Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest (III)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderpand
Jezus Christus heeft de volle heerschappij over de kerk en de wereld. Maar wat zien we daarvan? Het lijkt er nog niet zo erg op. Er is nog verwarring en tegenstand tegen het evangelie. Er is nog zonde in het leven der gelovigen. Er is nog chaos en onzekerheid in de samenleving der volken. Er wordt nog gemoord en vervolgd. Er zijn concentratiekampen en tirannen. We horen van natuurrampen en zien daarin de oordelen Gods. Wat is er te zien van het Koninkrijk?
Om deze dubbelzinnige situatie van het alreeds enigszins en nog niet ten volle openbaar zijn van het Koninkrijk te verstaan, moeten we weer terug naar Pinksteren.
Christus' heerschappij en Heer-zijn bestaat niet in de laatste plaats daarin, dat Hij beschikking over de Heilige Geest gekregen heeft, zagen we. De uitstorting van de Geest is dus het begin van de openbaarwording van zijn heerschappij. Het is nog niet de volle glorie van zijn heerlijkheid op aarde. Het is nog niet de voleinding van de herschepping.
Paulus heeft dit zo prachtig uitgedrukt in het beeld van het onderpand. Hij schrijft in Efeze 1.13/4 In Hem zijt gij toen gij gelovig werd, verzegeld met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis.
Evenzo in 2 Kor. 1,22 God, die ook zijn zegel op ons gedrukt en den Geest tot onderpand in onze harten gegeven heeft. Eveneens zegt Paulus in 2 Kor. 5,5, dat God ons de Geest tot een onderpand gegeven heeft.
Wat is de bedoeling van dit beeld?
We weten allen wel wat een onderpand is. Het kan wezen een voorlopige afbetaling op het verschuldigde bedrag als een bewijs van zekerheid, dat de rest volgt. Daarmee geven we tegelijk een teken van onze bereidheid om het volle bedrag te betalen. Het is dus tevens een waarborgsom.
Wie op een belangrijk boekwerk van verschillende delen intekent, moet vooraf reeds een bedrag storten. Wie in januari een vakantiehuisje huurt, moet de helft van het bedrag reeds voldoen. Wie zijn ja-woord aan zijn meisje gegeven heeft, maar door allerlei omstandigheden nog niet trouwen kan — men moet nog sparen, is te jong om te trouwen of heeft nog geen huis —, geeft een ring als teken van het gegeven woord.
Het olijvenblad, dat na de zondvloed aan Noach werd gebracht was een onderpand van de vernieuwde aarde. De druiventrossen van Eskol, welke de verspieders meebrachten waren onderpand van het feit, dat Kanaän een land was overvloeiende van melk en honig. Het wolkje als eens mans hand was voor Elia onderpand van de komende stromende regen.
Zo is het geschenk van de Heilige Geest op Pinksteren onderpand van de erfenis.
De volle erfenis kan aan de kinderen God nog niet worden uitgekeerd. Christus heeft zelf wel de volle heerlijkheid, maar de zijnen zijn dikwijls nog in moeite. Doch als een voorlopige uitbetaling van de erfenis, als een voorschot op wat eenmaal komt, geeft Hij reeds de Heilige Geest. Daarmee verzekert Hij de zijnen dat de rest, de volle heerlijkheid — de verlossing van ons lichaam, Rom. 8,23 — zeker zal komen.
Pinksteren als het geschenk van de Heilige Geest aan de kerk is dus nog maar het eerste begin. Doch wat had Christus beter kunnen geven dan de Geest?
De Geest herschept immers het hart. Hij bekeert van de zonde. Hij troost met het evangelie. Hij overtuigt van zonde gerechtigheid en oordeel. De Heilige Geest werkt leven.
In de Geest belooft Christus de volle erfenis aan de Kerk. Ja, de Geest bewaart de kerk ook voor die erfenis. Daarom wordt in verband met dit beeld ook gesproken over de verzegeling door de Geest Efeze 1.13. De Geest bewaart het eigendom van Christus voor Christus.
De Geest trekt het hart van de bruidegom heen naar de bruid. Juist omdat Hij het onderpand is, doet Hij verlangen naar de volle erfenis. Daarom zegt Paulus ook: wij zelf, die de eerstelingen des Geestes ontvangen hebben, zuchten in onszelf in de verwachting van het zoonschap, Rom. 8,23.
Paulus bedoelt met dat zuchten geen treuren over de last van het leven, of, een gebukt gaan onder de moeiten van het bestaan zonder uitzicht te hebben. Integendeel juist omdat het Pinksteren geweest is en Hij daarin het eerste begin van de volle erfenis ontvangen heeft, gaat Hij zuchten van verlangen. Dit zuchten is een hijgen naar de volle heerlijkheid, zoals de dichters in het Oude Testament hun hijgend verlangen naar het heiligdom uitzongen.
Op dit punt is Paulus wel eens verkeerd begrepen. We moeten juist achter Paulus' zendingsactiviteit dat zuchten horen. Het maakte hem niet wereldvreemd, maar deed hem met beide benen op de grond staan, ja over de aarde gaan. Zijn zendingsijver werd juist door dit zuchtend verlangen gevoed.
We mogen vanuit het beeld van het onderpand Pinksteren wel het verlovingsfeest van de kerk noemen. De verlovingsring is dan de Geest. Deze Geest doet wat elk meisje bij het zien van haar ring voelt: het hart sneller kloppen van verlangen naar de dag van het huwelijk. Omdat men in de bijbel de verloving niet kende, maar daarvoor in de plaats de wat langer durende ondertrouw, is deze vergelijking geoorloofd.
De Geest als de eerste gave! Daarmee zijn we in de buurt van het tweede beeld, waarin Paulus over de Geest spreekt: de eerstelingen.

E. (Eindhoven) W.H. Velema.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1958

De Wekker | 4 Pagina's

De Heilige Geest (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 december 1958

De Wekker | 4 Pagina's