Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Devaluatie van het Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Devaluatie van het Woord

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Devaluatie wijst op waardevermindering. Het geld kan devalueren, d.w.z. in waarde verminderen. Maar daarover willen wij het niet hebben. Wij schreven: devaluatie van het Woord.
Door de eeuwen heen is er gestreden over de vraag of heel de Bijbel Gods Woord is? De vraag of de Bijbel goddelijk gezag heeft, is verschillend beantwoord en wordt verschillend beantwoord.
Luther heeft eens gezegd: Dat Woord zult gij laten staan.
En van Spurgeon las ik eens: Indien heel de Bijbel niet waar is, is hij mij geen cent waard.
Onze belijdenis legt volle nadruk op het goddelijk gezag van de Heilige Schrift. Al de boeken houdt de Kerk voor heilig en canoniek. Wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is (art. V; N.G.B.).
Bekend is dat zeer velen in de protestantse kerken dat niet meer onderschrijven. Zeer veel theologen betogen openlijk dat de Bijbel zeer veel menselijks bevat; dus zeer veel bevat, dat geen goddelijk gezag heeft.
In de Roomse Kerk is de vraag van het goddelijk gezag der Schrift ook weer aan de orde. De vraag is ook daar weer opgedoken of wij b.v. Genesis kunnen houden voor een door de Heilige Geest geïnspireerd boek. Zo te verstaan dus dat heel Genesis onfeilbare, goddelijke, waarheid bevat. In de Nieuwe Haagse Courant van 20 December 1957 lazen wij een artikel over „Nouvelle theologie". Die theologie wijst op een stroming, welke na 1942 in de Roomse Kerk opkomt.
Op dat artikel gaan wij nu niet in, hoewel dat niet zonder betekenis zou zijn. Denk u maar eens in, lezer, dat Genesis geen onfeilbare inhoud biedt; dat hemel en aarde, dat de mens, man en vrouw, niet geschapen zijn zoals de Bijbel ons leert. Denk u nader in dat de mens niet is gevallen, zoals Genesis dat beschrijft. Wat moeten wij dan van de Bijbel geloven? Wat is dan waarheid? Ben ik dan wel gevallen? Ben ik dan wel goed geschapen? Is God dan wel de Schepper? En wat moet ik dan van het overige deel der Heilige Schrift denken? Staat dat ook op losse schroeven?
Het is eigenlijk vreselijk om zo te moeten denken. Maar allen, die door Gods Geest geleid worden, zullen dat ook niet doen. Zij kunnen dwalen, maar de Heere zal de Zijnen wel weer leiden op het rechte pad.
Onze belijdenis zegt: En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat houdt, maar inzonderheid, omdat ons de ze de kerk aanneemt en voor zodanig Heilige Geest getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn; en dewijl zij ook het bewijs van die bij zichzelf hebben, gemerkt de blinden zelf tasten kunnen, dat de dingen, die daarin voorzegd zijn geschieden.
Laten wij dit goed verstaan: door het getuigenis van Gods Geest in het hart herkent Gods kind het goddelijk gezag der Heilige Schriften. De laatste grond voor het geloof dat de Heilige Schriften Gods Woord zijn, ligt in de Schrift zelf.
Gods Geest getuigt Zelf van die Schrift en Gods kind gelooft, erkent, zegt „amen" op dat getuigenis.
Voor ons is niet alleen Genesis, maar heel de Schrift het onfeilbare Woord van God.
Wie het goddelijk gezag van de Schrift aanrandt, devalueert het Woord, haalt de waarde er van omlaag op de meest aangrijpende wijs. Het goddelijke Woord wordt omlaag gehaald en verklaard volgens de rede van een gevallen zondaar. En volgens de mening van die gevallen zondaar moeten wij dan de Heilige Schriften verstaan. Dat is vreselijk.
Al de Schrift — naar inhoud, woordelijk en letterlijk, is van God ingegeven (2 Tim. 3:16,17). Die Schrift is waar, goddelijk waar. Naar die Schrift zullen wij worden geoordeeld. Volgens die Schrift zullen wij de zaligheid moeten leren kennen en met God verzoend moeten worden.
De list van satan is om de Schrift aan te tasten, om de waarde en de waarheid naar beneden te halen. Het misleidende, het gevaarlijke is vooral, dat men niet ronduit zegt: de Bijbel is niet waar, maar op schijnbaar wetenschappelijke gronden zoekt te bewijzen dat men de Schrift anders moet verstaan. En dan kan een ieder zijn eigen weg gaan.
De Kerk moet blijven waken tegen de listen van satan.
Tevens er met klem op blijven wijzen dat wij ons niet moeten bevredigen met een verstandelijke redenering over de Bijbel om daarop onze zaligheid te bouwen. Wij zullen, ieder persoonlijk, dat getuigenis van de Heilige Geest in ons hart moeten kennen.
Er wordt nog wel in de Bijbel gelezen. Maar te weinig, veel te weinig, wordt het heilige Boek persoonlijk onderzocht.
Wij trekken op naar de eeuwigheid? Leidt onze weg naar het Vaderhuis? Weten wij dat heel goed? Toetsen wij ons belijden en beleven gedurig aan de Heilige Schrift en geeft de Heilige Geest getuigenis in ons hart dat wij een kind van God zijn?

v.d.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1958

De Wekker | 4 Pagina's

Devaluatie van het Woord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 februari 1958

De Wekker | 4 Pagina's