Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Salomo's wijsheid (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Salomo's wijsheid (III)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En uit alle volken kwamen er om de wijsheid van Salomo te horen, van al de koningen der aarde, die van zijn wijsheid gehoord hadden. 1 Kon. 4:34

De aantrekkingskracht van zijn wijsheid
Er ging van Salomo's wijsheid een wijd verbreide roem uit. Zijn alles overtreffende wijsheid trok allerwege de aandacht. En overal vandaan kwamen zelfs koningen om van zijn wijsheid kennis te nemen (vgl. 1 Kon. 10:23-26).
Een bekend voorbeeld hiervan is de koningin van Scheba (1 Kon. 10). Ook zij had het gerucht van Salomo's wijsheid gehoord. Waarschijnlijk door middel van de zeelieden, die vanuit haar land handel dreven met het volk van Israël.
Het was tevens tot haar doorgedrongen, dat de wijsheid van Israëls koning in verband stond met de naam des HEEREN, de God die Salomo diende (vs. 1). Salomo had zijn onvergelijkelijke wijsheid te danken aan zijn onvergelijkelijke God. Wonderlijke dingen werden haar niet alleen van de wijsheid van Salomo, maar ook van de heerlijkheid van zijn God verhaald.
Dit alles maakte haar belangstelling gaande en zij besloot naar Jeruzalem, de stad waar de wijze koning resideerde, heen te reizen om zich van zijn wijsheid persoonlijk op de hoogte te stellen.
De reis van Scheba, gelegen in Arabië, naar Jeruzalem was in de oudheid geen gemakkelijke reis en zeker voor een vrouw niet. Maar zij had er alles voor over en door niets liet zij zich weerhouden om de koning van Israël zelf te ontmoeten.
Met een enorm gevolg vertrok zij en kwam zij in Jeruzalem aan. En in het koninklijk paleis werd zij door Salomo in een allerhartelijkste audiëntie ontvangen. En bij die gelegenheid stelde zij Salomo met raadselen op de proef (vs. 1).
Waarschijnlijk moeten we dit letterlijk nemen. De oosterling had een bijzondere voorliefde voor raadsels. Dat het opgeven en oplossen van raadsels ook vaak op bruiloften een rol speelde, weten we uit de geschiedenis van Simson (Richt. 14:12vv.). In het oplossen van raadsels kon iemand zijn wijsheid openbaren.
Maar daar zal het in het gesprek tussen de koningin van Scheba en Salomo niet bij gebleven zijn. We lezen, dat zij alles wat zij op het hart had tot hem sprak. Ze heeft vele dingen met Salomo besproken. Allerlei vraagstukken in betrekking tot politiek en religie heeft zij aan Salomo voorgelegd en telkens weer stond zij verbaasd over zijn bijzondere wijsheid en inzicht. Niets was voor Salomo te diepzinnig om tot een oplossing te brengen.
Buiten zichzelf van verbazing kwam de koningin tot de conclusie, dat Salomo zelfs meer wijsheid bezat dan dat haar was verteld en zij had gedacht. Ze moest erkennen dat de helft haar nog niet was aangezegd.
En zij prees de God van Israël, van wie Salomo zijn grote wijsheid had ontvangen.
Ook in haar land waren vele wijzen. Maar een wijsheid als die van Salomo had zij nooit ontmoet. En zij begreep dat dit samenhing met de bijzondere God, die Zich aan Israël had geopenbaard.
Er ging van de wijsheid van Salomo voor de koningin van Scheba een sprake uit aangaande de HEERE, Israëls rijke verbondsgod. De koningin van Scheba is bij de wijsheid van Salomo en de grootheid en het aanzien van de koning niet blijven staan. Maar zij heeft hoger leren zien naar Hem, aan wie Salomo al zijn wijsheid en glorie te danken had.
Salomo zelf zal haar dit ook duidelijk hebben gezegd. Hij zal haar er met nadruk op gewezen hebben, dat hij in zichzelf niets was, maar wat hij was alleen van zijn God ontvangen had. Zo ging er van Salomo's wijsheid een evangelische kracht uit. Zijn wijsheid sprak de omwonende volken en koningen van de grootheid des HEEREN.
Want de koningin van Scheba was niet de enige die Salomo in verband met zijn wijsheid bezocht. Er kwamen velen om van zijn wijsheid kennis te nemen, die te bewonderen en daarvan te leren. Er ging van zijn wijsheid een bijzondere aantrekkingskracht uit.
In verband daarmee heeft de Heiland eens een ontdekkend woord gesproken in verband met de Joden uit zijn dagen, die aan Hem zonder enige interesse voorbij gingen.
Jezus zegt, dat de koningin van Scheba — door Hem de koningin van het Zuiden genoemd — eenmaal in het oordeel dezen tot een veroordeling strekken zal. Want zij is gekomen, en vele anderen met haar, om de wijsheid van Salomo te horen. „En zie, meer dan Salomo is hier".
Christus kan zichzelf de meerdere van Salomo noemen. Ook de meerdere in wijsheid. Hij bezit maar niet alleen wijsheid, zoals Salomo. Maar Hij is de Wijsheid. Hij is de Zoon, die in de schoot des Vaders is (Joh. 1:18). Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven (Joh. 14:6). Christus is de grote Profeet en Leraar, die de raad en wil Gods aangaande onze verlossing ons volkomen openbaart (Heid. Cat. Z.12).
Zijn woorden zijn enkel wijsheid. Hij openbaart ons de weg der zaligheid. Hij geeft licht in duisternis en biedt de oplossing in moeilijke vragen.
Maar ondanks dat gingen de mensen aan Hem voorbij. Zijn wijsheid en Zijn leer interesseerden hen niet.
En daarom zal de koningin van Scheba, die er alles voor over had om de wijsheid van Salomo te leren kennen, tot een oordeel zijn voor hen, die voor de meerdere wijsheid van Christus geen voet dwars zetten.
Want dat is een grote zonde. God geeft Zijn eigen Zoon. Hij openbaart in Hem de ware wijsheid. Hij is ons door God geschonken tot wijsheid, tot rechtvaardigmaking, tot heiligmaking en tot een volkomen verlossing (1 Cor. 1:30). En de natuurlijke mens heeft er geen behoefte aan. Dan zullen we met onze eigen wijsheid omkomen.
Moge de wijsheid van Christus op ons nog meer aantrekkingskracht uitoefenen dan eenmaal de wijsheid van Salomo deed op de volken rondom.
Dat we als arme zondaren tot Hem mogen gaan om door Hem onderwezen te worden. Hij leert door Zijn Woord en Geest allen, die Hem in oprechtheid vragen.
En die met Zijn wijsheid kennis maakt, zal zich steeds meer verbazen.
De koningin van Scheba stond verbaasd over de wijsheid van Salomo.
Heerlijker, rijker en dieper is de wijsheid van Christus.
Die doet allen verwonderd staan, die er mee mogen kennis maken.
De helft is ons nog niet aangezegd.
Gode zij dank, dat de wijsheid van Christus toch nog altijd aantrekkingskracht op mensen uitoefent. Zij komen tot Hem om Zijn onderwijs te leren.
U ook?

Oosterhoff

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1964

De Wekker | 8 Pagina's

Salomo's wijsheid (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 november 1964

De Wekker | 8 Pagina's