Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus Christus, de Bevrijder van ons leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus Christus, de Bevrijder van ons leven

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft". Marcus 9:23

Het evangelie tekent ons hier een ontmoeting tussen Christus en Satan. De Heere komt de berg der verheerlijking af. En dan staat daar die vader, die tijdens de afwezigheid van de Meester met zijn jongen bij de discipelen is gekomen. De jongen is bezeten door een stomme geest. Er woont dus een duivel in deze jongen. Hier hebt u de tegenaanval van Satan, nu Jezus op aarde is gekomen.
Satan keert zich in een fel verzet tegen Christus. De vele gevallen van bezetenheid, juist tijdens Jezus' omwandeling op aarde zijn maar niet toevallig.
Op de berg heeft de Vader aan de Heere Jezus even een voorsmaak gegeven van de heerlijkheid, die Hem, na het volbrengen van Zijn uitgang te Jeruzalem, wacht. Straks zal Hij gezeten zijn met de Vader in de troon. En Hij niet alleen! Al de Zijnen zullen eeuwig in Zijn glorie delen. Eens zullen ze allen ontrukt zijn aan de slavernij van Satan, zonde en dood. Het Rijk komt!
Maar onder aan de berg zegt Satan, dat hij nog altijd de overste dezer wereld is. Satan zegt: Ik zal deze jongen en heel de mensheid houden in mijn greep.
Maar nu juist zal blijken, dat Christus werkelijk Overwinnaar is. Deze ontmoeting tussen Christus en Satan loopt dan ook uit op de uitwerping van de boze geest (vs. 25). Christus kan duivelen uitwerpen en Hij doet het ook! Een boodschap, die we vandaag allen nodig hebben.
Want Satan ontketende zijn tegenaanval niet alleen in die dagen. Hij doet het nog! Onderschat u hem niet! Hij probeert nog steeds Christus van ons en ons van Christus vandaan te houden. Zoals we geboren worden, liggen we in zijn greep en hij wil, dat het zo blijft. Het Rijk van Christus mag niet triomferen.
Hoe velen zouden er zijn in de kerk, die nog altijd in die wurgende greep van Satan liggen? U misschien? Zelfs na jaren van trouwe kerkgang? U draagt een vroom masker. U leeft ook niet in grove zonden. Maar u leeft nog altijd zonder God, zonder Christus! U hebt het nog steeds niet geleerd om te leven uit Gods genade in Jezus Christus. Natuurlijk laat dit leven u leeg en onbevredigd. En u voelt ook wel diep in uw hart, dat u zo voor eeuwig verloren gaat. En toch hebt u geen kracht om met de zonde te breken. U komt met uw zondig leven niet tot de Heere. Ja zo ver kan Satan een mens krijgen.
En zelfs in het leven van de ware gelovigen blijkt Satan op de loer te liggen. Als hij even een kans ziet, sleurt hij ons weer mee in de oude zonden. En wij laten hem zo gemakkelijk weer binnen in ons leven. En dan verbergt de Heere Zijn aangezicht, want wij hebben Hem weer bedroefd door onze zonden. En Satan heeft zijn zin.
Wat een geweldige bevrijding ligt er dan in het woord van Jezus tot de vader van die gebonden knaap: „Alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft"!
Geloof in de Heere Jezus Christus! Dan varen de duivelen uit! Jezus is machtiger dan Satan. Jezus is de grote Bevrijder van het mensenleven!
De Heere Jezus ziet u liggen in de greep van Satan. Hij ziet u al dieper wegzinken in het moeras van de zonde. Hij ziet u. Hij ziet u aan vol barmhartigheid!
O ja, het is onze eigen schuld, dat Satan zo'n macht heeft in ons leven. Maar Christus komt naar u toe en Hij wil u allereerst schenken de vergeving van uw schuld. Hij is immers op aarde gekomen om Zijn uitgang te Jeruzalem te volbrengen? Om Zijn bloed te storten voor zondaren? Hij wil met Zijn bloed onze schuld verzoenen en ons schenken de vrede met God.
En Hij wil — want daar gaat het hier vooral om — ook heel uw leven door Zijn kracht vernieuwen en veranderen. Hij wil de duivelen uitwerpen uit uw leven. Hij wil de macht van de zonde breken. Hij wil u door Zijn kracht doen opstaan uit de zonde. Hij wil u doen opstaan tot een nieuw leven. En Hij wil u voortaan in de geestelijke strijd sterken met een kracht, die wonderlijk is. Heus, alle dingen zijn mogelijk.
Maar Hij vraagt dus van u, dat u nu in een kinderlijk geloof tot Hem zult komen. Kom tot Hem met heel uw gebonden leven! Leg het voor Hem neer! Belijd de ongerechtigheid van uw leven zonder God! Belijd het in het vertrouwen, dat er bij Hem vergeving en vernieuwende kracht is.
O, u zult dan ervaren. Wie Jezus Christus is! Zijn genade. Zijn vergeving. Zijn vrede en Zijn vernieuwende kracht zullen u steeds meer vervullen. U zult het merken: „Alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft!"
Maar nu wel dagelijks blijven leven uit Hem! Want de geestelijke strijd blijft een zware strijd. En we liggen nog zo vaak onder in de worsteling met Satan en zonde. Laat ik me dagelijks afvragen: Ben ik vandaag wel als een leeg vat naar Christus gegaan om alles van Hem te verwachten?
Is geloven dan altijd even gemakkelijk? O neen, want Satan wil ons immers steeds dit kinderlijk geloof ontnemen. Als het geloof geboren wordt in het hart, maakt hij in ons ook het verzet van het ongeloof wakker. Let maar op de vader van die gebonden knaap!
Satan speelt op mijn hoogmoed! Alles van Christus verwachten; enkel leven van Zijn vergeving en kracht, wat is dit aanstotelijk voor mijn vlees! En verder, als ik met mijn zondig leven tot Christus vlucht, betekent dit een beslissende breuk met de zonde. En de zonde kan nog zo verleidelijk zijn. Satan maakt ook daar gebruik van.
We zullen dit verzet van ons vlees altijd weer als schuld voor Hem moeten belijden. Daar herken je trouwens het geloof aan. Het kan niet berusten in het ongeloof. Het geloof worstelt om waarlijk te geloven. Midden in de nood zullen we het steeds vragen: Kom mijn ongelovigheid te hulp! (vs. 24).
En dan zullen we ontdekken, dat Hij ons te hulp komt. Hij leert het ons steeds meer: „Alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft".

's-Gr. ('s-Gravenhage), A.W.D.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1965

De Wekker | 8 Pagina's

Jezus Christus, de Bevrijder van ons leven

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 januari 1965

De Wekker | 8 Pagina's