Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Paus rouwt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Paus rouwt

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paus Pius XII, die in het begin van deze maand 82 jaar is geworden en die j.l. Woensdag — de 12e Maart — z'n kroningsdag tot Paus zou vieren met grote luister, heeft de feestelijkheden afgelast. Het is voor de Paus geen tijd om feest te vieren maar om het rouwkleed aan te trekken.
In het bisdom Bologna hebben de priesters van hun aartsbisschop de opdracht ontvangen tot Palmpasen hun kerken met rouwfloers te bekleden en iedere avond de kerkklokken te luiden. Opnieuw tekenen van rouw!
Wat is er gebeurd?
Een Italiaanse bisschop — bisschop Fiordelli van Prado — is door de rechtbank van Florence veroordeeld tot een voorwaardelijke boete van ƒ 240.—. De straf valt dus nogal mee. Voorwaardelijk slechts en wat is ƒ 240.— voor de rijke Roomse Kerk!
Maar het feit als zodanig wordt hoog opgenomen.
De misdaad van de bisschop bestond in het doen voorlezen van een kanselboodschap, waarin iemand, die demonstratief weigerde een kerkelijk huwelijk aan te gaan, een „openlijke zondaar en overspeler" werd genoemd. Consequent Rooms had de bisschop van het jonge, niet-kerkelijk getrouwde echtpaar gezegd dat ze in concubinaat leefden en dus niet werkelijk en wettig getrouwd waren.
De betrokken echtelieden achtten dit een belediging en klaagden de bisschop aan. Het resultaat is dat de bisschop veroordeeld werd.
Dat is dan de oorzaak van rouw!
In de kringen van de Roomse Kerk in Italië heeft deze uitspraak grote beroering gewekt. En dat is van Rooms standpunt uit te begrijpen.
De Roomse Kerk is in Italië staatskerk. Mussolini stond op goede voet met de toenmalige Paus, Pius XI. In 1929 werd een concordaat gesloten tussen Kerk en Staat. Dat was een gunstige beslissing voor de Roomse Kerk. Jarenlang was er in Italië de Romeinse kwestie geweest. Het gesloten concordaat maakte aan deze kwestie een einde. Het godsdienstonderwijs op de scholen werd verplichtend gesteld en het kerkelijk huwelijk werd erkend. Vaticaanstad werd als onafhankelijke staat uitgeroepen. De internationale souvevereiniteit van de Heilige Stoel werd door Italië erkend. Rome mocht tevreden zijn dank zij Pius XI, wiens kracht bestond in het sluiten van concordaten. Intussen bleven allerlei spanningen tussen de paus en de regering van Mussolini niet uit. Een nieuw bewijs van deze spanningen is dan het vonnis over de bisschop van Florence. Hij is de eerste kerkelijke leider die sinds het concordaat van 1929 werd veroordeeld.
Deze veroordeling is dan ook een teken van de verminderende invloed van de Roomse Kerk in Italië. Er is alIerwege afval. De Roomse Kerk heeft hier ook mee te kampen. Wanneer dit openbaar komt in een overwegend Rooms land als Italië geeft dit inderdaad te denken.
De Pauselijke rouw is niet onbegrijpelijk.
Overigens blijkt uit heel dit geval hoe Rome het huwelijk ziet. Het huwelijk is een sacrament, volgens Roomse opvatting. Terecht kan men vragen: waarin bestaat het sacramentele van het huwelijk dan? Doop en Avondmaal worden door de Kerk bediend. Maar het huwelijkssacrament wordt door de huwenden aan elkaar bediend. De Roomse sacramentsopvatting is wel totaal anders dan die van de Reformatie. Maar heel duidelijk is dat het huwelijk bij Rome een bij uitstek kerkelijke aangelegenheid is voor alle gedoopten. De Roomse Kerk grijpt zeer diep in het natuurlijke leven in, omdat ze er van overtuigd is dat het hier om bovennatuurlijke zaken gaat. De consequentie hiervan is dat een niet-kerkelijk huwelijk als een onwettig huwelijk wordt gestempeld. In Italië durfde de bisschop van Florence dit kras te zeggen. We herinneren ons in Nederland het Haarlemse huwelijksgeval, toen in de Roomse Kerk rustig een huwelijk van een Roomse man werd „ingezegend" die nog wettig met een Prot. vrouw getrouwd was. Het laatste huwelijk werd door de Roomse Kerk niet erkend. Dus was de man feitelijk niet getrouwd en kon hij gerust met een Roomse vrouw kerkelijk trouwen. De Roomse Volkskrant schreef n.a.v. dit geval dat de Kerk tot taak heeft de mensen te helpen op de juiste wijze God te dienen en wanneer zij in deze taak ernstig belemmerd wordt door de wet, dan heeft zij het recht en de plicht deze wet opzij te schuiven. Hier ligt dus een conflict tussen de Roomse kerkelijke wetgeving en de Nederlandse wet.
In Juni van het vorig jaar verscheen een bijzonder interessant en leerzaam nr. van „De Protestant" over „Huwelijk en gemengd huwelijk".
Met instemming geven we twee gedachten uit de nabeschouwing van dit nr. door.
Allereerst de opmerking dat het zaak is dat men als Protestanten uiterst waakzaam is t.a.v. alle handelingen van de R.K. Kerk (nationaal en internationaal) met en vanuit haar canoniek huwelijksrecht. Daarom signaleren we dat Italiaanse geval. Rome blijft Rome. En het is goed dat we weten wat Rome feitelijk is. In Nederland boven de rivieren verbergt Rome haar eigenlijke wezen. In het Italiaanse geval wordt het weer duidelijk.
De tweede opmerking is nog vanzelfsprekender, maar helaas niet overbodig: het gemengde huwelijk tussen Protestant en R. Katholiek dient ten strengste te worden afgeraden. Het verschil in huwelijksbeschouwing en daardoor in huwelijksbeleving is zo doorgedrongen tot de oppervlakte van het leven, dat we hier niet te maken hebben met een studeerkameraangelegenheid, maar een zaak, die het levensklimaat sterk bepaalt.
We betreuren de afval allerwege, maar met de Pauselijke rouw doen we niet mee. Want niet de afval van de kerk, maar van het Woord Gods is het ergste en daar staat Rome zelf ook, schuldig aan!

J.H.V.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1958

De Wekker | 4 Pagina's

De Paus rouwt

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1958

De Wekker | 4 Pagina's