Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zichzelf zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zichzelf zijn

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zichzelf zijn
Om zichzelf te kunnen zijn, moet men een persoonlijkheid wezen: „Wees uzelf! zei ik tot iemand, maar hij kon niet, want hij was niemand". Maar heeft het dan eigenlijk wel zin daarover te schrijven? Men zal wellicht zeggen: je bent een persoonlijkheid of je bent het niet. Maar dat is toch wel al te goedkoop, want er is ook een zekere groei en ontwikkeling mogelijk. Het zou interessant genoeg zijn daar wat dieper op in te gaan, maar dat laten we liever aan de deskundigen over.
We denken nu aan iets anders: een christen moet zichzelf zijn en kùnnen zijn. Een christen toch is iemand in wie de Heilige Geest woont en de Heilige Geest adelt onze persoonlijkheid en brengt die tot ontplooiing. Handelingen 2 laat dat zo prachtig zien. De apostelen zijn vol van de Heilige Geest, maar daarmee niet leeg aan zichzelf of buiten zichzelf: ze zijn geheel zichzelf! Pinksteren is geen onnatuurlijk gedoe, geen geestdrijverij. Integendeel, het natuurlijke wordt geheiligd. Daarom verwonderen we ons niet dat b.v. Petrus wéér voorman is. Zo is het altijd geweest. Hij is nu eenmaal van nature initiatiefnemer. De Heilige Geest versmaadt dat niet, sluit zich er bij aan. Maar door Hem zijn ook de andere apostelen geheel zichzelf, persoonlijkheden die naar hun eigen aard en aanleg en gaven voor de dag komen. Gods Geest handhaaft de verscheidenheid, maar van al deze mannen geldt dat ze zich als persoonlijkheden openbaren. Ze doen dus geen moeite om allemaal als Petrus te zijn, of als een van de anderen, maar ze zijn die ze zijn. Zo hebben ze allemaal indruk gemaakt op de schare. Er was verscheidenheid, maar tegelijk vruchtbare harmonie, eenheid des Geestes.
Dit bleef ook niet beperkt tot die ene dag: deze mannen zijn, door de Geest geleid, tot àl rijker ontplooiing gekomen. Al zal dan hun groei, evenals in het natuurlijke leven, niet altijd gelijk zijn geweest
Nu mogen we verwachten dat wedergeboren mensen zich op soortgelijke wijze als persoonlijkheden openbaren. Daar zijn ook kostelijke voorbeelden van, zeer de moeite waard om als het werk des Geestes te worden bestudeerd. Slechts terloops, en tot zelfonderzoek, worde hier gewezen op het gevaar dat het „mooie" van het nieuwe leven door de invloed van de oude mens wordt ontluisterd. Geestelijke zelfstandigheid en onafhankelijkheid kunnen dan worden scheefgetrokken en ontaarden in eigenwijsheid en geestelijke hoogmoed. Daarom: waakt en bidt!
Maar overigens mogen we elkaar op deze zijde van het werk des Geestes wel eens attent maken. Temeer omdat dit niet mechanisch verloopt, niet vanzelf gaat. De discipelen hebben met hùn geest op de komst van de Heilige Geest gewacht. Hem daarna ontvangen. Hij kwam niet tegen wil en dank. Daar staat tegenover dat we door geestelijke traagheid en botheid veel van Zijn inwerking kunnen mislopen. Hem door slordige zondigheid zelfs kunnen tegenhouden.
Een leerzaam voorbeeld is Timotheüs, als kind gekomen tot bekering en geloof. Niet minder dan b.v. Paulus heeft hij echter de Heilige Geest ontvangen. Toch leeft de jonge man wat in de schaduw. Lichamelijk is hij niet sterk, „men" vindt hem nog zo jong, de tegenstanders in Efeze treden brutaal op en we krijgen de indruk dat Timotheüs wat verlegen is geworden. Paulus heeft dat wel opgemerkt en schrijft hem daarom dat hij de gave Gods die in hem is, moet opwekken, letterlijk: aanblazen, zoals men doet met een smeulend vuur. „Want", zo vervolgt Paulus dan, „God heeft ons niet gegeven een Geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid" (II Tim. 1:6,7).
Timotheüs mag (moet!) dus, rekenend op de harmonische verscheidenheid van de werking des Geestes in hem, zijn vernieuwde persoonlijkheid tot rijkere ontplooiing brengen. En deze les mogen alle godvrezenden wel ter harte nemen. Vernieuwde mensen kunnen „zichzelf" zijn, omdat en naarmate ze leren uit Christus' Geest te leven!
Dit nu zou ook in de Kerk als geheel zich veel rijker kunnen en moeten openbaren. Op Pinksteren is in Jeruzalem de „wereld" als het ware geïmponeerd door de Kerk: „zijn niet alle deze, die daar spreken, Galileërs? en zij ontzetten zich allen"! Zie, dat ontbreekt ons. De wereld komt niet meer onder de indruk van de Kerk en wel het allerminst wanneer die Kerk haar op wereldse wijze zoekt te benaderen. Ook de Kerk — de vergadering der gelovigen! — moet leren zichzelf te zijn, geestelijk zichzelf, het wagend met het volle evangelie dat haar gegeven is, zonder achter anderen aan te wandelen op platgetreden paden en ook, zonder dat zij terwille van de wereld of van deze of gene „stroming" in haar midden bepaalde kanten van het evangelie afslijpt. Dit luistert erg nauw, maar het kan, en het moet. In Jeruzalem waren geen twee of meer richtingen onder de discipelen, al was er verscheidenheid genoeg. Ze preekten echter allemaal over „de grote werken Gods".
En deze geestelijke zelfstandigheid en onafhankelijkheid wordt geleerd waar de Kerk leeft uit haar afhankelijkheid van Christus' Geest.

Bl. (Bloemendaal) J.C.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1958

De Wekker | 4 Pagina's

Zichzelf zijn

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juni 1958

De Wekker | 4 Pagina's