Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het onderwijs aan onze Theologische School

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het onderwijs aan onze Theologische School

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie school zegt, zegt ook onderwijs.
Maar er zijn allerlei scholen en allerlei vormen van onderwijs.
Wat is nu het bijzondere karakter van het onderwijs aan onze Theologische School? Het ligt voor de hand om te zeggen, dat het gericht is op de opleiding van predikanten.
Toch kan het zijn nut hebben om iets meer van het onderwijs zelf te vertellen.
Het is theologisch onderwijs.
Nu moet hier nog wel vermeld worden, dat er in het gebouw van de Theologische School te Apeldoorn niet alleen theologische vakken gedoceerd worden.
Aan de Theologische School is namelijk een voorbereidende opleiding verbonden, en vooral in de hogere klassen hiervan zitten in de regel wel enkele leerlingen, die les krijgen in de „letteren", zoals het vroeger heette. Veel aandacht wordt bij deze vooropleiding gegeven aan de talen, aan het Nederlands en aan de moderne talen, maar met name aan Latijn en Grieks, terwijl een begin gemaakt wordt met de studie van het Hebreeuws.
Het zal duidelijk zijn, dat een predikant de Heilige Schrift in de oorspronkelijke taal moet kunnen lezen om de boodschap van het Woord van God zo zuiver mogelijk aan de gemeente te kunnen doorgeven. Er zijn uitzonderingen. Het kan voorkomen, dat iemand met singuliere gaven ook zonder kennis van de grondtalen van de Bijbel een bijzonder inzicht heeft in de Schrift. Dan is er de mogelijkheid om volgens art. 8 van de kerkorde te staan naar de dienst des Woords.
Het spreekt vanzelf, dat de leerlingen van deze vooropleiding zich ook grondig bezig moeten houden met de geschiedenis, en dat een behoorlijke algemene ontwikkeling een vereiste is. En in het middelpunt staat kennis van de Bijbel.
Om tot de studie van de theologie te worden toegelaten moet men dus, als men geen eindexamen gedaan heeft aan een gymnasium of staatsexamen afgelegd heeft, het voorbereidend onderwijs in Apeldoorn met vrucht hebben gevolgd.
Aan de Theologische School zelf worden in de eerste plaats de propaedeutische vakken onderwezen, die voor het grootste deel als hulpwetenschappen voor de theologie te beschouwen zijn.
Zonder ook hier naar volledigheid te streven wil ik er enkele noemen: Hebreeuws, archeologie, geschiedenis der wijsbegeerte en psychologie.
Vooral voor laatstgenoemde vakken geldt, dat er in het propaedeutisch jaar niet meer dan een inleiding gegeven kan worden. Maar daar kunnen wij dan ook niet buiten. Met het oog op zijn toekomstige arbeid als predikant moet de student enig begrip hebben van de zielkunde, en omdat hij met allerlei richtingen en stromingen in aanraking komt, moet hij ook wegwijs raken in de wijsbegeerte.
Na de propaedeuse duurt de theologische studie nog vier jaar. Het aantal vakken, waarin dan college wordt gegeven en examen of tentamen moet worden gedaan, bedraagt niet minder dan 24!
Zo gezien is het geen wonder, dat de Theologische School vier hoogleraren en een lector (voor de zendingswetenschap) nodig heeft. Het zal ook niemand verwonderen, dat voor deze studie sinds 1956 op vier jaar gerekend wordt.
Wij hebben wel eens overwogen of er geen vakken konden vervallen, maar het bleek, dat er eigenlijk niets kon worden gemist. De theologische studie is veeleisend en de vorming van de dienaar des Woords moet veelzijdig zijn.
De studenten volgen natuurlijk niet alle colleges in één jaar. Het gaat volgens bepaalde regels, en globaal genomen zou men kunnen zeggen, dat de nadruk eerst valt op de bijbelse en historische vakken, dan op de dogmatische en tenslotte op de ambtelijke vakken. In de laatste studiejaren kan aan de praktische vorming speciale aandacht worden besteed.
Het is niet de bedoeling om de gehele theologische wetenschap in dit artikel de revue te laten passeren. Ik noem alleen enkele hoofdvakken, waarin ook op het candidaatsexamen geëxamineerd wordt: exegese van het Oude Testament, exegese van het Nieuwe Testament, dogmatiek, homiletiek en kerkrecht.
Het is verleidelijk om hier iets meer van te gaan vertellen, maar dat zou iedere hoogleraar voor zijn eigen vakken het best kunnen doen. En dat staat op het programma . . . van de Schooldag. In 1960 heeft Prof. Kremer iets gezegd over: „Leren preken" — dat is dus het terrein van de homiletiek of predikkunde. Het is nog een verrassing, waar het in 1961 over zal gaan! Het onderwijs aan de Theologische School omvat dus nog veel meer dan „leren preken". Dat is een onderdeel — en een zeer belangrijk onderdeel — van het geheel. Maar er is nog zoveel meer.
Toch staat alles in verband met de dienst des Woords.
Het eerste artikel van het „Reglement voor de Theologische School" zegt: De Christelijke Gereformeerde Kerken onderhouden, naar art. 20 K.O. een Theologische School voor de opleiding tot dienaar des Woords.
Als wij theologie studeren, doen wij wetenschappelijk werk. Naar zijn aard is het theologisch onderwijs dan ook hoger onderwijs, en de Theologische School een hogeschool.
De wetenschap, en dat geldt niet het minst van de wetenschap der theologie, kan ons zo boeien, dat wij daardoor in beslag genomen worden. Er zijn wel denkers geweest, die meer vreugde beleefden aan het zoeken dan aan het vinden!
De theologische wetenschap, die zich met de diepste vragen bezig houdt, is het zeer zeker waard om haars zelfs wil beoefend te worden.
Maar aan onze Theologische School gaat het er om, hoe wij de kerken ermee dienen kunnen.
Dat kan alleen, als naar het bekende woord van Voetius wetenschap en godsvrucht verbonden zijn, en als bij alle arbeid het waarachtig heil van de kerk des Heeren gezocht wordt.
De theologie is er om het Woord.
Het theologisch onderwijs is er om dienaren des Woords op te leiden.
De dienaren des Woords zijn er om als Schriftgeleerden, in het koninkrijk der hemelen onderwezen, nieuwe en oude dingen te voorschijn te brengen, en om met herderlijke zorg de gemeente Gods te weiden.
En daarom onderhouden de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland de Theologische School te Apeldoorn.

Van Genderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1961

De Wekker | 8 Pagina's

Het onderwijs aan onze Theologische School

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 januari 1961

De Wekker | 8 Pagina's