Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrijgemaakt-Christelijk Gereformeerd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrijgemaakt-Christelijk Gereformeerd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mr. W.C. van Zwieten bespreekt in „Contact" de Open Brief, die Assen gestuurd heeft naar Apeldoorn, de Gen. Synode van de Geref. Kerken. Hij schrijft weer zeer ontdekkend voor de vrijgemaakte kerkleden. Hij schrijft tegelijk vertroostend voor ons, omdat hij oog heeft voor de bezwaren, die in onze kerken leven tegen de motivering van de Asser besluiten t.o.v. de Geref. Kerken:

Weer opereert de synode in deze Open Brief met de vrijmaking als een werk Gods. Dit is een bijzonder onduidelijke en daarom verwarring wekkende term. We hebben er al meer op gewezen. De heilsfeiten zijn werken Gods, evenals de schepping, de zondvloed, de geboorte van Christus enz. Het kan toch niet de bedoeling zijn van het moderamen der synode de vrijmaking op één lijn te stellen met deze hier genoemde feiten. Dan zou de vrijmaking ook een heilsfeit of een soort heilsfeit zijn, waarover discussie is uitgesloten. Maar ieder gevoelt, voorzover er nog een druppel gereformeerd bloed in zijn lichaam zit, dat dit de reinste dwaasheid is. Wie zo de zaken wil stellen, moet maar subiet ophouden met te praten over vereniging met de Christelijke Gereformeerden. Stel eens, dat de Christelijke Gereformeerde broeders van 1892 zouden zeggen: kijk eens, ons niet meedoen aan die vereniging van 1892 is een werk Gods geweest. Als u dat niet met ons erkent of op dit terrein tekenen van wederkeer achterwege laat, gaan we met u zelfs niet samenspreken. Waarom zou dat werk Gods wel van de vrijmaking gelden en niet een post kunnen zijn, die de Christelijke Gereformeerden op hun kerkelijke begroting mogen uittrekken.
Wie dikke woorden gebruikt, zonder enige toelichting, moet goed weten, wat hij zegt. Er luisteren ook anderen mee, die ter gelegener tijd hetzelfde argument zouden kunnen hanteren.
Iets dergelijks vinden we verderop in de brief.
Op de vraag, hoe de Heere een nieuw begin maakt, wordt geantwoord: „dat de Here zich in deze tijd niet onbetuigd gelaten heeft, dat Hij met Zijn reformatie, in 1944, voor aller oog een nieuw begin gemaakt hééft". Hier wordt de vrijmaking al Gods reformatie genoemd, terwijl het voor vele vrijgemaakten zeer de vraag is, of de vrijmaking wel een reformatie is. Voorshands beantwoord ik die vraag ontkennend.
Een scheuring tengevolge van een broedertwist geef ik niet haastig het reformatie-etiket. Waar dan nog bij komt, dat we het pretenderen door de vrijmaking gebleven te zijn, die we waren, iets wat Luther en Calvijn nooit van zichzelf zouden hebben kunnen zeggen.
Ook denk ik bij het gebruiken van woorden als Gods reformatie weer aan de Christelijke Gereformeerde Kerken. Er wordt nog bijgevoegd: voor aller oog. De vraag kan worden gesteld, wat voor nieuws er dan wel bij en door de vrijmaking is ontstaan, dat de Christelijke Gereformeerde Kerken nog niet hadden. Of zijn we misschien door de vrijmaking de Chr. Geref. Kerken met een sprong op de reformatorische weg voorbijgegaan, zodat de Chr. Geref. Kerken achter ons aan sukkelen?

In hetzelfde nummer van „Contact" schrijft mr. van Zwieten in een artikel: Onze Synode over de samenspreking nog eens over de Chr. Geref. Kerken:

Dat de Christelijke Gereformeerde Kerken zich ten aanzien van het verzoek van de vrijgemaakte kerken om een huwelijk aan te gaan, gereserveerd betonen, kan slechts worden gelaakt, door iemand, die meent, dat als de kerkelijke papieren maar in orde zijn, daarmee de zaak feitelijk is beslist. In Katwijk waren de kerkelijke papieren ook in orde en in 1944 waren ze ook in orde, maar het is toch misgegaan.
Want behalve, dat de kerkelijke papieren in orde moeten zijn, dient er ook congenialiteit, verwantschap des geestes of van geest, te bestaan.
Wordt deze gemist, dan mag er op een gegeven ogenblik nog wel organisatorische kerkelijke eenheid bestaan, maar in feite is de scheur al zichtbaar geworden.

Voor deze nuchtere woorden zijn we dankbaar. Ze ontslaan ons niet om de verhouding met de Geref. Kerken (vrijgemaakt) ernstig te nemen. Maar ze wijzen tegelijk een zaak aan, die in deze bezinning niet vergeten mag worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1961

De Wekker | 8 Pagina's

Vrijgemaakt-Christelijk Gereformeerd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 november 1961

De Wekker | 8 Pagina's