Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De onontbeerlijke functie der Psalmen (IV, slot)

Bekijk het origineel

De onontbeerlijke functie der Psalmen (IV, slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reacties.
Bijzonder moet bestreden worden de gedachte dat het Oude Testament — wat de heilsopenbaring betreft — minder waard is dan het Nieuwe Testament.
De gedachte dat er liederen moeten komen van christendichters om de armoede der Psalmen aan te vullen, staat met bovengenoemde dwaling in verband. Op deze grond kan men niet spreken over: Het recht der Nieuw-Testamentische kerkliederen. Verzen van Da Costa zijn geen Nieuw-Testamentische kerkliederen, evenmin als de geschriften van Calvijn Nieuw-Testamentische geschriften zijn. Wie aldus bewijzen zoekt, speelt een „gevaarlijke rol". Wij kunnen toch niet zeggen dat verzen van christendichters Nieuw-Testamentische Psalmen zijn.
Wanneer wij op bovengenoemde wijze redeneren, dan betogen wij dat er in de Psalmen een ernstig tekort is.
Ds. J.C. Sikkel schreef eens: Het heeft de Heilige Geest goedgedacht de Psalmbundel tot tempelgezang te bestemmen. David en andere Psalmisten hebben uit de verte aanschouwd het wonder der wereld; de verzoening van de mens met God. Door de lens der profetie hebben zij de toekomende eeuwen naar zich toegetrokken en de volheid des tijds vlak voor zich gezien. Zij zijn aanschouwers geweest van Gods zegepraal over de zonde, met behoud van Zijn recht. De ontsluiting der zaligheid voor de kerk is het voorwerp hunner bewondering en aanbidding. God met ons is de grondtoon der Psalmen. En als de Messias in het vlees verschijnt, worden enkele personen gedrongen om het heil, dat nabij kwam, in hun liederen uit te zeggen.
Dat is taal naar het hart van Jeruzalem.
Laten wij voorzichtig zijn met het spreken over „vrijwillige armoede" en over gebrek aan „fut", omdat wij geen gezangen zingen in de zin van verzen van christendichters. Onbedoeld zou men de Heilige Geest kunnen bedroeven, de Auteur Christus miskennen in Zijn werk en uitlegging der Schrift (Luk. 24) en zo de Vader niet eren.
Wij hebben geen voortgezette Godsopenbaring, gelijk Rome wil.
Gaf de Heilige Geest in de Schriften niet genoeg? Is er in de Bijbel een ernstig tekort aan zangen voor de samenkomsten der gemeente? Moeten die zangen aangevuld worden met liederen van feilbare dichters?
De Psalmen zijn vol van de Christus.
De psalmbundel is „een der parelschelpen waarin de parel van het Nieuwe Testament gegroeid is".
Er zijn in het Nieuwe Testament 283 aanhalingen uit bet Oude Testament, en daarvan 116 uit de Psalmen, schreef wijlen Ds. J. Kok.
Er is voor de kerk nog veel werk in betrekking tot de eredienst in de samenkomst der gemeente.
Bijzonder moet in deze tijd gewaakt worden tegen het insluipen van verleidende leringen, welke ons voeren op het pad naar Rome. Dus: van de rechte weg af. Wij weten dat velen zulke woorden hard vinden, maar de waarheid moet ook de mens raken, anders wordt de waarheid niet recht betracht.
Onze bekende Marnix heeft gepoogd een bundel berijmde Schriftgedeelten te geven. Het zou de moeite lonen dit oude werk — indien mogelijk — eens nader te bezien.
Nu moeten wij niet vergeten dat vele Schriftgedeelten, welke voor berijming in aanmerking komen, meest op heel speciale gevallen zien. De berijming zou dus van veel vrijheid gebruik moeten maken (b.v. het lied van Debora).
Om bepaalde schriftgedeelten te „berijmen", als zang voor de gemeente gereed te maken, is veel kennis nodig van de taal der Schrift, veel licht in de heilsopenbaring, veel licht van de Heilige Geest en aparte dichterlijke gaven.
Naar het mij voorkomt zou de kerk moeten beginnen met na te gaan wat de Heilige Geest in het Nieuwe Testament uit de Psalmen verklaart en hoe Hij dat doet. Die gedeelte zouden b.v. allereerst er voor in aanmerking komen. Denk aan Hand. 2.
Het is mij bekend dat velen bezwaar maken om de Psalmen te berijmen in het licht van het Nieuwe Testament. Wij denken daar anders over.
Tenslotte: men kan gemakkelijk om veel roepen, maar het is niet eenvoudig om iets beters te geven. De nieuwe berijmingen van enkele Psalmen, welke wij lazen, roepen ook vele vragen op en dringen dikwerf tot scherpe kritiek. Ook taalkundig.
De functie der Psalmen blijft onontbeerlijk.
Mochten zij ons bezielen en sterken tot de strijd des geloofs, tot levenszang en stervenslied, gelijk zoveel kinderen Gods met David hebben ondervonden.

v.d.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1958

De Wekker | 4 Pagina's

De onontbeerlijke functie der Psalmen (IV, slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1958

De Wekker | 4 Pagina's