Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het feest der tegenstellingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het feest der tegenstellingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kerstfeest is het feest der tegenstellingen.
Hoe meer ge er over nadenkt, hoe meer tegenstellingen ge gaat ontdekken.
De hoge, heilige God wordt een zwak, vernederd mensenkind.
Hij verlaat de wij de hemel om geboren te worden in een kleine stal en neergelegd te worden in een nauwe kribbe.
De nacht in Efratha's veld wordt tot dag door de verschijning van de heerlijkheid des Heeren.
De herders zwijgen, maar de engelen spreken.
Bij de herders is Gods stralende heerlijkheid, maar in de stal spreekt alles van vernedering.
Het dogma van Augustus, de verhevene, wordt ingeschakeld tot vervulling van de oude profetie dat in Bethlehem de Heerser zal geboren worden.
De verheven Keizer is dienstknecht.
Het nederige kind is de Koning der koningen.
In de Kerstnacht spreekt de eerste engel Gods Kerstproza; daarna zingen duizenden engelen Kerstpoëzie.
Het Engelenlied zelf zit vol tegenstellingen.
Denk alleen maar aan de vorm!
Als de juiste lezing is: in mensen des welbehagens, dan wordt de tegenstelling schoon: Heerlijkheid aan God in de hoogste hemelen en vrede op aarde in de mensen van het welbehagen.
Ook dit: de engelen zijn strijders in uniform — het is om te beven én te sidderen, als we er goed over nadenken. Ze openen dan ook met hun geweldig lied het offensief op deze aarde en hun zang heeft meer de bedoeling om de oorlog te verklaren dan in slaap te wiegen. Maar de zin van de oorlogsverklaring is het vredesaanbod van de hemel.
Wie eenmaal de tegenstellingen gezien heeft, ontdekt in deze tegenstellingen juist het Evangelie van dit heilsfeit, dat het begin is van Gods werken.
Tussen hemel en aarde, God en mens was een geweldige tegenstelling gekomen. Afstand tussen hemel en aarde is er altijd geweest. Evenals tussen Schepper en schepsel. Maar door de zonde is de afstand tegenstelling geworden.
Die tegenstelling is onverzoenlijk, van onze kant bekeken.
Die tegenstelling is radicaal.
Er is niet aan te wrikken. De scherpe kantjes kunnen er niet afgevijld worden. Wie het zou proberen (en het is en wordt geprobeerd) doet aan de werkelijkheid tekort en misleidt zichzelf en anderen.
Het grote wonder van het Kerstfeest is dan ook niet dat God zegt: de tegenstellingen zijn zo erg niet; het valt allemaal wel een beetje mee.
Neen, Kerstfeest onderstreept juist deze tegenstellingen op bijzondere wijze.
Alles is er a.h.w. op gericht in de wijze waarop God mens wordt om deze tegenstelling te laten voelen.
Maar het wonder is dit dat God, de tegenstellingen onderstrepend, deze van Zich uit overbrugt.
Dat zal de eigenlijke diepte van het Evangelie moeten zijn en blijven voor ieder, die niet alleen in de Kerstsfeer toeft, maar die een Kerstzegen meeneemt, als het grauwe leven van elke dag ons opeist.
Het gaat op het Kerstfeest niet om bewogen mensen, maar om een in Zichzelf bewogen God. Niet medelijden is tenslotte het grondmotief van het Kerstfeit.
Maar liefde Gods tot Zichzelf en daarin tot deze wereld en zondaren — dat beheerst het verlossingswerk Gods.
Op het Kerstfeest gaat God opnieuw beginnen. Niet wij, die het hadden moeten doen, maar het niet kunnen noch willen doen, ja die zich om de tegenstelling tussen God en mens niet eens bekommeren en er geen last van hebben.
De blijdschap van het feest ligt hier: de Heere is begonnen. Om motieven, die Hij uit Zichzelf heeft genomen.
De enige. Die de tegenstelling kon overbruggen, maar de Laatste mocht zijn om het te doen is de Eerste geweest. Die het gedaan heeft.
Dat is eeuwige reden tot blijdschap dat „Gij het hebt gedaan".
Kerstfeest is een bij uitstek theologisch feest. Het gaat om God.
Het gaat van God uit. Het is door Hem. Het is tot Hem. Dat hebben de Engelen gezien en gezongen als een vingerwijzing voor de Kerstpredikers van alle eeuwen.
Is het wonder dat Kerstfeest nu het . feest der tegenstellingen is en dit Evangelie in tegenstellingen tot ons komt?
Maar dat is het laatste woord niet.
Kerstfeest is het feest van de overwonnen tegenstelling.
Het Kind van Bethlehem is de hogere eenheid.
Hij verbindt en verzoent God en mens.
En de tegenstellingen in de Kerstgeschiedenis onderstrepen alleen maar de waarheid van de boodschap, dat de machtigste tegenstelling is overwonnen en het Evangelie zo tot ons komt.
Gods Zoon is arm geworden, hoewel en omdat Hij rijk was, om armen rijk te maken. Daarom is het feest voor hen, die de tegenstelling zien in hun leven.
Het feest kan wel gemaakt, maar niet gevierd worden — dat is een zaak van innerlijke levenshouding — als we de boodschap van de Kerstnacht naast andere boodschappen plaatsen, als we de boodschap degraderen tot een voorbeeld van menselijkheid of een stimulans tot goeddoen.
De genade van de Heere Jezus Christus is voor zondaren.
Zaligheid voor rampzaligen om ze gelukzalig te maken.
Zo wordt het feest.
En we weten raad met de tegenstellingen, die er blijven in leven en wereld.
Tegenstellingen tussen genade te kennen en de kruisweg te moeten gaan!
Tegenstellingen tussen vrede in het hart en strijd in hetzelfde hart!
Tegenstellingen tussen het vredesevangelie en de wereld in beroering.
Tegenstellingen tussen het komende Vrederijk, dat gefundeerd is in kribbe en kruis en wereldmachten in het bezit van de atoompaddestoel.
God is begonnen om nooit meer op te houden.
Het evangelie der tegenstellingen is het evangelie van genade en triumf.
Het Kind van de kribbe is dezelfde als de Man aan het kruis, de Koning van de Paasmorgen, de Triumfator op de wolken.
De tegenstellingen worden overwonnen. Amen. Hallelujah!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1959

De Wekker | 4 Pagina's

Het feest der tegenstellingen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 december 1959

De Wekker | 4 Pagina's