Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gebedenboek, door Ds. P. Robbers, uitgave J.H. Kok te Kampen, prijs gebonden ƒ 6,90.
De auteur wil met dit boek een dienst bewijzen aan de velen in onze tijd, die, door allerlei oorzaken, zowel in als buiten de mens gelegen, moeilijk tot het gebed kunnen komen. Het is niet de bedoeling om de vrijheid van de bidder door voorschriften aan banden te leggen, maar om hem te helpen die vrijheid goed en vruchtbaar te gebruiken, zowel in het persoonlijk leven als in gezin en kring. Hoewel tot nu toe in Protestantse kring het gebedenboek vrijwel onbekend was, kan het toch in onze tijd zijn waarde wel hebben. De schrijver zet in een inleiding uiteen hoe men dit boek moet hanteren. Elk gebed kan door een vrij gebed worden vervangen en aan eigen gelegenheid en behoefte worden aangepast.
Verschillende bestanddelen uit de Bijbel, de Geloofsbelijdenis en de gebedenschat van de Kerk zijn hier in een vaste orde gerangschikt, en tot een geheel samengevoegd, verdeeld over de dagen van de week. Niet alleen wordt het Geloof, het Gebod en het Gebed in zeer geconcentreerde vorm in onze herinnering teruggeroepen; ook is getracht al die dingen waarom de christenen in onze tijd bidden een plaats te geven; terwijl dan altijd ruimte blijft voor het eigene, dat elke christen in zijn gesprek met God wil en moet aan de orde stellen.
Dit werk van de Rotterdamse predikant brengt een geheel nieuw element in het Protestants-religieus leven. Velen zullen er waarschijnlijk aanvankelijk vreemd tegenover staan, het misschien afwijzen. Zij hebben het misschien ook niet nodig. Anderen zullen er toch wel een gewenste handleiding in ontmoeten. Principieel behoeven wij de formuliergebeden niet af te wijzen.
We bezitten ze ook in onze liturgische geschriften en er staan er zelfs meer achter in ons psalmboek. Zij, die het bidden verleerd hebben of wier gebedsleven is verstard, kunnen er onder de leiding van Gods Geest iets aan hebben tot bestiering en verlevendiging. Het gebruik vraagt enige inspanning, maar kan ongetwijfeld tot rijke zegen zijn. Niemand oordele over dit boek, die het niet eerst zelf gebruikt heeft.

O.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juni 1961

De Wekker | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 juni 1961

De Wekker | 8 Pagina's