Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest, en de zonde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest, en de zonde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En die gekomen zijnde zal de wereld overtuigen van zonde. Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven. Joh. 16:8-9

De Heilige Geest is de Geest der ontdekking. Niet in deze zin, dat die ontdekking het einddoel is van het werk van de Geest. Het doel, dat de Heilige Geest Zich voorstelt is de vertroosting in Jezus Christus. Ontdekking en vertroosting zijn in het werk van de Heilige Geest geen tegenstellingen, maar liggen in één lijn.
De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde. Die wereld is de mensheid in haar afval van en vijandschap tegen God. Voorwerp van het werk van de Heilige Geest is de mens, bij wie van nature geen plaats is voor de liefde van God en Christus.
Overtuigen van zonde is het werk van de Geest. Hier schieten menselijke kracht en redenering tekort.
De Heilige Geest verricht dit overtuigen wel door het getuigen van de kerk. De kerk heeft het Woord Gods te verkondigen. Dit Woord spreekt van de genade Gods, maar ook van de zonde van de mens.
En de Heilige Geest gebruikt dit getuigen om te overtuigen. Zo was het op de Pinksterdag. De Geest heeft het getuigen van Petrus gebruikt om de mensen te overtuigen. Woord en Geest behoren bij elkaar. De Heilige Geest werkt nimmer buiten het Woord om.
Terwijl de Kerk getuigt, overtuigt de Geest. Dit overtuigen is Zijn werk. Nooit kan een mens iemand overtuigen van zijn zonde. Wij kunnen spreken van de zonde, preken over en wijzen op de zonde, maar niet overtuigen.
Overtuigen is zo spreken, dat de ander de waarheid van onze woorden inziet en daaronder buigt. Overtuigen van de zonde is zó getuigen van de zonde, dat de ander tot inzicht komt en zijn zonde leert belijden voor God en tot een breuk komt met de zonde.
En dat kan geen mens. Dat kan alleen de Heilige Geest.
Dat komt omdat het hier geen dingen geldt, die alleen liggen in het intellectuele vlak.
Men kan iemand, indien hij voldoende verstand heeft, overtuigen van de waarheid, dat twee maal twee vier is. Dit ligt zuiver in het intellectuele vlak. Men kan iemand overtuigen van de waarheid van de moeilijkste stelling uit de wiskunde, wanneer iemands denken maar voldoende op dit punt getraind is. Maar zo ligt het met de zonde niet.
Hier helpt geen redenering. De zonde is maar niet een kwestie van ons denken zonder meer. Zij is een zaak van het hart. En in de diepste diepten van het hart heeft de mens geen toegang. Maar de Heilige Geest overtuigt de mens doordat Hij diens hart wederbaart en vernieuwt. Zo leert Hij de mens zijn zonde zien en erkennen.
En wat leert de Heilige Geest dan als zonde zien? Over het algemeen heeft de mens van de zonde een zeer onbijbelse voorstelling.
Ik sprak eens een buitenkerkelijke, die het de kerk zeer kwalijk nam, dat zij elk mens een zondaar noemt.
Toen ik hem vroeg, wat hij onder zonde verstond, gaf hij ten antwoord, dat volgens hem dit zonde is, dat een huisvader zijn geld verdrinkt en vrouw en kinderen aan hun lot overlaat.
Zondaren waren volgens hem dieven en moordenaars, de mensen, die in de gevangenis zitten.
De zonde werd door hem gezien als een zedelijk kwaad, een onfatsoenlijk leven.
Deze opvatting van de zonde is al heel oud. We ontmoeten haar ook in de Bijbel.
Zij leefde ook bij de Joden in de dagen van Jezus. Zondaren waren volgens hen de tollenaren, die zich in dienst stelden van de bezettende macht om zich zelf te verrijken ten koste van hun volksgenoten.
Toen Jezus het huis van Zacheüs, de chef van de tollenaren in Jericho was binnengegaan, zeiden de mensen: Hij is bij een zondig man binnengegaan om zijn intrek te nemen.
Zacheüs heette een zondaar en hij stond bij de „vrome" Joden als zondig te boek.
En de vrouw, die tot Jezus kwam, toen deze aanlag aan de maaltijd bij Simon de Farizeeër, werd een zondares genoemd. Zij was een vrouw van slechte zeden en werd als zodanig nagewezen.
Maar als de Heilige Geest van zonde overtuigt, komt er iets anders voor de dag. De Heilige Geest wijst dieper dan slechts de buitenkant van het leven. Hij laat zien, dat de zonde naar haar diepste wezen iets anders is. En daarmee stelt de Heilige Geest alle mensen, de fatsoenlijken en de onfatsoenlijken, de vromen en de goddelozen, de kerkelijken en de onkerkelijken als schuldig voor God. Hij laat zien dat de ganse wereld voor God verdoemelijk is.
Jezus zegt, dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde namelijk dat zij in Hem niet geloven.
Dat is ten diepste de zonde, namelijk het ongeloof in Christus. De zonde is, dat er bij ons geen plaats is voor Hem en voor de liefde Gods in Jezus Christus geopenbaard. Dat is onze vijandschap, die zich kan verbergen achter een masker van een vroom en oppassend leven.
Met al hun vroomheid en nauwgezetheid was er bij de Joden in de dagen van Jezus geen plaats voor Hem. Ze wilden van Hem niets weten. Ze meenden Hem en Zijn gerechtigheid niet van node te hebben. En dat was hun verschrikkelijke zonde.
Er is van nature met al onze vroomheid en kerkelijkheid, met onze braafheid en vriendelijkheid geen plaats voor Christus.
En de mens is blind voor dit kwaad. Daar moet de Heilige Geest hem de ogen voor openen.
En als onze ogen daar voor open gaan, dan zien we, dat we niet beter zijn, dan alle andere mensen. Dan gaan we God danken, dat wij bewaard zijn voor allerlei uitbrekende zonden, omdat ons hart van nature even vijandig is.
Dan verstaan we, dat we als de grootste der zondaren alleen uit genade kunnen behouden worden. Er is, voor wie ook, geen andere weg om zalig te worden dan voor Zacheüs en de zondares uit Jeruzalem.
En die weg is om als een arme zondaar zalig te worden door het bloed van Christus.
Dan leren we Hem liefhebben, die zich voor zondaren heeft overgegeven en hen gekocht heeft door Zijn dierbaar bloed.
Zijn we reeds overtuigd van onze zonde, dat wij in Christus niet geloven?
Daar moet het toe komen, opdat we ons tot Hem bekeren en Hij ons deel wordt voor tijd en eeuwigheid.
Zo vinden we door de ontdekking heen de rijkste vertroosting.

Oosterhoff.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 1960

De Wekker | 4 Pagina's

De Heilige Geest, en de zonde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 1960

De Wekker | 4 Pagina's