Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verzegeld met de Heilige Geest (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verzegeld met de Heilige Geest (III)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Goed onderscheiden. (3)
Het spreekt wel vanzelf dat het getuigen van de Heilige Geest, het verzekeren, het werken en versterken van het geloof door die Geest, werken zijn van de derde Persoon in de Heilige Drieëenheid. Daarover is geen verschil. Maar zijn die genoemde werken wezenskenmerken van het verzegelen, in de Schriften (Efeze 1:13) genoemd? Comrie stelt, in zijn preek over Efeze 1:13, een bepaalde orde. Hij schrijft: rechtvaardigmaking, aanneming (tot kinderen of aanneming van Christus, v.d.M.), heiligmaking. Dan komt Gods Geest en zet Gods merk van eigendom op de ziel, na de volkomen opdracht van zichzelf aan de Heere. Heeft Comrie gelijk, dan volgt de verzegeling na de aanneming van Christus door de gelovigen, dus eigenlijk nadat ik verzekerd ben het eigendom te zijn van Christus. Dan zet de Geest het zegel erop dat ik het eigendom ben van Christus. Het is de vraag of dan het onderscheid tussen verzekering en verzegeling goed uitkomt.
Het verzegelen, bedoeld in Efeze 1:13, is ook weer anders te verstaan dan het verzegelen in Joh. 3:33, waar gezegd wordt: Die Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft verzegeld dat God waarachtig is. Dan kan men met Comrie denken aan het aannemen van „het vrije pardon aan rebellen"; aan „de vergeving der zonde aan allen, hoe groot hun zonden ook mogen zijn"; aan allen, „die op Gods roepende stem en Zijn aanbod van genade tot Hem komen, in en door Christus". In het geloof, „waardoor de overtuigde zondaar dadelijk op Gods roepende stem uit zichzelf gaat, Jezus aanneemt en zich met zijn gehele hart en zijn gehele ziel aan Jezus overgeeft om Hem tot een eigendom te zijn voor tijd en eeuwigheid". Woorden, welke kostelijke zaken bevatten, maar ook hieruit blijkt niet wat verzegelen is. Alleen is duidelijk dat 1e er van geen verzegelen sprake is zonder geloof en 2e dat het verzegelen in verband staat met het gesteld zijn tot het eigendom zijn van Christus. Maar verzegelen na geloof is toch niet hetzelfde als: „Volgt op de beoefening van het geloof". Is dit laatste juist, dan kunnen Gods kinderen jaren leven zonder de verzegeling, genoemd in Efeze 1:13. Spreekt Comrie over geloofsverzekering dan geeft hij behartigenswaardig onderwijs.
Verzegelen is „een onderscheiding en afzondering der gelovigen van alle anderen, als Gods eigendom, op welke Hij bijzonder recht heeft vanwege de verlossing door Zijn Zoon". Letten wij er op dat hier gezegd wordt dat verzegelen een daad van God is. „Op Zijn eigen waren zet God Zijn eigen merk", schrijft Comrie. Maar dat verzegelen is toch wat anders dan de „opdracht der gelovigen om zich zelf aan de Heere te geven door de Heilige Geest".
Dan zegt Comrie: „het zal ook behelzen dat enige indrukken van gelijkvormigheid met de Geest in de zielen der gelovigen ingedrukt worden". Let wel: God verzegelt dus met de Geest. Maar dan vervolgt Comrie: „zodat verzegelen bestaat in het indrukken van Gods eigen beeld en gelijkenis door de Geest in de ziel der gelovigen". Dus hier spreekt hij weer van verzegelen door de Geest. Dan weer: „dat God Zijn eigen merk op hen drukt". Doch dan wordt alweer verzekering en verzegeling niet onderscheiden: Verzegelen sluit in „een versterken van de zielen der gelovigen in de hoop der heerlijkheid, dat zij Gods waar en koopgoed zijn en dat God om dit te verzegelen Zijn eigen merk op haar drukt en het grote zegel van de hemel aan de onderhandeling tussen God en de ziel hangt, ten blijke dat het vast waar en zeker is dat God de koop, die zulk een ziel dikwijls met tranen en jammer voordroeg, aangeslagen en aangenomen heeft. Dit geeft de ziel goede moed zegt hij, hoe het schip ook geslingerd wordt. Dan mag de duivel brullen of verschijnen als een engel des lichts, de ziel is getroost.
Duidelijke onderscheiding hebben wij door dit alles niet ontvangen.
De Heilige Geest versterkt het geloof zeer zeker; Hij bewerkt opwas in de kennis en de genade van Jezus Christus; Hij blaast het vuur aan en doet het kleine zaadje wortelen en groeien; Hij leert vluchten tot Jezus en leert het omhelzen van Jezus, gelijk Simeon in de tempel deed. Comrie beschrijft dat alles op leerzame wijze. Maar naar het ons voorkomt moet er nader onderscheiden worden.
Wij noemen nog één voorbeeld. Petrus van Maastricht schrijft in zijn „Godgeleerdheid" (III, 457): De vierde plaats in de trappen der begonnen heerlijkmaking, bestaat (in) de verzegeling, 2 Kor. 1:22; Efeze 1:13; en 4:30; Openb. 7:3, waardoor God degenen die verheerlijkt zullen worden, als met tekenen en zegelen, zeker en verzekerd maakt dat zij in de staat der genade overgebracht zijn, dat zij daarin zullen bewaard en door Zijn kracht meer en meer versterkt en bevestigd worden, totdat zij eindelijk de trap der volmaakte heerlijkheid verkrijgen. Tot deze verzekering der verzegeling lopen twee stukken te samen. 1e Aan de zijde Gods, enige en zekere vaste hulpmiddelen, door welke Hij die zekerheid en verzekering dergenen, die verheerlijkt worden, aanbiedt, door beloften van het Woord, eedzweringen tekenen en zegelen enz. 2e Dan lopen er aan onze zijde enige dingen te samen waardoor wij die aangebodene dingen Gods aannemen. Ook dit beschrijft van Maastricht breder. Maar tot een duidelijk onderscheiden van verzekering en verzegeling komt hij niet. Wanneer hij schrijft over „verzekering der verzegeling", had hij een schone gelegenheid gehad om het onderscheid nader aan te duiden. Maar zover wij lazen kwam hij daartoe niet.
Wij zijn dankbaar voor al de goede opmerkingen en voor het bespreken van kostelijke zaken. Iedere lezer doet goed zich in die zaken meer en meer te verdiepen. Tegenwoordig hebben zeer velen totaal geen begrip meer voor deze heilzame lessen. Wanneer de Heilige Schrift vermaant tot een oefening in de godzaligheid, zullen wij ons toch wat meer moeten bezighouden met de zaken, welke de Schrift in dit verband noemt.

v.d.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1961

De Wekker | 11 Pagina's

Verzegeld met de Heilige Geest (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 oktober 1961

De Wekker | 11 Pagina's