en Die daarom gekomen is om het zwaard te brengen op deze aarde.
Wie het zo ziet wordt niet sentimenteel als hij denkt aan de nood van duizenden medemensen. Hij plaatst het Kerstfeit niet in het licht van de internationale situatie, maar de internationale situatie in het licht van Christus' komst en wederkomst. En dan weten we: Hij, Die kwam in de kribbe is vandaag de Komende door de zalen van het Kremlin en over de ruïnes van Boedapest. En we worden op en na Kerst te sterker Adventsgemeente. In de spanningen, die zich opstapelen horen we het ruisen van Zijn voetstappen. Hij komt!
In dezelfde lijn ligt een andere Kerstverduistering, Kerstfeest is bij uitstek het feest, dat in bezit genomen wordt door de algemene godsdienstigheid. Wie „doet" er niet aan Kerstfeest? Wie ruimt geen plaatsje in voor een wijdingsvolle Kerstfeestviering? Het is weer al Kerst wat de klok slaat. Met het woord „Kerst" wordt gesold op een vreselijke manier. De hoofdelementen van zulk een Kerstfeestviering zijn dan ontroering en hulpvaardigheid, goede wil en menslievendheid, stemming en zachtheid, Jezusdienst, maar geen Christus-prediking, Wiens borgtochtelijke kruisweg begint in Bethlehem.
Het is Kerstverduistering, als wij wat aan het Kerstfeest gaan „doen" terwijl er geen behoefte is aan en geen uitzien is naar het feit dat de Christus van Bethlehem ons wat „doet". Wie zich aan het Kerstfeest tracht te warmen als mens en niet als zondaar heeft van Kerstfeest niets begrepen. Kerstfeest is waarlijk geen aanbeveling voor ons. Het is oordeel over ons aller leven. Het zegt klaar en duidelijk dat wij het hopeloos verknoeid hebben door onze zonden en dat de Heere helemaal opnieuw beginnen moet; beginnen daar waar onze zonde begint: in moeder's schoot. Het licht gaat alleen op over hen, die in duisternis zijn gezeten. De Zaligmaker maakt slechts rampzaligen zalig!
En tenslotte — in ons eigen leven kunnen we Christus' geboortefeest verduisteren wanneer we, afgedacht van alle andere bovengenoemde verduisteringen. Kerstfeest vieren op een eiland en na de Kerstdagen overgaan tot de orde van de dag, alsof er niets gebeurd is; alsof het feit van Christus' geboorte niet alles te maken heeft met onze levenshouding en levensinstelling en levensbeschouwing. Het is het feest van persoonlijke zaligheid — en dan goed (zie boven)! — maar het is daarom ook het feest, waarop en waardoor de blijdschap verder moet en de heerschappij van de geboren Koning moet geproclameerd in alle verbanden van het leven. Het Kerstfeest isoleren van het wereldgebeuren en het leven in de wereld betekent de geboren Christus verloochenen.
Paulus heeft in een paar volzinnen enerzijds op het licht gewezen en anderzijds alle verduistering afgewezen, toen hij schreef: „De zaligmakende genade Gods is verschenen voor alle mensen en onderwijst ons, dat wij de goddeloosheid en wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig en godzalig zouden leven in deze tegenwoordige wereld, verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus". Dat is Kerstfeest in het heden uit het verleden voor de toekomst.
Geen Kerstverduistering, maar Kerstlicht, dat gaat klimmen aan de trans en dat eenmaal hemel en aarde zal vervullen.

J.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1956

De Wekker | 4 Pagina's

Kerst-verduistering.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 1956

De Wekker | 4 Pagina's