Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus Christus - De Waarheid (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus Christus - De Waarheid (2)

Relativisme

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Relativisme
U kent dit woord „relativisme" wel? Het wil niet anders zeggen, dan dat alles maar „betrekkelijk" is en dat wij niet kunnen en ook niet mogen spreken over de Waarheid in absolute zin.
In alle godsdiensten der wereld is er een zucht naar Waarheid, een zoeken naar het evenwicht tussen God en mens, tussen duisternis en licht, tussen kwaad en goed. Het woord van Paulus over het zoeken naar de onbekende God, en over de innerlijke godsdienstige bewogenheid van een mens, en van een volk, moet ook heden nog het spoor wijzen om niet zo absoluut op te treden, als wij in de tempel der Waarheid willen samenkomen.
De mensheid van vandaag kenmerkt zich door religiositeit. Daarom vindt een man als Nietzsche thans geen gehoor meer, U hebt die naam wel eens meer gelezen. Het was de gloeiende haat en bijtende spot, die een Nietzsche in zich voelde branden, wanneer hij moest denken aan „die vaalbleken Christus van Golgotha".
Deze man van haat en spot heeft het als van de daken willen schreeuwen, dat heel het Evangelie van het kruis een schandvlek der mensheid is, want het brengt in de wereld een slavenmoraal, die te verfoeien is. Het recht van de sterkste, zo zegt Nietzsche, heeft alleen waarde. Wat kan het schelen, of er wat miljoenen mensen sterven, als er maar één kan heersen. God is dood — leve de mens!
De sirocco van zulk een bijtende vijandschap schuurt niet meer over de bodem, waardoor het laatste stekje van geloof en godsdienst wordt teniet gedaan.
Wij zijn thans veel meer religieus dynamisch geworden. Vooral dit mode-woord „dynamisch" moet het tegenwoordig „doen".
Maar het is voor mij de grote vraag, of deze soort religiositeit niet gevaarlijker kan worden, dan de bijtende spot, die eens een Nietzsche in het gelaat van Christus en het Christendom spuwde.
Of is het niet zo, wanneer satan vroom en godsdienstig wordt, hij het meest te vrezen is? Al verandert niet de aard van de satan, de kleur verandert wel. En het is deze kleur als van de engel des lichts, die ons thans tegentreedt op het pad der Waarheid.
Zulk een satan is niet zo gemakkelijk te onderkennen als een, die met spot en hoon, met sikkel en zwaard, met pijnbank en - brandstapel dreigt. Het is de geslepenheid van de satan om de leugen de glans van de Waarheid te geven. De engel des lichts is zo sluw en het gaat alles zo geruisloos.
In dit licht spreekt de Schrift van een kracht der dwaling.
Wij lezen in 2 Thess. 2:9-11: wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht en tekenen en wonderen, der leugen, .. . en daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven.
En deze kracht der dwaling moet U niet zoeken op het brede vlak van allerlei godsdienstige secten, maar zij is niet minder te vinden op de erve der kerk. Reeds in de eerste Christenkerk (lees b.v. de brief aan de Romeinen en die aan de Galaten en vooral de eerste brief van de apostel Johannes) woekerden allerlei dwalingen, die het goede zaad der Waarheid dreigden te verstikken. En dit is in later eeuwen er niet beter op geworden.
Kracht der dwaling!
In het Grieks hebben wij twee woorden, die beiden in onze taal door „kracht" zijn overgezet.
Het eerste woord is „dynamis" waarvan het ons bekende woord „dynamo" is afgeleid. Maar dit woord staat hier niet in de oorspronkelijke tekst (2 Thess. 2:11). De dynamo heeft in zich kracht, maar kan in rust zijn. Maar hier staat in het oorspronkelijke een woord, dat ons doet denken aan een sterke in- en dóórwerking om de leugen alom een plaats te doen veroveren.
Het is het woord „energie" d.w.z. altijd werkzaam, altijd in actie zijn. Het wordt gebruikt van de Heilige Geest, die de energie van het Wezen Gods kan genoemd. Daarom wordt het evangelie genoemd een kracht (dynamis) Gods tot zaligheid (Rom.. 1:16). Maar zal deze dynamis zijn werking doen, zo moet de energie van de Heilige Geest er bij komen.
Hierom zegt Paulus in Kol. 1:29: „waartoe ik ook arbeide, strijdende naar Zijn Werking, die in mij werkt („energie" staat er in het Grieks) met kracht (dynamis).
Gelijk nu Gods Geest altijd is de dynamis en de energie in de gemeente des Heeren, zo is ook dynamis èn energie van Satans Geest om de Kerk des Heeren te omstrikken door de leugen.
Satan slaapt nooit. Hij is steeds vol kracht en energie. Satan slaapt niet, maar de wijze maagden slapen wel.
O, als de kerk het waken vergeet, en wij niet meer acht geven op het woord van de Heiland: wat Ik u zeg, dat zeg Ik allen, WAAKT, zie, dan is de tijd aangebroken, dat satan zijn grootste overwinningen zal behalen en met grote energie naar het einddoel streeft om zijn banieren te ontplooien, waarin te lezen staat „kniel".
De kerk is dan gekomen onder de narcose van de geest der dwaling, die met bewonderenswaardige energie het terrein overziet en zijn overwinning behaalt.
Ik las dezer dagen nog eens in het ,,adres aan de algemene Synode der Nederlandsche Hervormde Kerk" uit den jare 1842. Het adres is o.m. getekend door A. Capadose, G. Groen van Prinsterer, P.J. Elout, alle bekende namen, voor wie de strijd in de vaderlandse kerk niet onbekend is.
Toen ik dit las vond ik dezelfde dwalingen als thans nog de kerk ondermijnen. In dit adres wordt met heilige ijver geprotesteerd tegen de energie van de leugengeest, die „èn de ingeving der Heilige Schrift, èn de Godheid des Heeren, èn het persoonlijk bestaan van den Heiligen Geest, èn de erfzonde, èn het aanzijn van den Booze, èn de vergeving door het bloed des kruises óf als onwaarachtig óf als onzeker of als weinigbeduidend voorstelt (blz. 13-14).
Dit is niets anders, dan wat de bekende Dr. Smits schreef in 1959 in „Kerk en Wereld" waarover zoveel te doen is geweest.
Ja waarlijk, de energie van de leugengeest lijdt niet aan ouderdomskwalen, maar is nog springlevend.
En heeft het U wel eens getroffen, dat juist in de brief aan Efeze, tegen dit listig proces der dwaling zo ernstig gewaarschuwd wordt?
De brief aan Efeze, ja inderdaad, dat zegt in dit proces zoveel.
Tot de volgende keer.

S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1963

De Wekker | 8 Pagina's

Jezus Christus - De Waarheid (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 maart 1963

De Wekker | 8 Pagina's