Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levend Christendom 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levend Christendom 11

Huwelijksvragen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij ontvingen een brief met vragen in verband met het huwelijksleven. Het is heel moeilijk om op alle vragen een antwoord te geven. En nog moeilijker is het om dit te doen in onze artikelen. Daarom zullen wij de vrager wel niet in alles bevredigen.
Vóór dat wij op zijn bijzondere vragen ingaan moeten wij eerst wijzen op de betekenis van het huwelijk gezien van uit het nieuwtestamentische woord in Efeze vijf.
Het „Hooglied" van Salomo lijkt voor velen een gesloten boek. Uitvoerig hebben wij onze gedachten gegeven in het boek, dat wij over het Hooglied schreven. Schreven ook in verband met huwelijk en verloving. Wij geloven nog dat de verloofden en gehuwden dit boek meer moeten lezen en dat dan in verband met Efeze vijf. H
et karakter van het Hooglied — zo schreven wij — is dat dit canonieke boek bezingt de heilige huwelijksliefde, als toonbeeld van de liefde Gods tot Zijn volk, in Christus geopenbaard; dus zó als toonbeeld van de liefde, welke de hemelse Bruidegom en Zijn verworven bruid voor eeuwig verbindt.
Naar de volle verwerkelijking van deze verbinding gaat de liefde uit. Hierin horen wij de voortoon van wat de Geest en de bruid bidden: Kom, Heere Jezus, kom haastig!
In het Hooglied vinden wij tevens een toonbeeld van de liefde der bruid tot haar Bruidegom.
De beelden, ontleend aan het huwelijk, zijn in het Oude Testament vele. Het Nieuwe Testament biedt niet minder rijke gegevens. In het Hooglied is meermalen sprake van de liefde.
Wij noemen alleen maar de woorden uit hoofdstuk 8:
Want sterk als de dood is de liefde,
onweerstaanbaar als de doodsdiepte is de liefdesdrang;
haar vlammen zijn vuurvlammen, een vuurgloed des HEEREN.
Vele wateren kunnen die liefde niet blussen,
en de rivieren spoelen haar niet weg.
Al gaf iemand al het goed van zijn huis voor die liefde,
smadelijk zou men hem verachten.
In deze verzen vinden wij het hoogtepunt der liefde getekend, haar geweldige kracht en goddelijke oorsprong. Het huwelijk biedt telkens beelden om het geheimenis der liefde Gods nader te leren verstaan.
In de Schrift wordt ook gesproken over de ontrouw in het huwelijksleven, over het verraad der liefde en over veel meer.
Efeze vijf ontsluit ons schatvertrekken. Telkens wordt dan ook gewezen op de verhouding van Christus en Zijn bruid. Christus is het Hoofd van Zijn gemeente, waarin zeker allereerst de levenseenheid tussen Hem en Zijn gemeente is uitgedrukt.
Naar onze gedachte bedoelt Efeze 5 niet te zeggen: Let eerst op het huwelijk van man en vrouw, alsof dat is een beeld van het huwelijk tussen Christus en Zijn gemeente.
De zaak is anders. Het christelijk huwelijk is zoals in Efeze 5 beschreven wordt, en moet zo zijn, omdat het mysterie der liefde er in werkt, zoals het bestaat tussen Christus en Zijn gemeente.
In de verhouding van Christus en Zijn gemeente vindt het geheimenis der liefde de juiste verklaring.
In het recht christelijke huwelijk breekt de heerlijkheid door van het geheimenis der liefde tussen Christus en Zijn bruid. In dit huwelijk is de breuk geheeld, de verzoening werkelijkheid en de gemeenschap onverbrekelijk.
In dat huwelijk zien wij doorbreken de glans der liefde van Christus en Zijn gemeente. Het huwelijk is een zichtbare uitbeelding van de grote verborgenheid der vereniging van Christus en Zijn bruid.
In het monogame, ideale, heilige huwelijk doorschijnt de heerlijkheid der liefde van Christus tot Zijn bruid en, als vrucht van Zijn liefde, de liefde van de bruid tot Christus.
Verloofden en gehuwden moeten zich afvragen of in hun leven der liefde iets van liefde van Christus tot Zijn bruid, en van de Bruid tot Christus, doorstraalt.
In de man moet iets doorstralen van de heerlijkheid van Christus. In de bruid moet zich openbaren de genadewerking van de hemelse Bruidegom.
Uit dit beginsel moet in het huwelijk worden geleefd.
De verloofden moeten zich daarop voorbereiden.
Wordt uit dit beginsel geleefd dan worden tal van huwelijksvragen in ander licht bezien en op andere wijze opgelost. Ja, dan zullen vele vragen niet meer worden gehoord.
Maar wij zijn goed overtuigd dat alle moeilijkheden dan nog niet zijn opgelost. Wij zullen die ook niet oplossen.
Bovendien staat het vast dat op vele vragen niet de herder der gemeente, maar de christelijke arts alleen kan antwoorden. Daar moeten wij ook ernstig rekening mee houden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1957

De Wekker | 4 Pagina's

Levend Christendom 11

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1957

De Wekker | 4 Pagina's