Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrouw in het ambt (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrouw in het ambt (III)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit de aard der zaak denken al de lezers van ons blad „De Wekker" niet gelijk. Dat is ook niet erg. Zelfs goed. We moeten telkens weer leren van elkaar.
Enerzijds heb ik getracht enigszins te voldoen aan een verzoek van verscheidenen van onze lezers iets te schrijven over de vrouw in het ambt. Die vraag is begrijpelijk. Zoals ik reeds opmerkte houdt dit onderwerp velen in vele kerken bezig. En men zal een Schriftuurlijk standpunt daar tegenover moeten innemen. Met negeren bereikt men uiteindelijk niets. Dat is zelfs gevaarlijk. We leven nu eenmaal niet op een eiland.
Anderzijds ontving ik van iemand een schrijven met de vraag of dit nu weer het nieuwste is, dat we in onze kerken krijgen. Eerst de nieuwe vertaling. Dan de nieuwe psalmberijming (tussen haakjes zij opgemerkt dat de nieuwe psalmberijming nog maar een proeve is; dat ze nog nergens in onze kerken gebruikt wordt en dat een enigszins grondige kennismaking, laat staan een verantwoorde toetsing onder ons nog nauwelijks begonnen is) en nu de vrouw in het ambt. Toch wordt op deze wijze de zaak wel erg overdreven voorgesteld.
De weinige artikelen, die ik aan dit onderwerp wijd, zijn zuiver oriënterend bedoeld. Het is allerminst mijn bedoeling het onderwerp uitputtend te behandelen. Dat zou een uitvoerige bespreking van het aangevoerde Schriftmateriaal vereisen. En dit zou me thans te ver voeren.
Waar het mij slechts om te doen is, is aandacht te vragen voor een zaak, waarvan thans velen menen, dat de kerken vele eeuwen lang op een verkeerde weg zijn geweest.
Men moet niet menen, dat deze zaak louter uit zucht naar nieuwigheid wordt aan de orde gesteld. Of omdat het oude te oud is. Men mag het zelfs niet beschouwen als een toegeven aan de geest van de tijd, waarvan de emancipatie van de vrouw, zoals die de laatste eeuw vooral in het maatschappelijke leven is tot ontwikkeling gekomen, een uiting zou zijn. Natuurlijk speelt deze veranderde positie van de vrouw een rol. Maar het zijn vooral de Schriftuurlijke gegevens, die de boventoon voeren.
Men is van gedachte, dat inzake het ambt in de kerk bepaalde Schriftuurlijke gegevens de eeuwen door zijn verwaarloosd en een onschriftuurlijke visie op de plaats van de vrouw in het algemeen en in de kerk in het bijzonder tot de uitsluiting van de vrouw uit het ambt aanleiding heeft gegeven. Wat steeds als Schriftuurlijk werd aangemerkt, zou in werkelijkheid onschriftuurlijk zijn.
Men mag zich hier niet met een handomdraai van afmaken. Op zichzelf is het mogelijk, dat wat eeuwen als Schriftuurlijk werd beschouwd in werkelijkheid onschriftuurlijk is. Het is in de geschiedenis der kerk wel meer gebeurd, dat in werkerlijkheid onschriftuurlijke verhoudingen als Schriftuurlijk werden verdedigd.
Denk aan de slavernij. Er zijn voorbeelden uit de geschiedenis der kerk te geven dat de slavernij met de Schrift in de hand verdedigd werd. En dat zal toch thans niemand meer durven te doen. Het feit dat er in het O.T. van slaven wordt gesproken en dat in de brieven van Paulus op de slavernij gezinspeeld wordt, is nog geen bewijs dat we daarin met een door God gewilde verhouding te doen hebben.
De tegenstelling tussen armen en rijken is door de kerk vaak eveneens met een beroep op de Schrift verdedigd. En het is jammer, dat de kerk in vroeger eeuwen vanuit de Schrift niet feller heeft gereageerd tegen allerlei onsociale toestanden. Men leefde met de Schrift in de hand, wilde door en door Schriftuurlijk zijn en was dat toch niet steeds.
Zou dat met de uitsluiting van de vrouw uit het ambt ook zo zijn? Eeuwen lang werd de vrouw door de man naar de achtergrond gedreven. Zij kreeg een ondergeschikte positie aan de man toegewezen. Zij diende slechts als hulp in de huishouding en was er om kinderen ter wereld te brengen en in sommige gevallen is het zo nog veel te rooskleurig uitgedrukt. Houdt met deze achterstelling van de vrouw ook haar uitsluiting uit het ambt verband?
