Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De orde des heils (8) slot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De orde des heils (8) slot

De Heerlijkmaking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gekroonde doelstelling
De orde des heils, rustende op het fundament van Gods verkiezende liefde, heeft één groot doel n.l. de verheerlijking van Gods naam.
Dit grote doel zal ten volle zijn bereikt in het stuk der heerlijkmaking.
Roeping, wedergeboorte, bekering, geloof, rechtvaardigmaking, heiligmaking, 't zijn verschillende treden, die leiden naar dit éne grote doel. „Die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt".
Deze heerlijkmaking is een heilsweldaad, die pas tot volle ontplooiing zal komen in de zaligheid van de hemel.
Deze heiligmaking is hier op aarde onvolkomen.
Zij is niet meer dan een worstelend strijden om tot het grote ideaal van de heerlijkmaking te komen.
De Schrift spreekt in dit verband over het zuchten van hen, die de eerstelingen des Geestes hebben, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van het lichaam.
Wij lezen in de Dordtse leerregels: ,,Die God naar Zijn voornemen tot de gemeenschap Zijns Zoons, onze Heere Jezus Christus, roept en door de Heilige Geest wederbaart, die verlost Hij wel van de heerschappij en slavernij der zonde, doch Hij verlost hen in dit leven niet ganselijk van het vlees en het lichaam der zonde. Hieruit spruiten de dagelijkse zonden der zwakheid en ook aan de allerbeste werken der heiligen kleven gebreken. Hetwelk hun gestadig oorzaak geeft om zich voor God te verootmoedigen, hun toevlucht tot de gekruiste Christus te nemen, het vlees hoe langer hoe meer door de Geest des gebeds en heilige oefeningen der godvruchtigheid te doden en naar het eindperk der volmaaktheid te zuchten, totdat zij van dit lichaam des doods ontbonden zijn, met het Lam Gods in de hemelen zullen regeren". D.L.R. V, 1 en 2.
Eerst na het sterven komt alzo de heerlijkmaking. De heerlijkmaking eerst van de ziel en daarna in de dag der opstanding de heerlijkmaking ook van het lichaam. Hoe ging het verlangen naar deze volkomen heerlijkmaking uit van de apostel Paulus, toen hij sprak: „Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden".
„Een ding doe ik, vergetende, hetgeen achter is en strekkende mij tot hetgeen voor is, jaag ik naar het wit, tot de prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus".

Hetgeen geen oog heeft gezien
Wanneer de catechismus spreekt over de heerlijkmaking van Gods kerk dan lezen wij: „Dat nademaal ik nu het beginsel der eeuwige vreugde in mijn hart gevoel, ik na dit leven volkomen zaligheid bezitten zal, die geen oog gezien, geen oor gehoord heeft en in geen mensenhart opgeklommen is, en dat om God daarin eeuwiglijk te prijzen".
De eeuwige vreugde in God, de eeuwige vreugde in het kennen van God, Hem dienen, liefhebben en verheerlijken, wordt hier de zaligheid van de hemel genoemd.
Deze vreugde kan op aarde slechts in beginsel worden gesmaakt.
Zij brengt de hemel in het hart, maar het hart nog niet in de hemel.
De volkomen zaligheid komt pas na het afleggen van het lichaam der zonde en des doods.
Dan gaat het lichaam naar het graf, maar de ziel vaart op naar de hemel. „Mijn ziel zal van stonde aan tot Christus, haar Hoofd worden opgenomen in de hemel", zo zegt onze belijdenis (cat. zondag 12).
De eeuwige vreugde in God zal dan zijn de volkomen zaligheid der ziel. Die eeuwige vreugde, de eeuwige blijdschap in God, zal dan onbepaald door 't licht dat van Gods aanschijn straalt ten hoogste toppunt stijgen.
Komt de dag der opstanding, dan zal ook het lichaam met de ziel verenigd worden en aan het verheerlijkt lichaam van Christus gelijkvormig zijn.
In dat verheerlijkte lichaam, verbonden met de verheerlijkte ziel, zal dan het herstelde beeld Gods weer in volkomenheid uitschitteren.
Wij lezen in Rom. 8 : 29: ,,Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den heelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen".
Wordt Christus in de Schrift genoemd: „het afschijnsel van Gods heerlijkheid en het uitgedrukte beeld Zijner zelfstandigheid", zo zal in de verheerlijkte, door Jezus' bloed gekochte, gereinigde en geheiligde kerk, de heerlijkheid Gods weer uitstralen. De heerlijkheid van het herstelde beeld Gods. Zó heerlijk en zó welgelijkend zal dat beeld zijn, dat Christus zal zijn als de Eerstgeborene onder vele broederen!
Zo zal de heerlijkheid der vromen,
Op 't luisterlijkst te voorschijn komen;
Zo schenkt Gods goedheid hun begeren.
Lof zij de Heer' der Heeren.

God Drieënig alles en in allen
Is de orde des heils met de heerlijkmaking gekroond, dan zal het paradijs-leven van de staat der rechtheid worden voortgezet, dat door de zonde werd verstoord. Heel de periode, liggende tussen val en herschepping, zal dan als één groot intermezzo voor goed zijn voorbij gegaan. Dan komt het herstelde Paradijs, gekroond met Gods vrije genade.
De boom der kennis des goeds en des kwaads zal dan niet meer zijn.
Wel de boom des levens, voortbrengende vruchten van maand tot maand en de troon Gods en des Lams zal daarin zijn en Zijn dienstknechten zullen Hem dienen.
Het fundament van Gods verkiezende liefde zal dan eeuwig uitschitteren in de kristallen poorten en in de fundamentstenen van het Nieuwe Jeruzalem.
Het doel van de verkiezende liefde des Zoons en van de toepassende liefde des Heiligen Geestes zal dan zijn bereikt.
God drieënig zal dan alles zijn in allen! Deze volle heerlijkheid Gods zal niet alleen wonen in de nieuwe mensheid, maar ook in de nieuwe schepping. „Want wij verwachten naar Zijn belofte nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont". De ganse aarde zal dan vol worden met de kennis en de heerlijkheid des Heeren.
Het horizontale, het verticale, het profane, het sacrale, het stoffelijke, het geestelijke, het zal alles vervuld zijn met de heiligheid, de heerlijkheid des Heeren.
Zacharia tekent in zijn profetieën aan, dat zelfs op de bellen der paarden, evenals op de potten en sprengbekkens voor het altaar geschreven zal staan: „de heiligheid des Heeren"!
Ja, dan zal alles heilig en daarom heerlijk zijn!
En in deze heerlijkheid zal God drieënig verheerlijkt worden tot in alle eeuwigheid.
In deze heerlijkheid zal de kerk des Heeren vinden haar volkomen zaligheid!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1963

De Wekker | 8 Pagina's

De orde des heils (8) slot

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1963

De Wekker | 8 Pagina's