Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelgebruik (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelgebruik (5)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Persoonlijke omgang
Het gezinslezen van de bijbel mag het persoonlijk bijbellezen niet verdringen of vervangen.
Volgens het G.S.I.-rapport komt het persoonlijk bijbellezen onder de grote meerderheid der Gereformeerden weinig of niet voor. De percentages die in het rapport worden vermeld wijzen in een iets gunstiger richting: ± 14% onder de jongeren en ± 25% onder de ambtsdragers. Het percentage van 33.3% onder studenten en 49.2% onder verpleegsters mag niet verdisconteerd worden in een totaalpercentage, want hier gaat het om alleenstaanden wier persoonlijk bijbelgebruik over 't algemeen een voortzetting van het lezen in het gezin is. Toch is men ook dan persoonlijk met de bijbel bezig. Daarnaast is er nog de omgang met de bijbel bij de voorbereidingen van inleidingen, de studie van de bijbel door predikanten en ambtsdragers die, omdat ze ambtelijk is, toch niet uit het persoonlijk vlak behoeft te worden gelicht. Menigmaal zullen op die wijze bronnen van kennis en geloofsvertrouwen worden aangeboord. En wie zal verder statistisch vaststellen, wat het persoonlijk opslaan van de bijbel in tijden van ziekte en rouw en om in bepaalde situaties te zoeken wat God in Zijn Woord ons zegt, in mensenlevens werkt?
Er is meer persoonlijke omgang met de bijbel dan in een statistiek kan worden vastgesteld.
Niettemin is persoonlijke omgang met de bijbel velen vreemd. We zagen reeds dat velen meedeelden daaraan geen behoefte te hebben. De meesten oordeelden aan het lezen van de bijbel in het gezin voldoende te hebben.
We wezen de vorige maal op de grote betekenis van het bijbellezen in het gezin, wanneer dit niet tot een sleur ontaardt. Dit kan niet worden gemist.
Maar evenzeer is nodig een persoonlijke omgang met de bijbel. Zal het goed zijn dan kennen we toch ook het persoonlijk gebed. Het gezinsgebed is van de allergrootste betekenis. Vader en moeder dragen met de kinderen de noden van het gezin in het gebed op aan de Heere. Gemeenschappelijk wordt gebeden om de onmisbare zegen van boven. Maar dit sluit een persoonlijk gebed niet uit. We moeten als ouders onze kinderen de persoonlijke omgang met God leren.
We moeten in een persoonlijke omgang met God heel persoonlijk leren luisteren naar Zijn Woord. De persoonlijke omgang met God bestaat in een spreken met God, maar niet minder in een luisteren naar God.
Het persoonlijk luisteren naar God in wat Hij in Zijn Woord zegt geeft ook de stof tot het gebed. Wij weten vaak niet wat we bidden moeten. Het Woord van God kan ons dat leren. Dat leert ons onze nood en behoefte kennen. Dat spreekt ons van de rijke gaven van Zijn genade, die Hij in Christus schenken wil.
Een waar gebed is ook een gebed, dat in het geloof en in kinderlijk vertrouwen wordt opgezonden. Die tot God komt moet geloven dat Hij is en een beloner is dergenen die Hem zoeken.
En het is juist het Woord van God dat door zijn rijke beloften dit vertrouwen bij ons doet geboren worden.
Het is verblijdend dat het persoonlijk bijbellezen steeds meer bij de jonge mensen voorkomt.
Bij dit persoonlijk bijbellezen is het gebruik van een bijbel met kanttekeningen zeer aan te bevelen. Bijbelroosters met korte toelichtingen, die een verduidelijkend karakter hebben, kunnen ook goede diensten bewijzen. Waardevol zijn in dit verband ook de deeltjes uit de serie „De bijbel en zijn boodschap", waarin de tekst van de bijbel voor dagelijks gebruik is voorzien van eenvoudige aantekeningen en samenvattingen, onder redaktie van dr. H.J. Langman en ds. G. Lugtigheid, een uitgave van A. Jongbloed te Leeuwarden of de deeltjes „Parafrase van de Heilige Schrift", die worden uitgegeven door T. Wever te Franeker.