Sommige menen van wel en zijn de overtuiging toegedaan dat de Schrift een geheel andere positie van de vrouw leert ook in verband met het ambt in de kerk van Christus. De emancipatie van de vrouw in het maatschappelijke leven zou het oog weer hebben geopend voor de werkelijk Schriftuurlijke situatie.
Het is waar, dat met Pinksteren de bedeling is aangebroken, waarin Gods Geest wordt uitgestort op zonen en dochteren, op dienstknechten en dienstmaagden (Hand. 2:16vv). Er is in Christus geen onderscheid tussen man en vrouw, tussen dienstbare en vrije. Het heil staat voor allen open. Allen mogen ze delen in de rijke gave van de Heilige Geest.
De apostel Paulus schrijft in Gal. 3:28 dat in Christus geen onderscheid is tussen Jood en Griek, tussen slaaf en vrije, tussen mannelijk en vrouwelijk.
Maar dat betekent toch niet, dat alle verschil wordt geëlimineerd. Als het gaat om het heil in Christus maakt het niet uit of men Jood is of heiden, vrije of slaaf, man of vrouw. Maar toch blijft er onderscheid tussen de Jood als zaad van Abraham en tussen hem, die uit de heidenen is. Hoe kan de apostel anders Rom. 9-11 schrijven?
En de apostel bedoelt toch niet de opheffing van alle maatschappelijke standen? Terecht schrijft Greijdanus in zijn Korte Verklaring op Gal. 3:28: „Tot recht verstand van dit vers moeten we niet uit het oog verliezen, dat de apostel hier niet handelt over hetgeen in het maatschappelijk leven geldt, of gelden moet, voor welk gebied hij juist de eerbiediging van onderscheiden verschillen eist, Eph. 6:5; Tit. 2:9,10, e.a.".
En als de apostel zegt, dat er in Christus geen verschil is tussen mannelijk en vrouwelijk, dan spreekt hij evenmin — en nu citeer ik Greijdanus opnieuw — „over kerkelijke diensten, voor welke hij ook de betekenis van het geslachts verschil, naar scheppingsordinantie, handhaaft, en erkend wil hebben, 1 Cor. 14:33-35; 11:5-10; 1 Tim. 2:11-14. Maar hij heeft in vs. 27 gesproken van het aandoen van de Heere Christus en van de gemeenschap of eenheid door het geloof met Hem. En nu zegt hij in ons vers, dat in die verhouding tot den Heere Christus, en met betrekking tot de gemeenschap met Hem, geen verschil bestaat van geslacht, dat òf een man, òf ene vrouw, als zodanig, die gemeenschap en eenheid meer genieten en deelachtig worden kon, of ook haar, vanwege zijn of haar geslacht, meer zou moeten missen. Mannelijk en vrouwelijk zijn hierbij niet te gebruiken begrippen of onderscheidingen. Geen van beide is voor de geloofsverbinding met de Heere Christus onmisbaar, noch hinderlijk, noch bevorderlijk, noch verschil aanbrengend, evenmin als het vrij-zijn, òf dienstknecht-zijn, òf het Jood-zijn, òf het Griek-zijn. Want allen zijt gij — en dit gij schrijft de apostel uitdrukkelijk er bij, en alzo met nadruk, evenals hij het woord allen met kracht voorop laat gaan — één in Jezus Christus. Dus gaat het hier over hetgeen de gelovigen in Christus zijn. Dan zijn zij niet onderscheiden, maar gelijk. En meer nog: dan zijn zij één. Niet éénerlei, maar één".
Hoe rijk dit woord in Gal. 3:28 ook is, met Greijdanus ben ik van mening, dat dit woord van de apostel over de kerkelijke positie van de vrouw niets zegt. Want bij alle eenheid blijft het onderscheid tussen man en vrouw bestaan, evenals tussen dienstbare en vrije, tussen Jood en heiden. En de vraag blijft bestaan of dit onderscheid tussen man en vrouw ook inhoudt dat de man wel en de vrouw niet een kerkelijk ambt vervullen kan. Er zullen nog andere Schriftuurlijke gegevens dan deze de doorslag moeten geven.

Oosterhoff

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1965

De Wekker | 8 Pagina's

De vrouw in het ambt (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1965

De Wekker | 8 Pagina's