Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verzoening door bloed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verzoening door bloed

Ds. Th. Rutters

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lev. 17:11. „Daarom heb Ik het U op het altaar gegeven, om voor uw zielen verzoening te doen; want het is het bloed, dat voor de ziel verzoening zal doen."

„Verzoening". Een van de schoonste onderwerpen uit het Woord van God. Dit woord brengt ons in het hart van het evangelie. Het is de kern van de openbaring der genade.
Het is de Heere om verzoening te doen. Let wel, het is de Heere daarom te doen. Het IK van boven vermeld vers is de Heere. Het initiatief tot de verzoening is van de Heere. Waar er verzoening is, daar is dat niet omdat wij, zondaren, God hebben kenbaar gemaakt, dat we de toestand van oorlog tussen Hem en ons willen beëindigd zien. Allerminst. Zulke initiatieven zijn van de vijanden Gods niet en nooit te verwachten. Wij zijn er veeleer op uit om die toestand te verscherpen en te bestendigen.
Maar de Heere hunkert naar verzoende betrekking met zondaren. De Heere begeert vrede. Iets geweldigs!
De door ons beledigde God, de door ons in zijn heilig recht gekrenkte God, komt nu met het middel tot verzoening. Dat is het verrassende, het onverwachte der genade: de Heere brengt het, de Heere zorgt er voor. Wie in die verzoening delen mag, aanbidt en bewondert het!
O Heere, hoe groot is Uw goedgunstigheid!
Verzoening: om voor uw zielen verzoening te doen. Als iemand van de noodzakelijkheid der verzoening overtuigd is, dan is het de Heere Zelf. Want met onze zielen is 't vreselijk gesteld. Daar deugt niets van! Er mankeert van alles aan! Daar komt me uit ons wat voort! Je huivert er van als 't oog er voor open gaat.
Dan vraagt ge u af: wat moet dit worden? „O, God wees met mij zondaar verzoend."
En nu voor U dat verrassende. God de Heere heeft het middel ter verzoening zelf gegeven. Oud testamentisch, het bloed van het offerdier. Dat is het bloed ter verzoening, dat is om uw gruwelijke, schreeuwende zonde te bedekken.
Dat bloed bedekt de zonde. Dat bloed ontneemt aan de zonde haar kracht. De zonde wordt door dat bloed buiten werking gesteld, te niet gedaan.
Dit offerdierenbloed vindt zijn vervulling in Jezus Christus. Met zijn bloed doodt Hij de werking, de activiteit der zonde. Hij is met zijn bloed eenmaal het hemelse heiligdom binnengegaan. Met zijn bloed maakt Hij schuldigen vrij van ongerechtigheden. Door de prediking der verzoening worden zondaren in deze verzoening betrokken. Door de prediking wordt de verzoening ons voorgesteld, gepresenteerd.
Laten we daar niet zo lichtvaardig ons van af maken. De waan niet koesteren, dat het met ons zo erg niet is gesteld. Want God neemt het met de zonde bizonder ernstig.
Want de zonde is zo groot, dat Hij die, eer Hij ze ongestraft liet blijven, aan zijn lieve Zoon Jezus Christus met de bittere en smadelijke dood des kruises gestraft heeft.
De Heere heeft het bloed van zijn Eigen Zoon er voor gevraagd.
In de weg des geloofs wordt de verzoening, de bedekking van mijn eigen, persoonlijke zonden voor God, verkregen.
En wat is het een weelde te mogen ondervinden „de hitte van Uw gramschap is geblust". Uw toorn tegen mij is omgezet in gunst. Ik hoop zo van harte dat u, lezer en lezeres, de zwaarte, het gewicht, de ernst der zonde gevoelt, er niet onder uit kunt.
Dat we weten in eigen leven wat dat is, „door schuldbesef getroffen en verslagen".
Er is verzoening voor u. De schrift roept het u luide toe: „Ik heb verzoening bewerkt".
Voor uw nood-geval is in dat bloed alles wat nodig is. En de persoonlijke toepassing er van heeft de Heere ook voor zijn rekening genomen. De Heere nodigt U naar het altaar der verzoening. U wordt daar niet weggestuurd!
Ga maar gerust naar 't altaar op Golgotha!
Wat is 't iets vreselijks, onverzoend te leven en sterven! En dat behoeft niet.
Verzoening is de bedekking van uw schuld. Dan bestaat ze voor de Heere, de Rechter en Eiser, niet meer.
En de gemeenschap, de ontmoeting met de Heere, de Vader in Christus, staat dan weer open. Dan hebben we toegang naar Zijn hart.
Dat is het wezen der zaligheid: met de Heere weer in verbinding te staan. Dan is alles anders, alles nieuw.
Dat geeft rust en vrede, blijdschap en troost.
Ik kan u dit zo van harte aanbevelen.
Een stroom van ongerechtigheden, (dat is nogal wat)
Had d'overhand op mij.
Maar ons weerspannig overtreden
verzoent en zuivert Gij!

Enschede, R.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1960

De Wekker | 4 Pagina's

Verzoening door bloed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 1960

De Wekker | 4 Pagina's