Het zou goed zijn dat reeds op de scholen tot dit persoonlijk bijbellezen meer werd gestimuleerd. Vooral in de hogere klassen van de lagere school of desnoods alleen in de zesde moet het kind dit persoonlijk lezen van de bijbel worden bijgebracht. Het kind moet leren zelf de bijbel te lezen. Het moet dit iets heel gewoons vinden. Sommige kinderen vinden het vreemd uit de bijbel te lezen. Ze krijgen het gevoel van een gewilde vroomheid, waar het kind niet aan wil. Het moet in het leven van het kind iets heel gewoons zijn om de bijbel te lezen. De onderwijzer kan bij het lezen korte verklarende opmerkingen maken. Het kind, kan daarvan aantekeningen maken in een schrift. De onderwijzer kan eens proberen om het kind van een gedeelte uit de bijbel een korte parafrase te doen geven. Het kind moet dan in eigen woorden weergeven wat het in het bepaalde bijbelgedeelte heeft gelezen. Ik geloof dat dit persoonlijk bezig zijn met de bijbel ook op U.L.O.- en middelbare scholen van de grootste betekenis is. Ik heb wel eens de indruk dat ontzaglijk veel over de bijbel wordt geleerd en soms zwaarwichtige gesprekken worden gehouden, maar dat de bijbel zelf dicht blijft.
Vooral nu tegenwoordig op de christelijke middelbare scholen ook zoveel niet-kerkelijke jeugd het onderwijs volgt, liggen hier prachtige kansen. De jongelui moeten maar niet met allerlei beschouwingen over de bijbel, hoe bijbels misschien verder ook, worden gekonfronteerd, maar met de bijbel zelf.
Ook op de catechisatie moest eigenlijk geen kind zonder bijbel komen. De predikant moet zijn catechisanten leren in de bijbel te lezen en moet hen laten zien, dat wat de kerk in haar belijdenisgeschriften leert, niets anders is dan wat de bijbel, het Woord van God, zelf zegt. Zij moeten dat persoonlijk zien door de bijbel zelf te lezen.
Zelfs in de kerk zou de bijbel meer moeten worden gebruikt. Hoevelen beluisteren de preek zonder dat ze een bijbel bij zich hebben. Men moet met de predikant kunnen meelezen. Het gaat immers niet om het woord van de prediker, maar om Gods Woord. En wat men ziet en meeleest blijft beter bij dan wat men alleen maar hoort. Ook de manier waarop wordt gepreekt zal daarbij moeten zijn aangepast. Dat betekent niet dat de prediker de ene tekst na de andere noemt en de gemeente niets anders doet dan maar in de bijbel bladeren van voor naar achteren en van achteren naar voor.
Dat heeft geen zin. Maar prediking is bediening des Woords. En vooral wanneer de tekst een paar verzen of misschien zelfs een hele perikoop omvat en de prediker het schriftgedeelte op de voet volgt is het van zo grote waarde, dat de gemeente het Woord zelf mee volgt.
De bijbel moet al meer een persoonlijk bezit worden. Het is de bron van het leven. Gods Woord is het zaad der wedergeboorte. Het is niet minder voor Gods kind het onmisbare voedsel tot onderhouding van dit leven.
Natuurlijk is bij dat alles Gods Geest nodig. Hij moet het hart voor het Woord openen. Maar Hij doet dat door het Woord. Het biddend gebruik van het Woord wordt door Gods Geest niet ongezegend gelaten.
Gods Woord keert nooit ledig weer. Want gelijk de regen en de sneeuw van de hemel nederdaalt en daarheen niet weerkeert, maar doorvochtigt de aarde en maakt dat zij voortbrenge en uitspruite en zaad geve de zaaier en brood de eter, zo zal ook het Woord, dat uit Gods mond uitgaat, zijn (Jes. 55:10).
Wie het Woord Gods wèl gebruikt, zal niet ongezegend blijven. Het zal vruchten dragen. Want aldus heeft God Zelf beloofd.
Moge het eerbiedig en biddend bijbelgebruik toenemen en God zal door Zijn Geest daaraan rijke zegen verbinden.

Oosterhoff

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 1963

De Wekker | 8 Pagina's

Bijbelgebruik (5)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 januari 1963

De Wekker | 8 Pagina's