Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw verlossing is nabij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw verlossing is nabij

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere spreekt door de tekenen der tijden. Zijn oordelen zijn accenten onder Zijn Woord. En tekenen der tijden zijn er heden genoeg. Jezus sprak van grote aardbevingen in verscheidene plaatsen; van hongersnoden en pestilentiƫn; van verschrikkelijke dingen, en grote tekenen aan de hemel; van vervolging en druk; van opstand en oorlogen; van benauwdheid der volken en van grote watergolven, het bulderen van de zee. Een ieder van ons denkt daarbij aan de geweldige rampen van de laatste tijd.
Wanneer deze dingen geschieden zullen de harten der mensen bezwijmen; sidderend van vrees en angst zullen zij de toevlucht nemen tot de spelonken en de bergen.
Maar wanneer de krachten der hemelen bewogen worden en de gerichten worden voltrokken, moeten Gods kinderen de hoofden omhoog heffen, omdat hun verlossing nabij is. Onder de oordelen moeten zij daar dus bij leven.
Aan deze dingen denken wij veel in de laatste tijd.
De ogen omhoog heffen, wanneer de oordelen geschieden. Dat betekent niet alleen de ogen biddend omhoog heffen, want dat kan ook onder smart en leed, bij strijd en vrees geschieden, maar wil zeggen vol verlangen de ogen omhoog heffen in de overtuiging en met de zekerheid dat het heerlijkste uur slaat. Dat houdt dus ook in dat er dan een sterk uitzien is naar de volle verlossing.
Te midden van de stormen van de tijd, van de bulderende wateren en van de bewogen hemelen, moeten de gelovigen hun hoofden opwaarts heffen. Zij moeten niet staan in een gebogen houding. Zulk een houding past zeer zeker ook bij Gods kinderen, b.v. wanneer zij voor God buigen en bidden gelijk een tollenaar deed. Maar die gebogen houding is niet een teken van zege, van overwinning, van grote blijdschap over de voorbije verdrukking. Zij moeten rechtop gaan staan, niet buigen in vrees en verschrikking, want hun verlossing is nabij; het uur van volle bevrijding van de ellende der zonde en van alle tegenwoordige druk is aangebroken. En dat uur der verlossing is ook het uur van de volle verheerlijking van de Verlosser.
Wie leeft bij dit machtige woord? Wie betracht dit opheffen der hoofden, dit blijde en zekere verwachten?
Buigen wij niet diep naar de aarde om ervan te halen wat ervan te halen is? Vrezen wij niet veeleer dat onze vacantie in de war loopt dan dat wij blij zouden zijn met de wederkomst van Jezus? Hebben wij niet veel meer angst over het verlies van het onze dan dat wij het benauwd hebben om het leed en de jammer van duizenden van onze medemensen? Zitten wij niet vol angst als wij denken aan de dood en het verderf? Wie, wie verlangt ernstig en blij de wederkomst van Jezus?
Laten wij ons toch eens rustig zetten tot zelfonderzoek. Het voltrekken van de gerichten is een feit: wij kunnen het zien en horen. De Schrift bewijst ook hierdoor waarheid te zijn. Duizenden geloven niet dat de Schrift waarheid spreekt, maar de voltrekking van de oordelen kunnen zij toch niet loochenen.
Doch wanneer wij waarlijk kinderen Gods zijn, leven wij dan bij de verwachting van de volle verlossing? Hebben wij er iets van beoefend tijdens de aardbevingen en springvloeden in Chili en elders? Hebben wij een ogenblik rechtop gestaan en blij de komst van Jezus verwacht? Hebben wij iets doorleefd van de volle overwinning?
Misschien leven Gods kinderen er nog te weinig bij in sommige landen, omdat zij, als wij hier in Nederland, nog zo weinig van de druk ondervinden. Wij hebben alle dagen nog overvloed. Wij kunnen nog rustig onze Bijbel lezen. Wij worden nog niet bedreigd met gevangenis, met vuuroven en leeuwenkuil, omdat wij de Naam van Jezus belijden. Niemand staat nog voor ons met het moordwapen en eist dat wij moeten beslissen tussen: Jezus verloochenen of vermoord worden. Die druk behoeven wij niet te begeren. Maar laten wij, dankbaar voor Gods ontfermende verschoning over ons, toch niet vergeten dat de oordelen iedere dag over ons kunnen komen en dat iedere dag de Dag van Jezus' wederkomst kan zijn.
Wij moeten geen uitvluchten zoeken. Onszelf niet verschonen, wanneer wij niet leven bij de wederkomst van Jezus. Er hapert wat of veel aan ons geestelijk leven, wanneer wij aan dat opheffen der hoofden vreemd zijn. Hoogst nodig is dat wij ons geestelijk oefenen.
De eerste vraag is of wij waarlijk geestelijk leven bezitten en dus ons geloof van het echte stempel is. Laten wij er ernst mee maken.
Indien wij waarlijk kinderen Gods zijn, zitten wij dan niet te vast aan de aarde? Zijn wij rechte rentmeesters? Betrachten wij de liefde? Leven wij dicht bij de Heere en beoefenen wij de gemeenschap der heiligen? Maken wij een recht en een getrouw gebruik van de genademiddelen? Beleven wij de ware bekering? Bouwen wij op het hechte Fundament, op de vaste Rots? Maakt de zonde op de ene of andere wijs geen scheiding tussen God en onze ziel? Leven wij als echte adventskinderen? Is er ook wel eens heimwee naar de volle gloriedag voor Christus? Gaat het ook ons om de verheerlijking van Hem?
Er zijn veel meer vragen te doen. Wij moeten daarbij niet vergeten dat wij onze roeping op aarde te volbrengen hebben en werken moeten zolang het dag is. Maar ook zo moeten wij bereid zijn. Op het kantoor en op de preekstoel; bij de waskuip en in de kerkbank; de kinderen op school en op het speelterrein; de oude van dagen op het ziekbed en in de nog frisse kracht. Altijd weten: de oordelen preken dat mijn volle verlossing nabij is.

v.d. M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 1960

De Wekker | 4 Pagina's

Uw verlossing is nabij

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 oktober 1960

De Wekker | 4 Pagina's