Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pastorale Brieven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pastorale Brieven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste Vriend!
Ja, inderdaad, de roede treft bij tijden Gods kind net zo goed als de goddeloze. Israël evenzeer als Babel. Toch spreekt de profeet Jeremia van een onderscheid. Er is in Jeremia 30 b.v. een onderscheid, een tegenstelling getekend. Als n.l. de profeet heeft aangekondigd, dat de Heere de heidenen fel zal slaan, tot verdelgens toe, dan maakt hij op eens een scherpe tegenstelling door te zeggen „maar ulieden"; dit geldt Israël. En waar schuilt die tegenstelling dan in? Wat wil dit „maar" dan inleiden? Dat Israël niet schuldig zou zijn? Neen, beide staan voor God schuldig; zowel Israël als Babel. Dat Israël soms niet geslagen zal worden? O, neen, beide zullen kennis maken met de tuchtroede. Maar wat dan? Dat de ene (Babel) geslagen zal worden ten totalen ondergang; maar dat Israël wél zal geslagen worden, maar niet ten ondergang. Maar ulieden, zegt de Heere, zal ik met mate kastijden. Waarom dan toch?
Als Israël in feite nóg strafwaardiger is dan Babel, waarom dan hier „met mate"? Hier zit een geheimnis achter. Welk geheim? In één woord gezegd: de reden waarom Israël schuldig staat op een bijzondere wijze, is tevens de bronoorzaak, dat het bij tuchtiging evenwel niet verdelgd wordt. Namelijk hier staat achter: Het Verbond Gods, het genadeverbond. Het werkverbond is de weg waarlangs God de ongevallen mens tot eeuwige zaligheid zou leiden; het genadeverbond is de weg waarlangs de Heere de zondaar, de gevallen men^' zaligen wil.
Dat is een geheel vrijwillig opgericht Verbond. Israël had er niet om gevraagd; het is zuiver enkel en alleen en volkomen uit het eeuwig souvereine welbehagen Gods te verklaren. In dat opzicht reeds een éénzijdig verbond te noemen.
Zodat naar dit verbond, God wel niet aan Israël, maar des te meer aan Zichzelf gebonden is om Israël niet te verdelgen. Ja, dit verbond beheerst de ganse gedraging Gods jegens Israël, over de ganse lengte en breedte van al Israels weg en belevenissen. Ook in de tuchtiging. God heeft Zichzelf de handen gebonden met de koorden des Verbonds. Zo kernachtig krachtig wordt dit bevestigd in Psalm 89. Als de kinderen Mijne inzettingen niet zullen houden, zo betuigt de Heere aan David, dan mogen zij voor Mijne straffen beven, „maar Ik zal Mijn Verbond niet ontheiligen". God houdt Zich om zo te zeggen dwars door alles heen aan Zijn Verbond; m.a.w. aan Zichzelf. En daar ligt nu de reden, dat de Heere wel niet onschuldig houdt, maar dan met mate kastijdt. Met mate. Dat houdt o.a. in, dat in en door die tuchtiging de weg ter behoudenis nog opengehouden wordt. En wanneer de tuchtiging dan ophoudt? Altijd, zodra deze wordt verstaan, en doel getroffen heeft in waarachtige bekering; bij aanvang, of (en) bij voortgang — dan krijgt bij Gods levendgemaakte volk deze roede het karakter van kastijding. Straf heet dat bij gerechtelijk vonnis; maar kastijding bij vaderlijke tucht. Dat is naar des Apostels woord „opdat wij Zijner heiligheid zouden deelachtig worden". Dat is naar de kerninhoud van dit woord: opdat God meer en meer zou gekend, bemind en gediend worden, overeenkomstig Zijn eigen Deugden- Wezen.
Een wel dure, maar kostelijke en vruchtbare leerschool.
Een vreedzame vrucht der gerechtigheid laat het na; n.l. voor degenen die er door geoefend worden. Voor ditmaal weer genoeg.
Met hartelijke groeten en heilbede.
Uw U toegenegen vriend en broeder . G. Wisse Doorn, 29 Juli 1957.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1957

De Wekker | 4 Pagina's

Pastorale Brieven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 augustus 1957

De Wekker | 4 Pagina's