Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Retour Amerika (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Retour Amerika (II)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op een van de synodedagen van de Bible Presbyterian Church vergaderde ook de bond van vrouwenverenigingen. Ik ben er geweest, speciaal uitgenodigd. Wat mij opviel, was o.a. de gemakkelijkheid waarmee verschillende dames het woord voerden. Er zijn heel wat goede spreeksters onder. En het bestuur, met inbegrip van de presidente, treedt om de twee jaar af.
Wat het programma betreft, een gedeelte van de dag werd in beslag genomen door rapporten over diverse kerkelijke activiteiten, zoals zending, evangelisatie, radio, en dergelijke. Dit verbaast ons misschien, omdat naar ons gevoelen al deze arbeid bij kerkelijke deputaten thuishoort, en dat zal ook wel goed zijn. Tenminste, zolang het goed gaat. Maar deze kerken hebben ondervonden, dat het ook verkeerd kan gaan. In de Presbyteriaanse Kerk van Amerika ging destijds het zendingswerk — onder leiding van kerkelijke deputaten — geheel de vrijzinnige kant op. De zendelingen brachten het evangelie niet, maar beperkten zich tot een sociaal-getinte vrijzinnige boodschap. Toen dit bekend werd, rees er verzet. Onder leiding van de begaafde prof. J. Gresham Machen werd een onafhankelijke zendingsbond opgericht om zeker te zijn dat het geld voor een waarlijk bijbelsverantwoorde zending werd. gebruikt. Maar toen kwamen de moeilijkheden. De oprichters werden van synode-wege gesommeerd op korte termijn de nieuwe organisatie te ontbinden en zich aan de kerkleiding te onderwerpen. Toen zij om des beginsels wil weigerden, werden ze afgezet. Daarbij was ook de jonge predikant van Collingswood, dr. Carl Mclntire. Een en ander leidde tot de vorming van een afgescheiden kerkengroep. En deze is altijd huiverig gebleven voor kerkelijke deputaatschappen, waarin het werk zou worden gecentraliseerd. In plaats daarvan laat men alle kerkelijke arbeid in de gemeenten zelf spontaan tot ontplooiing komen, gestimuleerd door vrije organisaties. Al dit werk wordt wel op de synode besproken, maar, zoals we zagen, de vrouwenverenigingen krijgen er evenzeer een rapport over en nemen in de arbeid een werkzaam aandeel. Het moet gezegd dat dit uitstekend werkt. Het hele kerkvolk weet zich nu bij deze werkzaamheden betrokken, hetgeen ten goede komt aan het meeleven, de voorbede en — de financiën.
Het is mee tegen deze achtergrond dat de spontane medewerking moet worden verklaard van de leden (pl.m. 1600) van Dr. Mcintire's kerk. Neem b.v. zijn weekblad de „Christian Beacon". Het blad gaat thans in een oplaag van ongeveer 35.000 ex. naar meer dan 80 landen. ledere week komen er tientallen vrijwilligers uit de gemeente om te helpen met de verzending. Op deze wijze wordt heel wat geld bespaard. Onnodig te zeggen dat dit wijst op een goede verstandhouding. Buitenstaanders-tegenstanders wekken graag de indruk dat de dominee van Collingswood een onmogelijk mens is, met wie niemand kan samenwerken. Als dat zo was, zou zijn gemeente, die hij al meer dan 29 jaar dient, allang geruïneerd zijn. Het tegendeel is waar. De gemeente staat voor 100 % achter hem en er heerst een fijne geest.
Hier blijkt, oppervlakkig gezegd, alles mogelijk. Het geheim ligt, naar mijn vaste overtuiging, in eenvoudige gehoorzaamheid des geloofs. God roept Zijn volk om getuige te zijn. Dat kan men niet beperken tot uitstalling van het Evangelie zonder meer. Wie zijn bijbel kent, weet ook dat deze roeping mede insluit de onvoorwaardelijke afwijzing van wat tegen Gods Woord ingaat. Hoe scherp zijn de woorden van Jezus Zelf en van Zijn apostelen. Misschien staan wij er te weinig bij stil, omdat ze in de regel niet gekozen worden „als de stof voor onze overdenking" in de kerkdienst! En misschien moet men wel in landen als Amerika leven, waar het verval in de kerken zo ontstellend groot is, om het rechte begrip te hebben voor de strijd die daartegen gestreden moet worden. Dit getuigenis heeft in heel Amerika — en daarbuiten — weerklank gevonden. En in eenvoudige gehoorzaamheid gaat de ICCC voort. Aan de uitnodiging om haar getuigenissen en beschuldigingen te weerleggen, is nog nooit gevolg gegeven. Als dat mogelijk was, zou men het wat graag doen. Van voor- en tegenstanders geldt tenslotte het woord: ,,wij vermogen niets tegen de waarheid, maar voor de waarheid".

BI. (Bloemendaal) J.C.M.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1962

De Wekker | 8 Pagina's

Retour Amerika (II)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 december 1962

De Wekker | 8 Pagina's